Bra tränare vs. bra elev?

Totola

Trådstartare
Hur anser ni att en bra tränare är? Viktigast med egen skicklighet och erfarenhet eller viktigast med pedagogik, alt både och? Viktigt att tränaren har samma värderingar och rider precis så som ni själva vill ha hästen? (som exempel- att tränarens egen häst är exakt sådan att rida som ni som slutmål vill ha er egen)
Viktigt att få effektivt resultat eller viktigare att man gör det på "rätt" sätt (inte sätta press på häst och ryttare som exempel) även om det då tar väldigt lång tid innan man märker resultat?
Viktigt att tränaren har erfarenhet av just DIN typ av häst?

Vilken typ av tränare skulle DU vilja ha - en tränare som fungerar mer som coach och ger feedback och tips snarare än säger till om vilka hjälper som ska användas hur var och när och vart man ska göra vad?

Och eleven - hur tycker ni en bra elev ska vara? Och hur viktigt tycker ni (gärna svar från tränare!) det är att vara en bra elev? Ser ni det som tränarens ansvar att anpassa sig till elevens mål och inställning, eller elevens ansvar att välja rätt tränare utifrån egna värderingar och mål och därefter rätta sig till fullo efter tränaren?
Tycker ni fortfarande man kan vara en "bra elev" trots att eleven vägrar utföra vissa moment/använda vissa hjälper, ifrågasätter mycket osv? Eller bara inte vill gå fullt ut vad gäller tränarens system?
Eller är "en duktig elev" alltid en elev som tar till sig hela konceptet och utför först - utvärderar sedan?

Förstår ju att det är svårt att ha en tränare vars inställning avviker alltför mycket från ens egna värderingar, och förmodligen jobbigt att ha en elev som inte följer instruktioner, men kan det fungera att ha en tränare "med reservationer" (alltså att man inte till fullo instämmer i träningsmetoder/filosofier i ridningen) eller skulle det bli för svårt att få ut något av tränaren då?

Rider ni något för tränare i annan disciplin än er egen? Hur funkar det?

Skulle jättegärna vilja höra lite olika åsikter och erfarenheter! :banana:

Sv: Bra tränare vs. bra elev?

Själv tycker jag att tränaren ska jobba lite utifrån vad eleven vill uppnå. Lägga upp träningen så att både eleven och läraren är nöjda med resultatet. En bra tränare enligt mig, är en person som kan säga ifrån på ett bra sätt, och inte börja tänka efter "Blev hon ledsen nu?" eller "Kanske jag ska göra det lite lättare för henne nästa gång". En tränare ska på ett uppmuntra sin elev att vilja kämpa på, även om det går skit ibland...

En bra elev är en person som tar till sig råd, lyssnar och gärna är med och diskuterar kring olika övningar.

Jag kunde säkert skriva mer, men du hade så många bra frågor som man behövde tänka kring, och jag har blackout...:p

Kram

Egen skicklighet och erfarenhet samt pedagogik tycker jag är viktigt när jag letar tränare.
Lyckligtvis har jag en sådan tränare som råkar vara av alla tre delarna.
Hård, men rättvis också. Man vill ju inte precis ha en oseriös tränare.

det viktigaste hos en tränare tycker jag är att han/hon tränar eleven utifrån elevens och hästens förutsättningar. har själv varit med om tränare som sett ner på min häst och då blir det ingen bra träning. det är verkligen viktigt att kommunikationen mellan elev/tränare (och föräldrar) fungerar så att man kan prata om allt.

En bra tränare enligt mig, är en person som kan säga ifrån på ett bra sätt, och inte börja tänka efter "Blev hon ledsen nu?" eller "Kanske jag ska göra det lite lättare för henne nästa gång". En tränare ska på ett uppmuntra sin elev att vilja kämpa på, även om det går skit ibland...

Hmm, har jag förstått det här rätt; att tränaren ska uppmuntra men inte göra träningen för "snäll" eller mesig så resultatet uteblir? :p

Tack för åsikter! :)

det viktigaste hos en tränare tycker jag är att han/hon tränar eleven utifrån elevens och hästens förutsättningar. har själv varit med om tränare som sett ner på min häst och då blir det ingen bra träning. det är verkligen viktigt att kommunikationen mellan elev/tränare (och föräldrar) fungerar så att man kan prata om allt.

nej usch, hur kul skulle det vara att rida för en tränare som ogillar en själv eller hästen? självförtroendet på topp! :devil: :angel:

håller med angående kommunikationen! superviktigt!

En bra tränare är en tränare som är uppfinningsrik, lyssnar på eleven, ställer krav men ändå inte tvingar. H*n ska vara pedagogisk men också ha erfarenhet av många olika typer av hästar och situationer. Jag vill att både häst och ryttare ska utvecklas. Sen vill jag gärna ha en tränare som har liknande värderingar och mål med ridningen som jag, kan ju lätt bli krockar annars.

En bra elev måste lyssna och ta till sig råd och inte "veta bäst" alltid. ifrågasätta och kunna diskutera med tränaren så de kan komma fram till lösningar som passar båda.
:)

Då jag "endast" är ridlärare för yngre barn är min drömelev en som lyssnar och försöker göra sitt bästa. (inte stirra på bajshögen i hörnet tex). :p

En bra tränare för mig är en person som är skicklig på det h*n gör, och kan anpassa sig till eleven. Dock har jag förståelse om den inte klarar av alla sorters idéer, det är ett litet meckande. Jag ser först o främst att ridläraren är pedagogisk och kunnig, snarare än har egna meriter, även om detta naturligtvis är ett plus.
Exakt samma värderingar är inte nödvändigt, sålänge tränaren respekterar att vissa saker i träningen tycker man inte lika om, men skiljer det för mycket bör man nog testa andra.
Jag vill ha en tränare som ser mina möjligheter, och som sätter lite press på mig, därför att den vet vad jag klarar av. En bra tränare- elev relation ska bestå av förtroende, där en elev vågar göra något (enkelt exempel), ex. hoppa högre, med fullt självförtroende, därför att denna vet att om tränaren säger att den klarar det, så vet eleven att den gör det.
Effektivt resultat, givetvis, men utan genvägar, tiden ska utnyttjas effektivt s.a.s. och utan fuskmetoder eller sådant som kan vara obehagligt för hästen (ex. rollkur).
Är inte nödvändigt att den har stor erfarenhet av just min hästtyp, sålänge tränaren är öppen och inser att den kanske har lite att lära av min häst också, och är villig att lära sig och kanske finna nya metoder som passar min häst.

Ang. sista frågan är jag osäker, naturligtvis vill jag ha coaching och feedback, men jag anser inte att jag har kommit så långt i ridningen att jag kan klara mig på enbart det, jag behöver "hjälper"-instruktioner och förklaringar vad, hur och varför jag ska göra något, inte minst när. Efter ex. en hopprunda eller dressyrprogram så uppskattas ju dock ett helhetsfeedback mer.

En bra elev är en elev som vet vad den vill ha ut av sin träning, och vad för tränare den vill ha, och har valt tränare därefter. En bra elev är någon som är öppen för nya idéer och förslag (inte bara "det där funkar inte på min häst"), men som samtidigt har vett att fråga och ifrågasätta om det är något den undrar över. Och till sist, inte minst, vara motiverad och engagerad i sin ridning/häst

*delvis knapplån*

Tack för massor med bra svar! :)
Tro´t eller ej, men mycket tänkvärt. :idea:

"Ang. sista frågan är jag osäker, naturligtvis vill jag ha coaching och feedback, men jag anser inte att jag har kommit så långt i ridningen att jag kan klara mig på enbart det, jag behöver "hjälper"-instruktioner och förklaringar vad, hur och varför jag ska göra något, inte minst när. Efter ex. en hopprunda eller dressyrprogram så uppskattas ju dock ett helhetsfeedback mer. "

Du tolkade nog rätt, ville förtydliga att jag menar om man själv vill kunna välja största delen av hjälpgivningen, och stor del av vägvalet med undantag för övningar som innefattar ett visst vägval, och att lägga till "korrigering" på eget initiativ när man tycker det behövs (exempel: stanna en häst som tänker alltför mycket framåt, lägga till svag skänkelvikning/öppnatänk/slutatänk om man tycker det behövs för att komma åt hästen m.m.). Att man mest vill ha någon som övervakar ridningen och kommer med synvinklar, övningar då och då, råd/idéer, kollar att man inte lägger till med dålig sits, och allmänt är "ögon".
Eller om man föredrar en tränare som bestämmer vilka hjälper man ska ge och när (och även timing i hjälperna) hela tiden bestämmer ridväg, tempo och gångart, och rider genom ryttaren eller hur man ska sammanfatta det som! ;)

Okei, utvecklar lite mer efter din förklaring.
Jag vill ha friheten att kunna göra små grejer fritt under ridningen, ex. lägga några steg i öppna eller dylikt, och om min tränare sen misstycker, vill jag har en förklaring på varför, och hur den tycker att jag ska hantera problemet istället, denna kanske har en mkt bättre lösning, som kan hjälpa mig framåt!

Jag anser att en bra tränare bör ha en god teoretisk kunskapsbakgrund, egen skicklighet/erfarenhet och att denne bör vara en bra pedagog.

Pedagog är ursprungligen benämningen på person som uppfostrar och undervisar barn. Numera betyder pedagog en person som undervisar.
En pedagog är en person som i sitt yrke använder pedagogik. Hon/han vet till exempel hur man ska göra saker för att de i omgivningen ska lära sig så mycket som möjligt. För en pedagog som jobbar med mycket små barn kan det till exempel betyda att man läser en bok lite långsammare eller agerar medan man läser.
http://www.sv.wikipedia.org/wiki

Jag vil ha en tränare som är som en coach och stöttar mig utifrån mina idéer, men ändå vågar ta bladet från munnen och ryta till när jag rider helt åt pipsvängen på fel sätt.

En bra elev ska kunna lyssna och ta åt sig av tränarens instruktioner, men ifrågasätta sådant som känns helt åt pipsvängen fel.

Tränaren ska ta hänsyn till de individer, som det tränade ekipaget utgör och ta hänsyn, till det som eleven och hästen rimlign kan utföra. Tränaren ska i möjligaste mån rätta sig efter elevens önskemål, eftersom det är för att få hjälp, som eleven är där. Och det är det eleven betalar för.

En reflekterande dialog, tränare - elev, både före, under och efter passet är en självklarhet.

Jag tränar för AR-tränare, i den mån tränaren är i mina trakter. I övrigt rider jag extralektioner i ridskolegrupp med egen häst. Oftasst fungerar det bra, men det kan bli kortslutnng när jag ena veckan får orderna att korta tygeln och bara minska tempot i stort sett hela paset och nästa lektion ha en helt annan tränare, som säger spela med fingrarna, mjuk hand och variera tempot. Fastna aldrig i samma tempo och övning, låt det hela tiden hända saker och ting. Då får man smyga i iett hörn och hålla sig till den senare instruktörens tankar, då det är vad som passar bäst. :angel:

Senast ändrad:

Jag vill kunna diskutera saker med min tränare, beskriva problem jag har och få förslag till en lösning. I mitt fall så är min tränare också min hästs uppfödare. Han har även ägt och fött upp min hästs pappa, och ägt mamman under några år, så han har ridit in och tränat / tävlag både hel- och halvsyskon samt lite andra släktingar till min häst, har bl.a. ett SM-guld med min hästs farfar. Det gör att han kan ge mig tips baserat på hur den typen av häst jag har brukar reagera på det ena och det andra, och dra paralleller till hur de hästar han tränat uppfört sig i liknande situationer / utbildningssteg som min.

Däremot är det jag som tränar min häst. Jag som ridit in honom, jag som rider och tränar honom till vardags. Min tränare finns där som rådgivare, bollplank och mentor, men det är ju ändå jag som bestämmer vad som skall göras med hästen. Jag kan säga att "jag vill inte rida på det sättet" eller "jag tycker inte att det här funkar", och då försöker min tränare föreslå något annat. Han kan också förklara VARFÖR han tycker att jag skall göra på det ena eller det andra sättet, vilket jag tycker är väldigt viktigt. Jag vill inte "lyda blint" utan veta vad jag håller på med så att jag kan tänka och träna självständigt!

Däremot tycker jag det är viktigt att jag och tränaren är på samma våglängd vad gäller allmän syn på hästhantering och -träning, samt att vi har samma mål med träningen! Och även om jag kan ifrågasätta enskilda saker som tränaren säger, måste jag känna ett förtroende för honom, annars är det ju liksom ingen idé.

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst