Bra symaskin för billig peng?

muppia

Trådstartare
Sökte först men hittade inte vad jag sökte. Min första tråd i den här avdelningen också :banana:

Behov av symaskin har länge funnits då vi inte haft några gardiner och vi hatar panelgardiner :p Sen har behovet ökat med årstiden - nu använder man ju kjolar och klänningar mer men man hittar inga i ens smak som har fickor så jag vill sy dit ett par fickor som är dolda!

Men vi är ganska fattiga, jag har inte större inkomst och ska hålla på med ett bygge av utebur så pengar går åt där.

Men det måste finnas billiga symaskiner? Helst under 500-lappen. Är begagnat något att lita på eller bör man köpa en ny? Jag hittade en symaskin för under 1000-lappen på Siba, den är randig, är den nåt att ha? Jag kan inte avancerade grejer så jag kommer bara sy enklare saker, iaf till en början.

Hade också hört talas om att IKEA hade till 600 spänn nånstans men jag hittar inte den på deras hemsida, finns de verkligen att köpa i butik?

Tacksam för svar :laugh:

Sv: Bra symaskin för billig peng?

Försök hitta en begagnad Husqvarna! Jag har min mammas gamla.. Den har 35 år på nacken nu, men är fortfarande bättre, stabilare och mer tystlåten (!) än nya, billiga maskiner. I samband med att jag fick ta över Husqvarnan köpte mamma en ny Singer (anses vara ett bra symaskinsmärke tror jag..) och hon är supermissnöjd och vill byta tillbaka. :p Jag tror att man får vad man betalar för och billiga symaskiner är nog inte något vidare, tyvärr.

Jag håller med dig bortsett från att en begagnad Husqvarna i fungerande skick får man inte för under 500 kr. Rekommenderar TS att lägga minst 1000 kr på symaskinen eller låta bli. En dålig maskin gör att inte ens till synes enkel sömnad blir kul och bra att göra.

Svarar er alla i tråden.
Tyvärr finns ingen möjlighet att låna symaskin och vår plånbok är inte så pass stor, sambon fick tyvärr en dålig lön så jag vet inte hur mycket vi kan lägga ut. Tyg är ju billigt men symaskin... Nja...

Låter som jag ska satsa på antingen en begagnad husqvarna eller satsa på en ny som kostar.
Tack för era input.

www.blocket.se/goteborg/Bernina_1006_symaskin_27572080.htm?ca=15&w=1

Bernina är också toppen och en del skolor byter ut till dem för de sägs trassla mindre. Detta är ett kap, bjud några hundra under och hoppas på tur. och provsy lite innan såklart. Symaskiner är rätt bra på det sättet. Mår de inte bra så trilskas de som sjutton.
Såg en huskystar ( det är hq s ngdomsmärke) för 700 också.

Senast ändrad:

Bernina ska jag lägga till på minnet också.

Huskystar, är de då lika pålitliga som HQ?

Det är ju lite enklare maskin men för de pengarna kan du få en riktigt bra maskin om den funkar bra.

Lidl hade en symaskin för några år sedan som kostade 800 kr. Den är riktigt bra tycker jag. Jag använder den till att sy om opassande kläder till barnen eller typ fålla en gardin. Den har en massa andra sömmar också men de har jag aldrig provat!

Jag har en Huskystar som jag köpte begagnad. Den är lite bökigare att trä än Husqvarnan jag blev av med, men annars är den helt ok. Jag köpte min på nätet från en symaskinsaffär och den skulle vara servad osv. Kostade ca 2000 kr, men jag antar att det går att hitta billigare om man köper privat eller en äldre maskin.

Jag har en bernette, berninas billighets modell.
För mig fungerar den jättebra!(min är från 03?) och syr snällt, när det blir för många kantband på hästens vintertäcke så vill den inte, men det är nog förståligt:D

Bäst är att köpa en äldre beggad maskin. Huskvarnas gamla maskiner är riktigt bra. Du får inte samma kvalitét med en ny billig maskin. Hittar du en gammal Pfaff gör du också ett riktigt bra kap, det bästa enligt mig - vars familj sålt symaskiner i si så där 20 år och gör det fortfarande. Inklusive reparationer och begagnat!

Jag har en gammal Husqvarna, gissar att den är från tidigt 70-tal. Men så började den krångla och jag hittade ingenstans att lämna in den på reparation... Så i ren desperation slog jag till på IKEA:s symaskin, och är faktiskt riktigt nöjd. För att sy "vanliga" saker såsom gardiner, lägga upp byxor mm funkar den fint. Tror dock inte att den orkar sy i "allt" (inkl läder) som Husqvarnan gör/gjorde (ska lämna in den - någon gång).

Jag gav en IKEA maskin till min bonus-dotter och hon är jättenöjd.

Så länge du inte skall sy väldigt tjocka tyger eller behöver många specialsömmar så håller den länge.

KL

Hade lyckats glömma bort tråden! :o

Ska kolla med mamma om hon inte hade bytt symaskin eller dylikt, har hon får jag hoppas att hon har kvar sin gamla.
Det lutar åt att jag hittar en gammal Husqvarna till ett passande pris även om det inte blir billigt. En ny känns alldeles för påkostat då jag inte kommer avancera på ett bra tag, måste öva upp mig lite.

Jag hade främst tänkt sy gardiner och dolda fickor i kjolar och klänningar då jag är anti-handväskor och hellre har saker i fickorna än bär på en väska :D
Sen lär det ju bli ev lagning av hästtäcken osv även om jag inte haft några trasiga täcken förutom billiga fleecetäcken (där köper jag bara en ny sådär enkelt).

Så jag antar att det inte blir så avancerade grejer och att det typ bara behövs sicksack och raksöm. Jag vet förresten inte vad fler sömtyper heter :p

Säger bara: Bernina :love:
Har fyra Berninor som använts i mer eller mindre proffessionellt arbete i många år...och dom bara går o går o går. Den äldsta är från -67 av den här modellen: http://www.blocket.se/goteborg/Symaskin_Berninan_Rekord_27418271.htm?ca=14&w=3
och tuffar på hur stadigt som helst vad man än syr - jeans, hästtäcken, schabrak etc.
Hittar du en sån så slå till :)
Andra bra märken att köpa gamla maskiner av kan vara Pfaff, Singer och Husqvarna (även om jag personligen inte är så förtjust i de senare)
leta då efter dom riktigt gamla, med metallhölje...dom är helt mekaniska och har inga plastdelar som kan gå sönder.

Håller med övriga om att nya billiga maskiner är totalt värdelösa...motorn i dom är så svag att dom inte orkar nåt vettigt öht, plus att där finns en massa plast som inte går att laga vid skada :eek:

*kl*
Lånar tråden lite;)

Vad ska man kika efter för maskin om man vill ha en stark liten rackare som helst klarar av att sy i läder? Med en prislapp på ca 2000kr behöver jag inga fancy sömmar(även om det vore roligt), bara de mest basic så även kläder kan sys:laugh:

Farmors 40åriga husquarna stånkar och stönar om jag försöker sy i kraftigare tyger. Två lager nylonband har den orkat sig igenom men vid mer tar det stopp och jag drömmer lite om att kunna sy hundhalsband i läder:D

Hundhalsband i läder och en budget på 2000 kändes som ett ogenomförbart projekt.
Skicka farmors maskin på service så stånkar och stönar den nog mindre än vad många nya maskiner gör!!

För att sy i läder lär du behöva en skomakarmaskin, finns ingen vanlig symaskin som har vare sig matning eller motor som håller för det.
Däremot kan man ju om man har tur fynda en gammal industrisymaskin som kan sy i tex nylongrimmor och hästtäcken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat