Bra "tölt" kamera?

I

IsisLisa

Hejsan!! Jag vet inte om den här tråden ska ligga här men jag undrar
vad ni har för kamera? Vissa får jätte fina bilder t.ex. i tölten när
dom precis lyfter benet! Bilderna är så "klara" om man säger så!!
Vad har ni för kamera? Visa gärna bilder ni har tagit med
kameran! Hoppas ni fattar vad jag menar :crazy::smirk:

Sv: Bra "tölt" kamera?

Eftersom min kamera är paj så får jag låna stallägarens kamera, hon bränner de bilder jag tagit på en skiva, det är tokbra. Hade kunnat lägga upp töltbilder JAG har tagit, men jag måste ha ryttarnas tilllåtelse för det eftersom de är tagna i privata sammanhang. Märket på kameran är en Nikon D50. Helt underbar kamera med otroliga möjligheter, jag är i en drömvärld när jag är ute och går i hagarna och fotar alla djuren.
ypsilon8.jpg

safirkli.jpg

Här är lite töltbilder jag kan tänka mig att lägga upp utan tillllåtelse, för dessa har jag tagit på en tävling. Ryttarna på bilderna får gärna hojta till om de inte vill vara med så tas bilden bort.
Saeli frá Holtsmula, "chefen" har en helsyster till honom, hon kommer till Sverige via Danmark i nästa vecka.. :love:
VSM159.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/VSM 2006/VSM306.jpg
http://i66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/VSM 2006/VSM152.jpg
VSM122.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h249/Yrpa/VSM 2006/VSM107.jpg

Dessa bilderna är tagna med min skitkamera, en Nikon E4100

Antingen köper man en kamera med motor, det vill säga en som kan ta flera kort på rad... då kan man sedan välja ut de bästa. Eller får man helt enkelt räkna, tex tölt 1,2,3,4 och sedan ta kortet i det ögonblicket man vill ha steget... *blev det flummigt?*

Kameror med motor är dyra och kräver dessutom att man har rätt hyfsade objektiv (mitt kamerahus går loss på 45´ nytt) men jag har köpt det begagnat och har inte råd att köpa de allra bästa objektiven till.

En kompaktkamera har ofta en "sportinställning" vilket gör att du får kortare slutartid som bidrar till bättre skärpa även på rörliga motiv, jag tror det är skärpan du menar när du skriver att bilderna är "klara".

Här kommer några ex på bilder tagna med min kamera. Inte de bästa för jag har bränt av det mesta så datorn är rätt tom för tillfället...

http://i3.photobucket.com/albums/y97/marijaa/BRAHelena.jpg

ssm027-1.jpg

En passbild:
http://i3.photobucket.com/albums/y97/marijaa/LUssmsndag077.jpg

Om du med tölt-kamera menar en kamera som kan fånga ögonblicket då hästen har ett framben i högsta läge, handlar det mer om en inställning i kameran.
Nästan alla, om inte alla, digitalkameror idag kan ställas in så att 2-3 kort per sekund tas. Sen är det bara att trycka in knappen under några sekunder och sedan välja ut de bästa korten!! Självklart måste du ha lite koll på fokus och ljus, men det tar jag inte upp här.
Ska du ha en väldigt bra kamera ska du köpa en systemkamera. Nikon D50 eller Canon 350D är två systemkameror för nybörjare till medel som kostar runt 7000-8000kr, men väldigt prisvärda!
Det finns kameror som kan ta 10 bilder/sekund, det bara smattrar på!!

Det du behöver för att få så bra bilder är en "snabb" kamera som tar bilden när du trycker på knappen och inte strax efter, gärna med möjlighet att fota sekvenser. Sedan gäller det att man har lite möjlighet att ändra på kamerans inställningar. Finns symbolen "springande gubbe" (sport) så välj den. Det gör att kameran fryser rörelsen. (skall iallafall göra det). Det var den enkla förklaringen, sedan finns den tekniska och svåra, men det är bara aktuellt om man har en systemkamera.

Och inte minst gäller det att ha lite känsla för timing. Om man som sagt inte råkar ha en värstingkamera som knäpper tio bilder i sekunden, men det är lite fusk.

Mina bilder hittar du lite varstans på forumet och utanpå och i senaste numret av Islandshästen! :banana:

Min kamera är en Nikon D70.

Min käre far har ett stort kameraintresse. Han har en kanonbra "tölt-kamera" som tar en väldig massa bilder i sekunden. Vet inte vad den heter, men den var DYR, över 100 000:- med objektivet. Då måste man vara lite "bildgalen", vilket bara är jättebra för mig!! Ska se till att ta lite mer bilder framöver....

Och inte minst gäller det att ha lite känsla för timing. Om man som sagt inte råkar ha en värstingkamera som knäpper tio bilder i sekunden, men det är lite fusk.

Fusk? Vad menar du? :angel: :D

Omslagsbilden var helt otroligt vacker!! :)

Irpa& Marijaa-> Tack så mycket! Är superstolt över omslagsbilden. Kul att ni gillar mina bilder! Det finns mer på min hemsida: http://go.to/lisas-ishastar men där har ni nog redan varit. Jag skall fixa ordentliga bildgallerier där så fort jag har tid. Håll utkik efter decembernumret (eller ev. januarinumret, lite osäker på vilket nr det blir) av Hästfocus också.. Mer säger jag inte det får bli en överasskning.

Här kommer en töltbild jag är väldigt nöjd med från årets sista visning på Strömsholm. Snacka om vacker tölthållning och hästen är bara fyra år! Ryttaren sitter som en banan, men han har nog sina orsaker. Hästen var jätteosäker och ville inte alls vara med, även om det inte syns på bilden, för just där var han väldigt "med" skickligt ridet.

leiknir.jpg

Leiknir

Jag gillar inte att ha kameran inställd på sekvenstagning, men den är ganska snabb ändå, så jag brukar klicka i snitt tre bilder på raken när jag vill fånga en rörelse. Ibland funkar det på ett klick, men för att vara på den säkra sidan när jag inte har några "omtagningar" så tar jag iallafall tre. Har jag en lång sträcka så flyttar jag kameran lite och tar ett par till, men det känns onödigt att bara knäpppa hej vilt, börjar man i fel moment så får man ju ofta fel moment på alla bilder i den sekvensen om man inte har en riktig räcer kamera. Men ibland funkar det inte iallafall. Smattrar man på med 10 bilder blir det så himla mycket att gå igenom så jag försöker vara supernoga med när jag trycker av istället. :) Men det har tagit mycket träning.

Ett till tips: Om man fotograferar någonting rörligt måste man följa rörelsen med kameran om man inte vill ha det suddigt.

Den träningen behöver jag nog. Jag smäcker av sisådär 700-800 bilder på en tävling och sorterar ut de bästa bland skräpet. Speciellt inomhus, där är det svårt tycker jag.

Ett tips till trådskaparen. Satsa på bra optik. Min syrra hjälpte mig att välja och då jag skulle betala teleobjektivet tänkte jag att jag inte var klok. Men nu, då jag använder kameran så sänder jag många glada tankar till syrran som fick mig att köpa glugg med bra ljusvärde och stabilisator.

Ett stativ kan vara bra också, speciellt om det är dåligt ljus. En bra kamera med glugg är tung.

Jag har en Canon 20D, är helnöjd med den.

OA

Jag har en digitalkamera jag filmar med, lägger ipp filmerna i windows movie maker och tar ut bilder från filmen:D får ALLTID med steget:D :angel: :D

Mina bilder hittar du lite varstans på forumet och utanpå och i senaste numret av Islandshästen! :banana:

Min kamera är en Nikon D70.

Du får jätte fina bilder, jag beundrar dem verkligen :love: :)
Har du tagit bilden på Islandshästen med din Nikon D70?
Tar den kameran flera bilder i sec.?

Du får jätte fina bilder, jag beundrar dem verkligen :love: :)
Har du tagit bilden på Islandshästen med din Nikon D70?
Tar den kameran flera bilder i sec.?

Tackar! Ja jag tog framsidesbilden med den. Resten av mina bilder som är med i tidningen också, med undantag för den på stranden som togs med en Canon EOS 10D, eller om det var 20D, jag minns inte, jag lånade den.

Jag vet faktiskt inte om min kamera tar flera bilder i sekunden, har aldrig använt den funktionen, jag vet att den kan ta sekvenser, men jag tror inte att den är snabbare än att jag kan knäppa lika snabbt själv. ;) Ungefär. För att kunna knäppa riktigt många bilder i sekunden behöver kameran en "motor" som sitter utanpå som en liten utbyggnad av kameran, en sådan har jag inte.

Men det är lite "overkill" när man fotar hästar. Det blir VÄLDIGT många bilder VÄLDIGT snabbt. På bara några få knäpp har du fyllt minneskortet även om du har ett väldigt rymligt sådant.

Men det är lite "overkill" när man fotar hästar. Det blir VÄLDIGT många bilder VÄLDIGT snabbt. På bara några få knäpp har du fyllt minneskortet även om du har ett väldigt rymligt sådant.

Ehum... Hur många gånger han man inte svurit över att det inte finns mer utrymme eller batteri?? :angel: :D

Tackar! Ja jag tog framsidesbilden med den. Resten av mina bilder som är med i tidningen också, med undantag för den på stranden som togs med en Canon EOS 10D, eller om det var 20D, jag minns inte, jag lånade den.

Jag vet faktiskt inte om min kamera tar flera bilder i sekunden, har aldrig använt den funktionen, jag vet att den kan ta sekvenser, men jag tror inte att den är snabbare än att jag kan knäppa lika snabbt själv. ;) Ungefär. För att kunna knäppa riktigt många bilder i sekunden behöver kameran en "motor" som sitter utanpå som en liten utbyggnad av kameran, en sådan har jag inte.

Varsegod :D så du har tagit bilderna från "Avelshästarna
på Landsmót 2006" också?

Nej, men jag har tagit bilderna på sista strömsholmsvisningen, samt en bild på tre ryttare som rider efter varandra på en strand.

Aha ok! Tuff bild du fick på Rós och Peter ;) En sån kamera som du har skulle jag också vela ha :D hehe..
Alla bilder på din hemsida, det är också tagna med din Nikon D70?
Är jag jobbig nu när jag bara ställer frågor :devil: :D

Aha ok! Tuff bild du fick på Rós och Peter ;) En sån kamera som du har skulle jag också vela ha :D hehe..
Alla bilder på din hemsida, det är också tagna med din Nikon D70?
Är jag jobbig nu när jag bara ställer frågor :devil: :D

Dom flesta, några är tagna med den lånade Canon kameran, men kvaliten blir ungefär den samma.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 395
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 942
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 056
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar