Bra myggmedel till hunden?

marytwice

Trådstartare
Är det någon som har ett bra tips på myggmedel till hunden? Vi är ute och vandrar en hel del runt omkring i uppland på helgerna nu under sommaren. Lite senare i sommar ska vi upp till Grövelsjön och vandra.

Vanliga myggmedel typ myggA fungerar inte riktigt framförallt, så han börjar tvätta sig för att bli av med det från pälsen.

Är det någon som har nåt tips?

Tjära.... Funkar kanske inte över hela hunden men på utsatta områden som mage och nos. De brukar inte vilja slicka i sig det, skyddar och hjälper till att läka mindre sår och extremt effektiv mot knott och mygg.

Tjärsalva kan du köpa som: tassalva till hund ( grön liten burk)
Hästsalva (svart ganska stor bruk)
Eller som flytande form- fins på dunk (svindyrt men effektivt) brukar finnas på välsorterade hästbutiker.

Men myggmedel till människor skulle jag inte rekommendera alls just pga hur giftigt de brukar vara och hundarna kan ändå få i sig en hel del när de slickar!

Jag använder ett myggmedel till hästar och kor till min hund. Stinker citron och gör pälsen lite flottig. Men när hon har haft det på sig (eller jag, för jag lånar det ibland haha) så håller sig både myggor och andra insekter (även fästingar) på avstånd :) Köpte ett på Ullared men borde finnas i alla hästaffärer typ som Hööks. Tror inte heller det är så farligt om de skulle slicka i sig eftersom det är för djur. Men min hund slickar bryr sig inte så mycket om saker man sprayar på henne så din kanske slickar på det ändå.

Är det någon som har ett bra tips på myggmedel till hunden? Vi är ute och vandrar en hel del runt omkring i uppland på helgerna nu under sommaren. Lite senare i sommar ska vi upp till Grövelsjön och vandra.

Vanliga myggmedel typ myggA fungerar inte riktigt framförallt, så han börjar tvätta sig för att bli av med det från pälsen.

Är det någon som har nåt tips?

Prob sommardeo använder jag till mina hundar.
Det fungerar alldeles förträffligt :)

sommardeohund_1622.jpg
sommardeo-hund-prob.jpg

sommardeohund_1622.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 071
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar