Sv: Bra torr och blöt mat för känslig mage
Har samma problem med min ena katt och har äntligen, förhoppningsvis, hittat något son fungerar.
Hon äter torrfoder: RC digestive comfort. Inte alltför dyrt om man köper i 10 kg säckar, blötmat: RC digest sensitive (1/3 påse varje dag). I blötmaten blandar jag BIOBAK (samma som fortiflora) 1/4 dos varje dag. När hon får ett "skov" får hon dubbel dos än det rekommenderade.
Katten i fråga har varit hos veterinär och dem hittade inget fel på katten trots otaliga prover, inklusive blodprov. Veterinärens råd var att gå över på ett milt foder, gärna baserat på fisk då hon verkar reagera på kyckling. Även BIOKAK var råd från veterinär samt dosering. Annat råd, från veterinär, är att minska på blötmaten.
Jag har prövat andra typer av torrfoder men RC är det enda som fungerar. Försökte både med hills och Tast of the Wild men magen blev bara sämre. Jag vet att många är negativt inställda till RC, men så länge mina katter mår bra på detta foder inhandlas inget annat. Enda problemet med RC är att det är lite FÖR smakligt. Om mina hade haft fri tillgång hade de rullat fram.
Ett annat tipps är att ge mat flera gånger per dag. Mina får mellan 3-5 gånger mat per dag. 2 är minimum.