BRA svett/transporttäcke?

JECKA

Trådstartare
Ska ju hämta hem min lilla Bumbibjörn om en vecka, och tyvärr är det så att han stressas av transport, och svettas i mängder :(

Fleecetäcke, ulltäcke eller något annat? Det blir ju kallt i transporten också, så täcket kan ju inte ligga och bli blött

Sv: BRA svett/transporttäcke?

Min erfarenhet är att det sällan blir kallt i en transport, framförallt inte om hästen blir lätt-stressad vid transportering. Transporten blir som en isolerad kub där all hästens värme samlas och det är inte ovanligt att det faktiskt blir kondens på insidan av transportens väggar. Viktigt är dock att det inte drar i transporten. Risken är att man överhettar en häst som svettas mycket om man slänger på ett täcke.
Men frågar som Lobelia, hur långt ska ni åka?

Det tar 2,5 h ungefär. Så inte jättelångt.
Så ni rekommenderar att åka helt utan täcke?

Jag skulle gjort det, men du har bättre koll på hur hästen brukar må och hur varmt det är i din transport. Ett tips är att köpa en sladdlös termometer att sätta inne i släpet som har mottagare i bilen, så vet du alltid hur varmt det är i transporten. Just överhettning i transport är rätt vanligt.

Min gamling svettades floder i transport, och jag brukade ha med mig ett fleecetäcke att lägga på när vi kom fram för att hjälpa till så att han torkade lite fortare. I transporten svettades han ju typ konstant, så där gjorde täcket ingen större skillnad.
Men däremot är det ju rätt gott att de torkar upp efter.

Om du är orolig att hästen fryser i transporten så stanna efter halva vägen och kika till hur hästen mår. Är den kall och blöt så släng på ett fleecetäcke eller ulltäcke. Om den bara är blöt så dör den inte av att vara blöt en timma till, utan då kan du lägga på det när ni kommer fram så att den inte blir för varm i transporten.

som andra säger min erfarenhet är att det blir mkt varmt/fuktigt i ett släp om man har en häst som jagar upp sig.Men man kan ju alltid ha ett fleecetäcke så håller iaf hästen sig torr.
Det har jag när jag åker vinter vår och höst funkar super ,Sommar har hon inget på sig i släpet=)

Eftersom det var nollgradigt ute när vi hämtade honom så blev det utan täcke, funkade super :)

För mig är ett täcke i transporten en ren och skär säkerhets risk, jag väljer alltid bort täcket utom i få undantagsfall. Kyla klarar hästen utmärkt även om den blir svettig, svetten söker sig upp genom strået och stannar inte vid huden medan ett täcke trycker tillbaka håret mot huden och då kan det bli kallt. Hästen blir svettig i hagen också, vid mycket lek och bus.

Jag har sett alldeles för många olyckor med hästar och täcken i transport, men i vissa fall så behövs ju täcke men i det här fallet låter det inte så.

kan du förklara hur olyckorna gått till? :) Inget näsvist, utan jag undrar verkligen eftersom jag tvingats heltäcka min ena häst i år och funderat mycket överlag på täcken och säkerhet.

Flera hästar har fastnat med täcket i transporten, när de sitter fast får de panik och här uppkommer ofta skador. Många av dessa har skett vid urlastning, sedan har hästar fastnat med sina ben i maggjorden eftersom vissa ofta står och trampar och i en del fall högt med bakbenen.

Jag förstår om man kan tycka att ett täcke verkar oskyldigt, men inte efter när man sett flera av dessa och vilka skador som det skapar.

Hästarna klarar transport mycket bra, och visst kan de bli svettiga men fryser inte av den orsaken. Det är ju ingen blåst inne i transporten, och det är ju egentligen det som skulle kunna orsaka att de blir kalla om de är våta.

Numera använder jag täcke om nöden kräver det, annars åker de utan.

Jag har tänkt på just det där med maggjordar överlag, de känns inte hundra säkra, men vad är alternativet liksom...

Om de ska åka transport så använder jag resårgjord i de fall täcke är nödvändigt under åkandet, för täcken i andra fall vid t ex utegång så gäller det att se till så gjorden är spänd vänligt men bestämt sas. Dvs inget häng utan att gjorden sluter an lagom runt magen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 504
Senast: Tuggben
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar