Bra och prisvärt kraftfoder

Diamant

Trådstartare
Hej.
Tänkte höra med er om ni vet något bra prisvärt kraftfoder?
Mina hästar får i sig allt genom grovfoder enligt min uträknade foderstat förutom lite mineraler jag tillsätter.
Dem brukar få ca 5 dl granngårdens müsli som belöning efter ridturen, vilket dem tycker är gott.
Ska börja med inackorderingar och tänkte köpa ett större parti av kraftfodret, men vet ej vilket jag ska köpa eftersom dels vill jag ha de hemlevererat till gården då jag slipper bära så tunga säckar, dels vill jag att de är prisvärt. Eftersom jag köper in ett dyrare grovfoder till de fyrbenta. Så vad rekommenderar ni?
 
Låt inackorderingarna själva köpa det de vill ha då deras hästars behov säkerligen skiljer sig åt.
 
Jag skulle låta inackorderingarna köpa sitt eget kraftfoder, man har olika tänk och smak på vad sina hästar "behöver" men har du så bra hö så behövs ju troligen inte speciellt mkt kraftfoder till inackorderingarna heller!
 
Jag har Hippolyt foder till mina inack. Har valt Nutristar, Fohlengold, Equi Lac, Irish Mash, Equi Gard och sedan har jag havre, betfor, lucern, havrekli, linfröpellets också.
Ja jag vet - massor att välja på :wtf:
Jag pysslar själv med avel så Fohlengold och EquiLac är mest till mina egna.
 
Jag har Hippolyt foder till mina inack. Har valt Nutristar, Fohlengold, Equi Lac, Irish Mash, Equi Gard och sedan har jag havre, betfor, lucern, havrekli, linfröpellets också.
Ja jag vet - massor att välja på :wtf:
Jag pysslar själv med avel så Fohlengold och EquiLac är mest till mina egna.
Foderproducentens våta dröm! ;)

Ändå har du ju superbra grovfoder.
 
Foderproducentens våta dröm! ;)

Ändå har du ju superbra grovfoder.
Ja eller hur hahaha

Jag har två olika grovfoder - ett till åringshingstarna och så har jag ett till de andra. De dräktiga stona får blandat ca 30/70 av de olika sorterna. Om jag gav det kraftiga grovfodret till ponnyerna hade de rullat runt på gården :D:D
Du vet väl hur det är med inackorderingar - spelar ingen roll hur bra grovfoder man har - kraftfoder vill de ha i alla fall. Som sagt - mina egna får i princip endast grovfoder och så toppar jag med kraft t.ex de 3 sista månaderna av dräktighet och i början när de är di-givande. Cuba kräver enorma mängder när hon ger di (konstigt nog då hon ju är ponny). Hittills har jag inte behövt ge Honey och Poohlia men jag antar att det kommer närmare inpå våren här.
 
Nu är jag visserligen inackorderingen, och inte den som har stallet men. Jag hade uppskattat om stallet stod för grovfodret + typ havre. Möjligen lucern och betfiber också, men det är väl lite överkurs.
Hade annars föredragit att ha det som jag alltid haft; Stallet står för grovfodret och jag köper kraftfodret själv.
 
Ja eller hur hahaha

Jag har två olika grovfoder - ett till åringshingstarna och så har jag ett till de andra. De dräktiga stona får blandat ca 30/70 av de olika sorterna. Om jag gav det kraftiga grovfodret till ponnyerna hade de rullat runt på gården :D:D
Du vet väl hur det är med inackorderingar - spelar ingen roll hur bra grovfoder man har - kraftfoder vill de ha i alla fall. Som sagt - mina egna får i princip endast grovfoder och så toppar jag med kraft t.ex de 3 sista månaderna av dräktighet och i början när de är di-givande. Cuba kräver enorma mängder när hon ger di (konstigt nog då hon ju är ponny). Hittills har jag inte behövt ge Honey och Poohlia men jag antar att det kommer närmare inpå våren här.

Ponnyer är speciella när de är digivande... Sunny (wm) äter lika mycket hösilage som mina fjordhästar, men hon får dessutom 1 kg lusern, 0,5 kg havre och 0,2 kg sojamjöl. På det håller hon sig slimmad... ;)
 
Hej.
Tänkte höra med er om ni vet något bra prisvärt kraftfoder?
Mina hästar får i sig allt genom grovfoder enligt min uträknade foderstat förutom lite mineraler jag tillsätter.
Dem brukar få ca 5 dl granngårdens müsli som belöning efter ridturen, vilket dem tycker är gott.
Ska börja med inackorderingar och tänkte köpa ett större parti av kraftfodret, men vet ej vilket jag ska köpa eftersom dels vill jag ha de hemlevererat till gården då jag slipper bära så tunga säckar, dels vill jag att de är prisvärt. Eftersom jag köper in ett dyrare grovfoder till de fyrbenta. Så vad rekommenderar ni?

Låt inackorderingarna stå för krafftfoder själv, som många andra påpekat. eller om du ger möjligheten att köpa krafftfoder via dig - men lägg det inte "i hyran" isåfall :)
 
Hej.
Tänkte höra med er om ni vet något bra prisvärt kraftfoder?
Mina hästar får i sig allt genom grovfoder enligt min uträknade foderstat förutom lite mineraler jag tillsätter.
Dem brukar få ca 5 dl granngårdens müsli som belöning efter ridturen, vilket dem tycker är gott.
Ska börja med inackorderingar och tänkte köpa ett större parti av kraftfodret, men vet ej vilket jag ska köpa eftersom dels vill jag ha de hemlevererat till gården då jag slipper bära så tunga säckar, dels vill jag att de är prisvärt. Eftersom jag köper in ett dyrare grovfoder till de fyrbenta. Så vad rekommenderar ni?
Var bor du?
 
Jag har nästan aldrig använt eller uppskattat kraftfodret som ingår i hyran, undantag för betfor/lucern.

Skulle jag ha inack skulle jag erbjuda betfibermix. De flesta hästar tycker om det, det är inte värsta socker/stärkelsebomben och eftersom det är ett blötläggningsfoder funkar det bra att blanda ut saker i och ger hyfsad volym på liten mängd.

sen skulle jag inte ge 5 dl müsli i onödan heller men funkar hästen på det och inte blir tjock eller får neddraget grovfoder av det så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 578
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 154
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp