Bra torr och blöt mat för känslig mage

dee79

Trådstartare
Precis som rubriken säger. Jag har en katt som har lite lätt att bli lös i magen. (dock inte extremt, men så man märker det). Finns det bra torr och blöt mat som inte är för svindyra?
Jag behöver torrfoder då min andra katt tvärvägrar att äta blött (och har alltid gjort) och har alltid torrisar framme till henne för att hon ska hålla vikten.
 
Sv: Bra torr och blöt mat för känslig mage

Min ena katt blir också lite lös i magen av blötmat, men jag har upplevt att det blir bra med lite morotspure i maten.
Det kanske kan vara något att prova?
 
Sv: Bra torr och blöt mat för känslig mage

Just nu får de Mjau torrt och blött, för min äldre katt är så kräsen och har ratat flera "dyrare" foder. Det enda hon äter ibland, förutom torrisarna, är tonfisk. Allt kött, färs,rå fisk m.m ratas. Enstaka tillfällen kan hon äta kokt vit fisk.

Nya kissen funkade bra tills hon blev kastrerad, fick komplikation och åt antibiotika. Har nu införskaffat typ mag-tarm stabilisator för att se om det kan hjälpa att få tillbaka balansen i tarmfloran.
 
Sv: Bra torr och blöt mat för känslig mage

Min katt blir verkligen urkass i magen av Mjau eller Bozita, både torr och blötmat.
Nu är han perfekt i magen, äter Pussi blötmat med kyckling, och Royal Canin torrfoder för känsliga magar. Båda fodersorterna med mest fågel-innehåll.
Sedan är han ute halva dygnet eller mer och då vet jag inte vad han stoppar i sig :p

Jag vet att det är många som anser att RC är ett dåligt foder för katten, men jag har verkligen provat alla sorter och det är detta som fungerar, helt utmärkt dessutom.
 
Sv: Bra torr och blöt mat för känslig mage

Har samma problem med min ena katt och har äntligen, förhoppningsvis, hittat något son fungerar.
Hon äter torrfoder: RC digestive comfort. Inte alltför dyrt om man köper i 10 kg säckar, blötmat: RC digest sensitive (1/3 påse varje dag). I blötmaten blandar jag BIOBAK (samma som fortiflora) 1/4 dos varje dag. När hon får ett "skov" får hon dubbel dos än det rekommenderade.

Katten i fråga har varit hos veterinär och dem hittade inget fel på katten trots otaliga prover, inklusive blodprov. Veterinärens råd var att gå över på ett milt foder, gärna baserat på fisk då hon verkar reagera på kyckling. Även BIOKAK var råd från veterinär samt dosering. Annat råd, från veterinär, är att minska på blötmaten.

Jag har prövat andra typer av torrfoder men RC är det enda som fungerar. Försökte både med hills och Tast of the Wild men magen blev bara sämre. Jag vet att många är negativt inställda till RC, men så länge mina katter mår bra på detta foder inhandlas inget annat. Enda problemet med RC är att det är lite FÖR smakligt. Om mina hade haft fri tillgång hade de rullat fram.

Ett annat tipps är att ge mat flera gånger per dag. Mina får mellan 3-5 gånger mat per dag. 2 är minimum.
 
Sv: Bra torr och blöt mat för känslig mage

Men min var ok innan kastreringen, spelade ingen roll vad hon åt. Och det är så nära inpå att jag inte tycker att något stort borde ha inträffat.
 
Sv: Bra torr och blöt mat för känslig mage

Ok, mina har ju fri tillgång på mat, så jag hoppas hon äter flera gånger om dagen.

Fortiflora är det jag köpt hos veterinären.

Ska se om jag kan få tag på provpåse av RC, känns lite sådär att satsa på 10 kg direkt :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
1 432
Senast: cherie
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 699
Senast: Tarnin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp