Bra övnigar för att lära in sidvärtes!

niikon92

Trådstartare
Hej.
Söker tips på att lära in sidvärtes på unghästen.
Behövrt alltså inte tips på hur man rider öppna/sluta, skänkelvikning, utan på bra övningar :)

Gärna någon sorts "evighetsbana" :)

//Niikon92
 
Sv: Bra övnigar för att lära in sidvärtes!

Om den kan flytta sig undan din hand när du står på marken är det ju en bra grund. Uppsuttet kan du testa att göra halt, trycka med skänkeln och om/när hästen flyttar ett steg åt sidan rider du rakt fram. Snart kan den flytta fler steg och du kan så småningom rida en liten fyrkant. När hästen förstår övningen ur halt gör du det i skritt istället. Det blir alltså en kvarts framdelsvändning så småningom.
 
Sv: Bra övnigar för att lära in sidvärtes!

Beror på hur långt ni kommit. Från första början använde jag mig av skogen, började flytta lite försiktigt längs skogsvägarna helst runt vattenpölarna som jag märkte att hon gärna undvek. Fungerade bra för min. På banan rider vi på kvartslinjen tror jag den heter, alltså som halvt igenom fast utan att byta varv. Den kan man göra många gånger. Snett igenom där man tar med sidvärts de sista stegen gör att hästen "vill" ut mot väggen och man får lite gratis.
 
Sv: Bra övnigar för att lära in sidvärtes!

Beror på hur långt ni kommit. Från första början använde jag mig av skogen, började flytta lite försiktigt längs skogsvägarna
Jag har lärt mina unghästar att flytta undan för skänkeln huvudsakligen genom att rida fram och tillbaka, höger-vänster, på grusvägar och skogsvägar här. I början bara genom att styra vänster och trycka lätt med höger skänkel och vice versa. Och sen utvecklat det.
Sen använder jag vikthjälper mer än jag egentligen är medveten om och kan på så sätt hjälpa hästen att förstå vad jag menar.
 
Sv: Bra övnigar för att lära in sidvärtes!

Rid på volt, minska volten tills du känner att hästen börjar tycka att det är lite jobbigt, lägg då till innerskänkeln och låt hästen "flyta ut" till en större volt igen. Beröm, beröm, beröm!
 
Sv: Bra övnigar för att lära in sidvärtes!

Rid in på medellinjen/kvartslinjen (som en väldigt genande hörnpassering) och låt hästen flyta ut till spåret. Jag tycker att det blir ett bra flyt och att det är lätt att behålla takten och framåtbjudningen. Det blir lite som att leka in sidvärts.
Hoppas du först hur jag menar :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp