Bra övningar för ryggen

Kiwifrukt

Trådstartare
Mitt varmblodsto har haft ont i ryggen sen jag köpte henne för lite drygt 3 månader sen. Det tog ett tag innan vi luskade ut vad problemet var, men nu har kiropraktorn varit ute två gånger, senaste gången igår, och hon är mycket bättre.
Nu ska jag alltså börja rida igen. Har suttit på henne lite grann idag, men mest bara skrittat runt.
Är det någon som har något tips på övningar jag kan göra för att stärka ryggen på henne? Hur ofta jag kan rida i paddocken? Hon har varit ute och promenerat i stort sett varje dag (högst 2 vilodagar om det varit katastrofväder eller mycket med något annat) och så klart varit i hagen varje dag även under vilan. Men lite kondis har hon förstås tappat ändå.
Vad hade ni gjort med henne? Det enda jag vet är att jag ska rida henne 6 dagar/vecka.

Sv: Bra övningar för ryggen

skritta över bommar, skritta i kuperad terräng och träna på att flytta sidvärts, bakåt, framåt osv.

sen så småningom gå över till trav och göra samma sak, kanske inte flytta båkat :angel:, men resten :)

så hade jag nog lagt upp det till att börja med. :)

tömkör, bästa sättet att bygga ryggmuskler. Kombinera att rida typ 3 gånger i veckan och tömkör 3 gånger i veckan.:)

En perfekt liggande sadel är viktigast.

Rid henne i kuperad terräng men börja försiktigt om hon är ovan. Jobba henne i en låg form och försök att få henne att sätta under sig.

Tömkörning är också bra för att stärka upp henne.

Har en rygghäst hemma och detta funkar för henne.
Ut i skog och mark så hon får lyfta på fötterna.
Tömkörning.
Bomövningar.
Lång och låg form.
Mycket skritt och galopp men ytterst lite trav. Traven ökade jag på först efter att hon hade varit igång i ca 6mån.
Värma upp och värma av ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

tycker att du har fått mkt bra svar redan, ville bara tillägga att tömkörning över bommar nog är rätt bra för ryggen, om du inte redan visste det.. :P skulle nog stretcha ryggen lite oxå, eller snarare överlinjen. Du tar en morot och håller den ungefär mellan hästens framknän, och låter den ta den där. håll gärna kvar den där några sekunder om hästen inte redan ryckt moroten ur handen på dej. ^^ två uppenbara tips från mej.. :D

skulle nog försökt tömkört, men har hästen stått i 3 månader lr? Man brukar ju säga att så långt tid de stått så lång tid ska de ta innan de kmr tillbaks helt...

Jag red henne första månaden, lite mer kanske, eftersom vi inte fattade vad som var fel. Men det var ju mest skritt och så. Hon och jag har vait på promenader sen nästan varje dag, så helt still har hon ju inte varit. Men jag har inte ridit henne på hela december och nästan hela januari.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
L
Ridning Hej! Jag undrar om nån har tips om olika skritt övningar som man kan göra. Helst som man kan göra ute på typ grus vägar och stigar! Och...
2
Svar
21
· Visningar
2 474
Senast: tara
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka