Bra träd att plantera i hage?

Nominous

Trådstartare
Om något år så ska jag och killen ta över hans föräldrars gård. Finns några hektar mark så jag ska äntligen få hem min häst. :love: Men det tråkiga är att all mark är åkermark och jag har ju som alltid velat ha skogshage. Så nu har jag funderat över att plantera en dunge på åkern så det blir lite träd iafl..

Så frågan är ju vad är lämpligt att plantera och vad växer hyffsat snabbt? Självklart kommer ju dungen få stängslas in innan den vuxit upp någorlunda så de inte äter upp den.
Saken är den att på annan ort har killens föräldrar mycket skog, så om det funkar att gräva upp småträd att plantera om så vore det guld. Vet att min pappa grävt upp en del rönn och plantera på gården och det funkade bra. De behövde ett åt på sig att ta sig bara sen var det lugnt. På marken jag har tillgång att gräva på så finns det ju gran, tall, helvetes massa björk osv. Fjällmark så det finns inga ''exotiska'' träd..
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Björk växer fort så det kan vara en fördel. Nackdelen är att vissa hästar kommer på att saven i björken är söt och god och därför gnager de av barken på våren. Vilket kan få till följd att björken dör.
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Okej. Känns ju som det bästa måste vara att ta träd från skogen så man slipper betala. Träd är ju svindyrt :crazy: Men björk växer relativt snabbt alltså och svärfar svär sig hes över all björk i skogen som han vill ha bort. Så det blir nog bra. Och ju mer gratis de är ju större dunge kan man ju göra :D
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Björk, salix (pil, sälg) och poppel är exempel på snabbväxande träd, dock med lite olika krav. Själv hade jag valt poppel, oslagbara i hastighet och du kan ha din dunge på 10 år. Plantera tillsammans med långsamväxande för att säkra framtiden. Vad är det för jord på platsen? Vilken växtzon?
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Öhh.. Ja vad svarar jag där?? Pass och pass ;) Har faktiskt ingen som helst aning om vad det är för växtzon eller jord. Men sånt går ju alltid att ta reda på.

Hur lång tid brukar de ta från plantering tills man an börja använda (öppna) dungen för hästarna?? Åh varför finns det ingen skogsplätt för?? :mad:
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Om vi säger så här då, var ligger gården? :)

Om du planterar poppel, balsampoppel kan vara ett bra alternativ, så bör det inte ta så himla lång tid innan du kan öppna, 5-7 år. Men allt beror på växtzon, skötsel och hur vitala plantorna är.

Man kan ju tror att det bara är att plantera lite träd där så blir det bra. Men ska du ha bra resultat gäller det att få dit vettig bevattning iaf de 3 första åren tex. Gödsla (hästgödsel funkar utmärkt) och ge träden bra förutsättningar när de planteras. Det billigaste är att köpa såkallad landskapskvalitet på plantorna, ser ut som typ spön och då blanda ett par sorter som sedan kan få sköta sig själv ett tag (med bevattning osv). Det är sånt du ser när kommunen gör läplanteringar eller avgränsningar med träd.
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Det är jämtland som det gäller. Så några ''exotiska'' träd funkar nog inte så bra då vi har typ fjällmiljö här :D Det är därför det känns som våra typoska träd borde funka bäst så de klarar klimatet. Men jag vet faktiskt inte vad som brukar planteras inne i stan å så. Kanske finns massa poppel och liknande. Jag är verkligen skitkass på träd :angel:
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Att gräva upp frösådda träd i närheten som du tänkt tycker jag låter som en mycket bra ide, då får man träd som garanterat är anpassade till klimat och jordmån och de kostar inget förutom arbetet. Kan du låna en maskin för att gräva kan du ta ganska stora träd också, försök få med så mycket som möjligt av rötterna och låt inte trädet ligga uppe utan plantera om det direkt, rötterna får absolut inte torka minsta lilla. Görs det vid rätt tidpunkt, trädet måste vara i vila, är min erfarenhet att träden nästan inte alls stannar i tillväxt. Mycket viktigt är att vattna och det ordentligt om det bli torrt och även att stödja stammen så att inte trädet rör sig i vinden och de nya rötterna som bildas skadas. Har du en maskin är det också bra att djupluckra lite med skopan där trädet skall stå, det underlättar för de nya rötterna att söka sig ut.

Men att släppa hästar bland oskyddade träd utan att de riskerar ta skada kan bli svårt, de måste nog ha gnagskydd på stammen oavsett ålder, åtminstone om dina hästa har samma inställning till träd som de hästar vi haft.

Lycka till med din nya gård och hage!
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Typ zon 6-7 då.

Då funkar det med ex. balsampoppel och knölal. Men självklart kan du flytta träd. Tänk på var du sätter träden. Björk gillar väta tex, tall lite torrare osv. Men ska du ha typ vindskydd i en rad så råder jag dig att gå på skånemanér och plantera just poppel (fasiken vad jag tjatar, men det är bra träd!), häckkvalité på 150 cm såg jag i min ena katalog kostar 15 spänn plantan, inte så blodigt alls.
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Att gräva upp frösådda träd i närheten som du tänkt tycker jag låter som en mycket bra ide, då får man träd som garanterat är anpassade till klimat och jordmån och de kostar inget förutom arbetet. Kan du låna en maskin för att gräva kan du ta ganska stora träd också, försök få med så mycket som möjligt av rötterna och låt inte trädet ligga uppe utan plantera om det direkt, rötterna får absolut inte torka minsta lilla. Görs det vid rätt tidpunkt, trädet måste vara i vila, är min erfarenhet att träden nästan inte alls stannar i tillväxt. Mycket viktigt är att vattna och det ordentligt om det bli torrt och även att stödja stammen så att inte trädet rör sig i vinden och de nya rötterna som bildas skadas. Har du en maskin är det också bra att djupluckra lite med skopan där trädet skall stå, det underlättar för de nya rötterna att söka sig ut.

Men att släppa hästar bland oskyddade träd utan att de riskerar ta skada kan bli svårt, de måste nog ha gnagskydd på stammen oavsett ålder, åtminstone om dina hästa har samma inställning till träd som de hästar vi haft.

Lycka till med din nya gård och hage!

Tack för infon!! Jo det blir ju självklart bitskydd på stammarna så de får överleva. :D Låter lovande att det går bra att gräva upp träd och plantera om. Så ska bara arbetet göras å.. ;)

Typ zon 6-7 då.

Då funkar det med ex. balsampoppel och knölal. Men självklart kan du flytta träd. Tänk på var du sätter träden. Björk gillar väta tex, tall lite torrare osv. Men ska du ha typ vindskydd i en rad så råder jag dig att gå på skånemanér och plantera just poppel (fasiken vad jag tjatar, men det är bra träd!), häckkvalité på 150 cm såg jag i min ena katalog kostar 15 spänn plantan, inte så blodigt alls.

Kostar poppel 15 spänn plantan?? :o Jag har enbart koll på priser på typp äpple och körsbär och de går iafl på minst 600-1500kr plantan.. Men andra träd kanske är billigare?? Så jag har ju direkt uteslutit att köpa träd då det skulle gå på en förmögenhet!!
Hur fort växer poppel och hur stora är plantorna när man köper dem??? Gillade träden, de var ju jättefina. :D Och jag antar att dem är hästvänliga om de äter på dem??
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Häckplantor är betydligt billigare än träd och buskar som är tänkta som solitärer. Häckplantor skulle säkert kunna funka får det syftet du är ute efter.
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Ja, om du köper häckkvalité, vilket i detta fallet innebär att de inte är uppstammade, dvs har grenar hela vägen, kostar de 15 kr/plantan i den katalogen jag kollade i.

Jag hade nog gjort såhär. Flyttat några större träd, men gör det med försiktighet och läs på om flyttning. Tex är det väldigt känsligt om du får stamskador eller så. Sen hade jag beställt häckplantor av balsampoppel, efter vad du vill ha. Planterat dem i en dunge med de flyttade träden (helst björk då) med bästa förutsättningar. Dvs vattning, lägg dit hästgödsel och stäng av ordentligt för hästarna. Sen kan du försiktigt beskära häckplantorna efter ett år, dvs ta bort de undre grenarna, så får du träd.
 
Sv: Bra träd att plantera i hage?

Häckplantor är betydligt billigare än träd och buskar som är tänkta som solitärer. Häckplantor skulle säkert kunna funka får det syftet du är ute efter.

Ja, om du köper häckkvalité, vilket i detta fallet innebär att de inte är uppstammade, dvs har grenar hela vägen, kostar de 15 kr/plantan i den katalogen jag kollade i.

Jag hade nog gjort såhär. Flyttat några större träd, men gör det med försiktighet och läs på om flyttning. Tex är det väldigt känsligt om du får stamskador eller så. Sen hade jag beställt häckplantor av balsampoppel, efter vad du vill ha. Planterat dem i en dunge med de flyttade träden (helst björk då) med bästa förutsättningar. Dvs vattning, lägg dit hästgödsel och stäng av ordentligt för hästarna. Sen kan du försiktigt beskära häckplantorna efter ett år, dvs ta bort de undre grenarna, så får du träd.

Häckplantor alltså. Jo det vore tevligt att ha lite buskar och sådant också med träden. Kanske ska försöka hitta några stora stenar ochså så det blir lite skogslikt ;) Åh nu längtar jag tills jag får börja skapa min skogshage :D
 

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen kommit iordning med våra saker och har börjat med hästarnas hage. Vi har alltså flyttat till en mindre gård där det...
Svar
8
· Visningar
3 857
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Vi tänkte plantera ett eller två träd i vinterhagarna nu, medans hästarna är iväg på bete. Vad för träd är "säkra" att plantera? Ek...
2
Svar
33
· Visningar
9 145
Senast: Bumblebee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp