Bra Tips mot Snöstyltor?

Sv: Bra Tips mot Snöstyltor?

Finns i ridsportaffärer. De fästs i tåbroddarna inte de bakre. Har inte provat men en tjej i stallet och syrran hade såna.

Ett tips för att slippa styltor är att man håller upp tempot när man rider, altså försöka att skritta så lite som möjligt. Eftersom hovarna inte stannar så länge i marken hinner det inte fastna någon snö + att den lilla snö som fastnar flyger av. Sen om man har hästen på torv så kan man undvika att kratsa hovarna och lämna kvar torven som fastnat i hovarna (kolla så inga stenar fastnat bara), det hjälper ganska bra faktiskt, är emot sulor efter som det lätt blir rötigt och dåligt, men jag kan tänka mig att pröva glasslocken. Fast med mina knep har det ju inte blivit så himla mycket styltor iaf :)

Jag har provat snösulor på många hästar och har aldrig haft problem någon häst har dock sömmen lossnat lite men det är bara att banka dit. Slå sömmen neråt så du fäster gärna med ett verktyg som du lägger på sömmen och sen slår med en hammare på så slipper du slå hästen på benet eller köp riktig tång att spänna med bra investering. Finns billigare räcker till ditt behov. Är du osäker kan du fråga hovslagaren hur du ska göra. Så spänner du bara sömmen emellanåt så sitter det nog. Tycker det är bra att slippa styltor även när de går i hagen oxå känns bättre när man tar in hästarna. Lycka till.

YoNIkA skrev:
Ja, hon tappar skorna, vi provade med snösulor ett tag, men hon hade ständigt tappskor, vilket absolut inte funkar med min häst då hon blir så ömfotad att hon knappt kan gå om hon råkar tappa en framsko, bak är lite bättre dock, men hon ömmar även där.
Så de tjocka varianterna av snösulor trivdes vi inte alls med :(
Byt hovis;) ..bara skojar, det är olika hästar, ser jag i stallet, hur dom tappar o inte tappar, fast man har samma hovis..
Men jag tycker nog att de tunna (gröna), med luftkuddar är bäst..de är tunna och trycker bort snön bäst

Jamen det går verkligen inte med sulor på min häst hur man än gör. hon har väldigt känsliga hovar och kan ha problem med tappskor utan att vi har sulor, det är därför jag nu vill ha en annan metod, för det funkar verkligen inte :cry: :cry: :confused:

jo, det brukar alltid vara bra att hålla upp tempot, det har jag också märkt, :banana: :banana: men däremot har pållan sina "dagar" då hon är rädd för precis allt. och då går det inte att hålla så mycket tempo på det hela :P :rofl: :rofl:

knapplån

Jag brukar köra med Grumle grönsåpa, funkar jättebra.. Däremot vet jag inte hur bra det är för hovarna? :S

Vertigo skrev:
Fick lära mig om glasslock hät på buke :) Man klipper ut glasslock efter skon och kilar fast under.
Jag skulle göra det idag men hittade inga så fick ta ett gammalt sittunderlag - det fungerade lika bra!

Tillsammans med broddar går det som på räls! :D

smart! Hur kilar man fast glasslocket under skon? :confused:

Jag tycker inte att matolja funkar spec. länge, men lite "tjockare" fett som sånt man har till bilar typ... d funkar!

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: muslidag
·
Utrustning DIY Tips på hur man slipper snöklampar? Ni som gör sulor av glasslock, gör ni dem så de passar helt platt i skon, eller gör ni dem lite...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 745
Senast: Miedo
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 476
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 344
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar