Bra Tips mot Snöstyltor?

Y

YoNIkA

Var ute och red idag och var otroligt lycklig för den nya snön:banana: men lyckan blev inte så långvarig tyvärr. :cry: Pållan fick snöstyltor hela tiden och halkade som bambi på hal is, så det slutade med att matte (jag) fick gå hela vägen för att kunna kratsa ur hovarna titt som tätt.
Är det någon som har ett bra tips på hur man ska slippa snöstyltorna.? Snösulor funkar tyvärr inte på min häst, då hon tappar skorna hela tiden när vi har provat sulor. :cry:

Sv: Bra Tips mot Snöstyltor?

Det är nog dessvärre bara nån form av snösulor som funkar. Men det finns ju alternativ till de traditionella numera har jag hört, löstagbara snösulor som man sätter fast i broddarna osv. Kanske nån här inne som provat?

Det Skulle verkligen vara guld värt om det fanns någon form utav sulor som man kunde ta på och av när man ville =)
Nån som Provat?

Fick lära mig om glasslock hät på buke :) Man klipper ut glasslock efter skon och kilar fast under.
Jag skulle göra det idag men hittade inga så fick ta ett gammalt sittunderlag - det fungerade lika bra!

Tillsammans med broddar går det som på räls! :D

Ok, det lät ju ganska praktiskt :) Men går dem att ta av när man har ridit klart då?
Ska man alltså bara kila fast under skon när man går ut å rider, å sen ta av när man kommer in? om det är så man gör så lät det ju suveränt :D

Tappar hon skorna även med dom tunna, genomskinliga sulorna? Vi hade problem med tappskor hela tiden när vi använde dom tjocka, svarta sulorna men när vi bytte till dom tunnare har vi nog inte haft en enda tappsko under vintrarna! Problemet med dom tjocka sulorna är att den "fjädrar" vilket gör att sömmarna går av och hästen tappar skorna. Dom tunnare sulorna är för tunna för att det ska kunna "fjädra" så sömmarna håller och skorna sitter kvar.

Jag testade idag med att smörja in under hovarna med matolja, och det fungerade över förväntan! Kom lite styltor emellanåt på djupare partier, men då såfort man kom till ett "grundare" parti slogs snön ur.

ja, vi har nog bara provat den tjockare varianten, då kanske jag ska ta och prova att sätta i tunnare sulor nästa ggn hon ska skos då :D
Ska prova matoljan också, och såklart glasslocken. :)

Tycker absolut du ska testa dom tunnare då! Dom är lite dyrare men kan användas två-tre säsonger istället. Vi har som sagt inte haft några problem sen vi bytte till dom tunnare och det är säkert tre-fyra år sedan, om inte mer. Dom tunnare sulorna är bara nån millimeter tjocka, ljusblåa och lätt genomskinliga när dom är nya. Kostar ca 80 kr/par om jag minns rätt.

Du kan prova att smörja in hovarna med matolja, läderfett eller skillingaryds hästsalva (nåt fett alltså!)
Annars är ju snösulor det allra bästa, det har min häst alltid på vintern. Tappar din häst skorna med snösulor på, eller vad är problemet?

Skulle man bara kila fast de där glasslocken under skorna.? Matolja provade jag förra året och det funkade inte alls..:S

Ja, hon tappar skorna, vi provade med snösulor ett tag, men hon hade ständigt tappskor, vilket absolut inte funkar med min häst då hon blir så ömfotad att hon knappt kan gå om hon råkar tappa en framsko, bak är lite bättre dock, men hon ömmar även där.
Så de tjocka varianterna av snösulor trivdes vi inte alls med :(

www.mustad.se finns flera olika snösulor, vet inte om någon kan funka? Jag har såna där med luftkanal och de är super! Sen om de funkar på din pålle vet jag ju inte.

Elma_vip skrev:
Skulle man bara kila fast de där glasslocken under skorna.? Matolja provade jag förra året och det funkade inte alls..:S

Japp. Det är lite trixigt första ggrna man klipper till, innan man lärt sig vilken passform som funkar just för ens häst. Noga bara att klippa ut rum för strålen, så nära det går men utan att locket trycker nånstans mot strålen. sen kilas sulan fast i det halv mm eller ngt mellanrum som finns på flera ställen under skon, inklusive i strål fårorna.

trådskaparen: jag använder glasslock pga samma anledning som dig: min häst får tappskor med snösulor. Har använt locken 2 säsonger och tappat ett par hittills. Han har även haft dem på sig i hagen när det varit som värst, för att inte vricka sig osv. Det man får vara noga med är att inte låta dem sitta i FÖR många dagar (max 3 brukar vara vettigt för min häst) för det blir lite rötigt och fuktigt under på en känslig häst annars. men det räcker med en dags paus så kan man plugga i dem igen.

Hoppas det funkar på din häst. Vet att det inte funkar på alla - har lite att göra med formen på hoven tror jag - djupa hovar funkar sämre då jag tror det blir mer "hålrum" mellan hoven och sulan, som gör att sula åker av. Min är fullblodis och har platta hovar så på honom funkar det super.... Lycka till.

Ja, min pålla är ockå fullblod med ganska platta hovar så jag hoppas det funkar bra på henne också då.
skulle verkligen vara toppen. men ska man alltså klippa ut så att strålen är "fri"? eller kan man bara ha en rak platta, om man bara ska ha när man rider och sedan omedelbart ta av dem, eller trycker det då?

Darbhanga skrev:
Det är nog dessvärre bara nån form av snösulor som funkar. Men det finns ju alternativ till de traditionella numera har jag hört, löstagbara snösulor som man sätter fast i broddarna osv. Kanske nån här inne som provat?
Ja jag har provat, det var bra ett tag men mina gick sönder ganska fort. Det var ett par år sen, nu ahr vi guldskor med fasta broddar så då funkar det inte. Men dom var väldigt bra så länge de höll.

YoNIkA skrev:
Ja, min pålla är ockå fullblod med ganska platta hovar så jag hoppas det funkar bra på henne också då.
skulle verkligen vara toppen. men ska man alltså klippa ut så att strålen är "fri"? eller kan man bara ha en rak platta, om man bara ska ha när man rider och sedan omedelbart ta av dem, eller trycker det då?

Jaha du har oxå ett fullblod! :) jag klipper alltid ut så strålen är fri. vet inte om det går att lägga heltäckande, jag tror det är svårare att kila fast sulan då, men som sagt, har inte provat det - kanske nån annan har?

testa bulsulor dom är skitbra!:) hästen tappar varken skorna lr får snö i dom. när jag hade dom andra platta sulorna så dröjde det inte många dar förens hon tappa första skon.dom va bara skit

Min förra medryttarhäst hade sådana sulor som man sätter fast innan man rider och tar av igen efter. De funkade jättebra, men det tar ju lite extra tid innan man kommer iväg.
Man fäster dem i de bakre broddarna, och var alltså tvungen att skruva ur de broddarna helt när man skulle sätta på/ta av sulorna. Vet tyvärr inte var de var köpta...

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: muslidag
·
Utrustning DIY Tips på hur man slipper snöklampar? Ni som gör sulor av glasslock, gör ni dem så de passar helt platt i skon, eller gör ni dem lite...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 745
Senast: Miedo
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 476
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 344
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar