Bra övningar för unghäst

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har en 07:a som jag tänkt börja hoppa lite med. Har ägt hästen i ett par månader och har inte hoppat den innan. Nu har jag dock skaffat en hoppsadel så det är väl dags att börja.
Den är inhoppad hos förra ägaren och sägs vara allmänt okomplicerad och ha lätt för sig. Själv har jag inte hoppat speciellt mkt de senaste 10 åren och känner mig lite småfeg och ovan men något lättare tycker jag att jag ska klara av ändå.

Så vad förutom 5½ kan man göra med en grön häst och ringrostig ryttare? Tänker såklart rida för tränare också men det kan ju vara roligt att variera sig på egen hand också...

Sv: Bra övningar för unghäst

5,5:an var precis det jag tänkte tipsa om! ;) Jättebra för att få upp självförtroendet på både häst & ryttare! :laugh:

Annars är väl så enkelt som möjligt. Låga enkelhinder.

Med en såpass orutinerad o ung häst hade jag tagit hjälp av en tränare för att få lite tips om hur den ska ridas o vad den behöver, här tänker jag tempo, galopp, hur den tar tag i hinder, hur dne hoppar, hur man bör sitta/stå för att hjälpa den bäst etc. Lätt att skapa problem om man själv inte känner sig erfaren o rutinerad.
Om det inte känns aktuellt hade jag börjat med hinder där både hästen o du får hjälp med avsprångspunkten, exempelvis travhinder med några travbommar före, 2,5m till ett kryss kanske följt av ett enkelt räcke med markbom.
Alternativt inbjudande hinder utan relaterade avstånd med mjuka vägar, 2-3 i följd så att hästen vänjer sig vid att det kommer något efteråt. Blir hästen osäker eller springer kan du gå ned i trav emellan. Eller travhoppa alla hinder.

Så basic och enkelt som möjligt om du rider själv utan tränare och känner dig lite osäker. Det är så mycket som kan gå fel. Träna upp både ditt eget och hästens "öga" genom att rida mycket småhinder och galoppbommar. Bara något så enkelt som två bommar på medellinjen kan vara nog svårt och utmanande för den unga hästen. Där kan du variera antal galoppsprång, kontrollera rakhet och lydnad.

För att hjälpa den unga hästen att lära sig taxera rätt på hinder är galoppbommar och enklare serier bra och stärkande. Börja med några vanliga galoppbommar (3-3.5m beroende på storlek på häst och hur lätt den har att reglera sig). Bygg på med ett kryss och sedan kanske en kryssoxer. Försök att låta hästen tänka själv över bommarna och hindren. Det enda du ska fokusera på är att presentera bommar och hinder på ett bra sätt. Dvs rätt tempo, bra väg och själv vara i balans i sadeln:)

"klockan" är ytterligare en bra övning för såväl den unga som gamla hästen. Börja med bara bommar som ligger på volt kl.12-15-18-21. Hitta rytmen och lika antal språng mellan bommarna. Få hästen att jobba runt din innerskänkel och försök variera antal språng genom att minska-öka galoppen utan att ändra på vägen.

Lycka till

Jag har också en 07a som jag precis har börjat hoppa med:). Jag har byggt upp en tre-fyra hinder på banan (kryss på ca 50 cm) och hoppat runt lite. Ca fyra språng i taget på någon liten bana för att hitta rytm och galopp. Sen skritta lite och gjort om med en annan liten bana.

Andra gången hoppade vi även ett relaterat avstånd med sex galoppsprång. Är lite av en utmaning att hålla en så grön häst rak mellan hinderna men väldigt nyttigt.

Jag kommer fortsätta hoppa runt på så här små hinder ett tag och rida våra små banor. Efterhand kommer jag lägga in mer och mer relaterade avstånd och höja lite.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 309
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar