bra träning ,sätta igång sto

Rotterö

Trådstartare
Jag skall börja planera för att så smått sätta igång mitt sto efter fölningen.
Bra tipps på att bygga upp henne lugnt och försiktigt.
Longering ? in spänd för rygg muskler ??
tömmkörning
skritta
Vill ha tipps, Hon har tappat allt.

Sv: bra träning ,sätta igång sto

Som du har sagt:
Tömköra och skritta, gärna båda delarna i skogen över stock och sten. Longering skulle jag helst undvika, det brukar inte bli så mycket muskler av det ;) . Varva med mycket vila. Glöm inte att ta det lugnt och sakta med träningen.

Sv: bra träning ,sätta igång sto

Longering och tömkörning! utmärkt idé. Men tänk på att det måste gå mycket lugnt i början, och öka stegvis.
Första gångerna kanske du kan skippa inspänning ( om det verkligen är nödvändigt att ha det ). arbeta mycket i backar osv. men börja med att tömköra/longera nån/några veckor tills hon kan ut och klättra i backar.Och tänk på att för mycket longering sliter på benen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka