Bra nybörjar övningar AR

charmant

Trådstartare
Har fått min första elev.En kompis kommer att rida min häst för mig som tack för all hjälp jag fått av henne i stallet den sista tiden.
men jag har ide torka...vad kan vi hitta på för övningar?
Hästar är utbildad upp till piaff ungefär men just nu inte i form efter en skada men på god väg tillbaka.
Ryttaren är mjuk och följsam men har inte ridit så mycket och aldrig haft en häst i fprm plus att hennes balans inte är den bästa.Nu har vi övat på att lära henne känan sittbenen,båda på en gång och ett i taget,hon har fått blunda och känna vart benen tar vägen under hästen osv...mkt känna efter övningar plus lite övningar att bara svänga med hjälp av bäckenet.
Ridit volt,fyrkants spår,vändigenom volten.

har ni några bra tips på fler övningar som kan hjälpa henne att få upp känslan för hur lite men behöver göra för att nå så stora mål?och lite andra kul övningar??Alal tips mottages tacksamt;)
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

Jag tycker det låter som om du har en hel del bra övnngar, att låta kompisen fortsätta med. Det är ju inte OS och snabbast i mål som vinner. Jag nöjde mig med grundövningarna första ÅRET som jag började med AR-tänkett; gas, broms och lite styrinrättning. Det räckte gott och väl att börja med, till dess att poletten trillade ner.
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

Ok
,kanon..då har i alal fall jag tänkt rätt i alla fall då;) lite svårt så där med första eleven sen med min svår ridna pålle också...
Tack för ditt svar..


Någon som har fler tips??
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

JAG VILL OCKSÅ PUTTA :cry:

*putteliputt*

Charmant, hihi :love:
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

*Knapplån*

Jag vill inte ha *putta puttainlägg* på mina forum. Vill man flytta upp tråden, får man bekväma sig med att ställa FÖLJDFRÅGOR, eller kanske till och med ge EGNA förslag på bra övningar.

*putte putt* kan man leka på GNÄGG.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

*Knapplån*

Jag vill inte ha *putta puttainlägg* på mina forum. Vill man flytta upp tråden, får man bekväma sig med att ställa FÖLJDFRÅGOR, eller kanske till och med ge EGNA förslag på bra övningar.

*putte putt* kan man leka på GNÄGG.

Mvh

IngelaH
moderator

Offtopic, jag vet.
Men TACK! :bow:
Är så trött på puttandet...

Risken är väl bara att det urartar i meningslösa följdfrågor och inlägg som heller inte bidrar till diskussionen.
(som det här, jag vet. :smirk: )
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

Vad har du själv, för tips och idéer. Vad håller du på med för övningar själv?
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

Sits- och balansträna på longeringslina! Det önskar jag att någon hade tid att hjälpa mig med... Det behöver man alltid!! Att få bara koncentrera sig på sitsen, göra sådana fåniga balansövningar man gjorde på ridskolan för hundra år sedan; sträcka ut armarna åt sidorna, stå upp i stiglädrena utan att hålla i sig, rida utan stigläder, armarna bakom huvudet, svinga armarna i takt med BAKBENEN i skritt, rida lätt i olika antal "sitt- och ståtakter" m.m. Jättebra för den allmänna känslan i ridningen. När man sedan får rida "normalt" sitter man som gjuten!
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

Vad har du själv, för tips och idéer. Vad håller du på med för övningar själv?

inga alls...är helt ny på detta med AR (jag = eleven:o) så jag tänkte jag kunde få lite tips med...men ber om ursäkt ifall jag "klantade till det"...eller vad jag ska säga, inte meningen o göra dig upprörd:o ville bara ha lite tips...hoppas det kommer några mer bra förutom dessa superba balansövningar:)
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

KL
Vet inte om det klassas som sådana nybörjarövningar som efterfrågas.. men:
Om skolorna sitter är det nyttigt att öva övergångar mellan dessa, inte bara öppna-sluta-öppna.. Utan ex. sluta-öppna-förvänd sluta-sluta.... osv.
Iaf jag måste tänka så det knakar vid vissa övergångar. Sen blir det lite mer naturligt och man slipper tänka aha, ok då måste jag göra si och så i fem minuter innan man kommit på hur man ska göra.. :o
 
Sv: Bra nybörjar övningar AR

Det jag kan tipsa om är att delta på flera kurser ute i landet, både som ryttare och fotfolk. På så vis, får man en möjlighet att se ryttare och hästar i olika utbildningsstadier och får se, vad de olika ryttarna håller på med.

Eller varför inte göra som jag gör, läser böcker, rotar runt på nätet hos många väldigt bra tränare och utbildare, samt söker på olika "frontfigurer" inom AR, klassisk dressy och så vidare. Man lär sig MASSOR på det.

Men mina första "hemläxor" och övningar överlag inom AR var och är numera mitt "inre mantra":

  • kontrollera att gaspedal och broms fungerar.
  • kolla styrinrättningen.
  • reglera takt och tempo
  • flytta framde och flytta bakdel.
  • reglera böjning

Min dam, som är en pigg och alert dam, fick första året träna på en eller två punkter åt gången. När en punkt fungerade, så kraschlandade vi oftast på något annat. Och när vi hade koll på två eller tre punkter, ja, då kraschade vi på den första punkten och fick backa tillbaka ett steg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 008
Senast: Yrja
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: Silkisif
·
Islandshäst Hej! Ny på islandsforumet här ;) Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden. Jag har sett ut en...
Svar
18
· Visningar
4 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp