Bra tips vid lastning?

N

NiitSirK

Sist vi lastade min häst tog det ca 2½ timme :bump: .
Hon går in i transporten helt och hållet, men så fort vi försöker sätta för bommen flyger hon ut illa kvickt igen. Sådär gör hon flera gånger...
Linor blir hon bara frustrerad och stressad utav, så det är inte ett alternativ. :cool: .
Mat finns ju alltid inne i transporten vid lastning(vi tar bort den när hon väl är inne och fått äta lite utav den)...

*

Hästen i sig är ett 6-årigt halvblodssto, ca 158-160cm hög.

*

Hon är underbart snäll att lasta in i lastbilar, men inte transporter (och jag förstår ju varför - lastbilar är lite större :D )

Tips emottages! =) :banana: :bump: :banana:

Sv: Bra tips vid lastning?

Tid och träning är nog lösningen, hoppas jag i alla fall!

Börja med att låta henne gå in utan att bry dig om att stänga bommen. Lasta, för hon gick in snällt, eller? och låt henne stå och äta upp kraftfodret. Backa sedan ut henne och gör något roligt. Stå längre och längre stunder för varje gång. När hon står lugnt och stilla och inte backar ut förrän på dit kommando, DÅ kan du börja tänka på bommen. Stäng den, och gör samma sak, ge kraftfoder och backa sedan ut.

Detta tar tid och kräver att man tränar ofta, kanske varannan dag. Å andra sidan tar det inte så lång tid varje gång, om hon går in, vill säga, och du har igen det senare.

Lycka till!
Häls. Embla

Håller inte riktigt med om det där att göra någonting roligt efteråt.

en possitiv förstärkning ska komma i själva momentet. inte efteråt.
kommer förstärkningen efteråt blir det nog lätt så att hästen tillslut går in och går ut ur transporten med en gång. För det är ju när h*n går ut som det är trevligt och roligt

Om du har möjlighet... Prova med urlastning fram...
Vissa av våra hästar har inte funkat me de men vår första häst blev hur lättlastad som helst efter att hon fick gå ut fram... De slutar då att tänka bakåt utan vill ju hellre gå ut framåt då de ser hur de "sätter fötterna" ... Som sagt bara ett förslag..

Har hon mat att äta när bommen sätts bakom?? DEt är väl en fast bom och inte en kedja som ger efter??? Om man inte försöker fälla upp bommen utan bara låter henne stå i transporten och äta eller kastar hon sig ut då med???

Om det är bommen hon är rädd för kan man antingen se till att man hinner få upp den medan hon äter (hon dör inte om hon får hoppa över ett mål mat nån dag och är extra mycket hungrig nu) och sedan låter henne kasta sig mot bommen och "upptäcka" att det är stopp! (om det är en fix idé att gå ut och inte rädsla kan det vara bra!) Är hon däremot rädd för bommen kör med hungrigheten igen (eller om ni vet ngt annat bra sätt att distrahetea henne med något behagligt tex ett älsklingskliställe bakom öronen eller ngt) och låt ngt bara röra vid bommen, börja försiktigt och se till att hon inte blir rädd för att bommen rör sig, tillslut kan du lägga upp den en halv sekund och sedan släppa ned och öka på tills hon tom lkan backa bak och känna bommen mot rumpan utan att bli rädd.

Se till att du lugnt kan backa ett steg ned på rampen med henne och upp igen utan att hon kastar sig hela vägen ut.

Vore bra att veta mer när hon reagerar hur hon reagerar och var exakt (i vilket moment) problemet ligger???

Vi kan komma ut till dig för att hjälpa?

PM:a om du vill veta mera...

BrokenSilence skrev:
förstår inte problemet :confused:

Problemet är ju att hon kastar sig ur transporten så fort man försöker sätta för bommen...

NiitSirK skrev:
Problemet är ju att hon kastar sig ur transporten så fort man försöker sätta för bommen...

Men om ni struntar i bommen då?
Bara fäller upp lemmen? Vad gör hon då?
Kastar hon sig då åxå?

Har det alltid tagit så här lång tid för att lasta henne i transporten, eller har det börjat nu?

(vet att man ska köra med bom, men bara för att testa hur hon reagerar)

Jag har liknande problem som du har vid lastning av min häst. Jag har inte tänkt förut att det är bommen hon är rädd för eftersom hon kan kasta sig utan bom, när man sätter fast bommen alternativt tar upp lämmen utan bom. Jag tror enda lösningen är att göra som Embla Ask föreslår, träna och åter träna att då försöka få henne att stå kvar utan att man stänger om henne.
I vårt fall hjälper det inte med mat helt och hållet. Trots att hon är matfixerad tar hon en tugga men har fullständig koll på vad som händer bakom henne.
Vi kan iof lasta henne ganska snabbt, men det är ju riskfyllt, så nu när vi har eget släp är det bara att träna i lugn och ro.

Cronis skrev:
Kastar hon sig då åxå?

Har det alltid tagit så här lång tid för att lasta henne i transporten, eller har det börjat nu?

För allt i världen strunta INTE i bommen...
Har hört MÅNGA olyckor med folk som tror de "funkar" att bara ta upp baklämmen... Snälla gör inte så... Vet ni inte vilka olyckor de kan bli ???

Har en häst som betett sig på ungefär samma sätt, förutom att vi aldrig kört i lastbil. Fick mycket hjälp av några vänner och nu går det ganska lätt att lasta.

Vad händer om du backar ut henne igen innan hon får en chans att ta initiativet själv? Spring ut och in så många gånger att hon ledsnar på det hela, till slut kanske hon faktiskt hellre stannar kvar än att kasta sig.

Kanske funkar, kanske inte.

/Ida

corzette skrev:
För allt i världen strunta INTE i bommen...
Har hört MÅNGA olyckor med folk som tror de "funkar" att bara ta upp baklämmen... Snälla gör inte så... Vet ni inte vilka olyckor de kan bli ???

Jag vet mycket väl att det händer olyckor den vägen.
Men bara för att testa hur hon (hästen) reagerar på att det inte kommer någon bom, utan lemmen kommer direkt!

Man behöver inte köra hästen, bara för att man lasttränar, å man behöver inte resa lemmen högt!

Joyride skrev:
Ring Ronny Åhman i Norrköping o hjälp, ha är bra på lastning :smirk:

Honom känner vi ;) .
Hos honom red vi in henne (det var tänkt att hon skulle bli western-kuse från början också :d ), och dessutom har han kommit ut och hjälpt oss med hantering(då hon var bebis) och även med lastning (han kom ut redan när hon var föl, till förra ägarna).

Men nu är det så långt till Ronny =/.

Cronis skrev:
Kastar hon sig då åxå?

Vi struntade ju i bommen sist, efter 2½ timme. Det gick bra, hon blev lite ställd bara :P(Vi satte dit bommen efter att lemmen var stängd!= Vi körde inte utan bom). Men så vill jag inte hålla på, pga skaderisken.

Nej, det har inte alltid tagit såhär lång tid. Det blev såhär efter att några använde linor, vilket hon inte tyckte om. Tror ivf att det var efter det...

När jag lastar gör jag så att jag lastar in så långt hon vill gå, sedan "övertalar" jag henne att ta ett steg till, om hon gör det, då backar vi lugnt och stilla tills hon är av från lemmen. Och så gör vi så hela tiden, tillslut är hon inne :P. MEN! Så kommer bommen :crazy: . Mutor fungerar inte, hon e på tok för smart!!

Och, ni behöver inte komma ut och hjälpa oss! Jag kommer få riktigt bra hjälp bara någon ställer upp med bil och transport!

Vet hur jobbigt det är med svår lastade hästar...

Samma med Topas, det är bara att backa ut honom, å börja om.. Precis samma sosm du gör...

Topas kan ta en hel tag att lasta.. Men nu går det bättre, men han är ännu rädd...

Hoppas du får ordning på din häst, lycka till

Det är nog bara träning som kan hjälpa i detta fall .

Du måste nog ge henne lite tid. Ta allting lungt och sansat. Vid tävling är man ofta stressad och tycker att man inte hinner. Träna därför kanske en dag innan eller nått .

Det sämsta man kan gör med en svårlastad häst är att ha lite tid på sig. Om Du har tillgång till transport, träna så ofta du kan, helst ett par gånger i veckan. Stressa aldrig, ta tid och beröm hästen när den gör rätt. Var bestämd men inte otrevlig, när den har gått in i transporten, stäng luckan och åk ett varv så det känns som på riktigt. lasta ur den på ett annat ställe än där du lastade den. Vi hade en häst som var otroligt svårlastad, man fick vara minst 3 personer, parkera transporten mellan två väggar, använda linor och så vidare och det var ca. ett år sedan. Under året har vi inte gjort ngt speciellt, bara tagit det lugtn och lastat ofta, och nu går hon in själv, man behöver inte ens leda in henne.

Cronis skrev:
Jag vet mycket väl att det händer olyckor den vägen.
Men bara för att testa hur hon (hästen) reagerar på att det inte kommer någon bom, utan lemmen kommer direkt!

Man behöver inte köra hästen, bara för att man lasttränar, å man behöver inte resa lemmen högt!

Det var just i momentet BARA lyfta baklemmen jag menade...
Att köra med eller utan bom e väl "bara" farligt för hästen :crazy: om den sparkar upp lemmen... Det är just i LYFTET av lemmen som du MÅSTE ha bommen enligt mej.. Vad händer med de personerna som håller i baklemmen när minst 400 kg häst kastar sej bak mot den ???
Det är DÅ olycksrisken e som störst... Vet folk som hamnat under luckan vid såna tillfällen... Tro mej de använder nog alltid bom hädanefter...

men men allt e upp till er själva... Själv skulle jag aldrig hjälpa till om bommen inte är fast ... Är för rädd om mej själv för de..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar