T

Tussy

Jag ska låna ut min häst på foder en tid framöver. Det är första gången jag gör det. Jag vill ha så mkt tips som möjligt på hur det ska gå tillväga och vad man ska tänka på när man gör det. Hoppas på många bra svar:)

Sv: Bra Tips

ett bra tips är att höra hur det blir om utrustning skulle gå sönder och eventuellt skriva upp vad man lånar ut(om man lånar ut nått då :D)och kolla att det går bra lite då å då:)

det är viktigt att ta med allt i kontraktet, så det inte kan bli något missförstånd. om du tex har några speciella önskemål. kan inte understryka vikten av hur viktigt det är med ett skriftligt kontrakt där allt står med.

Glöm för allt i världen inte att besiktiga hästen! = ) Och skriva så utförligt som möjligt i kontraktet, gärna utan kryphål.. vilket antagligen är nästan omöjligt, men försöka kan man för det :D

Lycka till :D

Ja, att besiktiga hästen har jag inte tänkt på, men det måste ju så klart vara bra. Ska man bes den när man tar hem den också. Vem står för kostnaderna? Finns det några bestämmelser?

I vanliga fall har ajg fått för mig att fodervärden står för båda. Men jag skulle nog göra så att jag stod för ena och fodervärden för andra.

Skriv ner så mkt som bara är tänkabart möjligt och glöm för guds skull inte att skriva att du lånar ut hästen, annars kan de helt plötsligt säga att det är deras eller tom sälja den och du får inte ut ett smack.

Beställ ett riktigt fodervärdskontrakt från Tidningen Ridsport. Där finns allt det viktigaste med, där står t ex vem som ska betala vad. Det kändes som ett väldigt bra kontrakt med få kryphål, vi bifogade dock en lista med vilken utrustning som medföljde för det fanns ingen plats för det i kontraktet. Lycka till =)

Skriv också att utustningen ska återlämnas i likvärdigt skick eller ersättas. Ta några foton också på sadeln och andra dyrare saker.

Jag har haft ute hästar på foder 3 gånger. Olika hästar till olika människor och har bara dåliga erfarenheter. Jag gör aldrig om det igen. Den sista var så utmärglad när jag hämtade henne att hon inte orkade stå i transporten hem! Då hjälper inga kontrakt i världen. Det har ju redan hänt.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka