Bra seniorfoder till kräsen vallhundsblandras

B

BabeRuth

Hane,7 år, bra hull, fin päls,minimalt med tandsten( vetten trodde vi borstade tänderna dagligen:cool:)

Han har ätit Magnusson de senaste 3-4 åren,men behöver nu tillskott av glucosamin och omega-fetter. När jag tillsätter det i fodret äter han inte,så jag är lite inne på att byta foder.

Helst skulle jag villja ha ett foder med minimalt spannmål i, och såklart glucosamin och omega.

Vad finns det att tillgå? Jag har såklart letat och läst själv men jumer jag läser ju snurrigare blir det.

Sv: Bra seniorfoder till kräsen vallhundsblandras

Omega-3 är väldigt känsligt för upphettning, så tillsättning i bakade foder tror jag faktiskt inte ger så mycket. Glukosamin, när det tillsätts i foder (annat än om det är frågan om rena veterinärfoder) så brukar det vara frågan om så små mängder att det mest är ett försäljningsknep.

Hur fungerar det om du joxar ihop olja, glukosamin med en stor klick köttfärs? Slinker det inte ens ner då? Det är ju synd att byta ut ett bra foder som annars fungerar.

Det finns ett veterinärfoder från Hill's med glukosamin i som faktiskt ska fungera väldigt bra; j/d är sorten. Dock har du ju det där med spannmålen...

Vad har du använt för glukosaminpreparat? Det finns ju även pellets eller tabletter om pulver inte uppskattas. Annars skulle jag också försöka att "gömma" tillskotten i något gott som någon skrev, alternativt ge hunden oljan med en spruta direkt i munnen (eller kapseln direkt i munnen).
Glukosaminpulvret kan du ju också lösa upp i lite vatten och spruta in i munnen.

Svarar alla på detta, glucosaminet har jag gett seraquin,men jag tror inte det är de största problemet utan det är nog laxoljan(omega-3)

Jag har tänkt försöka med hills J/D som vetrinären rekomenderade, men som sagt han är en väldigt kräsen kille.Äter ens inte alla sorters korv utan det ska va sorundakorv eller scan...
Jag har blandat med alla möjliga blandningar för att lura i honom..

När han var yngre gick jag igenom allmöjliga olika foder,men inte förrän vi hittade Magnussons har han ätit med god aptit.
Jag har även varit inne på att börja med färskfoder.

mvh fortfarande sökande matte i matdjungeln

Har du provat att ge honom olja direkt i munnen med hjälp av en spruta? Annars så aknske det är så enkelt att han helt enkelt inte tycker om oljan, så antingen får du prova någon annan olja (till exempel linolja) eller köpa omega-3 kapslar istället och ge direkt i munnen utan att försöka gömma i korv.
Det kan vara lite svårt i början men efter ett tag så lär man sig och tabletten/kapseln slinker ner snabbt :)

Jag ger standardt till mina och är väldigt nöjd. Innehåller kondroitin för lederna, det är gott och hundarna mår bra.

Omega-3 kapsel får jag i min genom att stoppa in den i en klick smör.
Som flera skrivit så är glucosamin och annat för lederna och som finns i seniorfoder ändå i för liten mängd för att hjälpa. Ge det bredvid är det bästa och fortsätt med ett foder som funkar.

En del ger grönläppad mussla som finns i preparatet Aktiv hund och för andra funkar nyponpulver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv