Bra medel till smörjning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Royal_724

Trådstartare
Har inte haft tillgång till någon sadelkammare.
Så har haft alla mina saker hängandes ute i stallet!
Även min HELT NYA sele. Jag vet, hur dum kan man va! :crazy:
Gjort är gjort!
Den såg för jävlig ut rent ut sagt!
Men har nu rengjort den med sadeltvål. Så nu ser den ut som NY igen! :banana:

Men hur ska jag göra för att få den och även hålla sig mjuk och fin?
I och med att den är ny så är den ju så stel.

Har nu äntligen sadelkammare. Så inget hängandes ute i stallet längre!

Sv: Bra medel till smörjning?

Neatsfotsoil, Stübbens hamanolfett och Effax läderbalsam är bra grejer tycker jag! Ekololja ska man inte köra med tycker jag, och det gäller även andra produkter med mineraloljor.

Nä, Ekololjan gillar jag inte. Känns bara som att den lägger sig på ytan. Och sen torkar det typ....

okej, Ska kolla upp det andra... undrar om inte jag köpte en stubben nånting för ett tag sen. Har inte hunnit plocka upp allt i sadelkammaren än. Får nog gå och leta imorgon!:laugh:

Cavalor har riktigt bra produkter! Rengör och återfuktar lädret perfekt. Rekommenderar verkligen! Dessutom är sprayflaskan med tvål himla dryg och räcker läänge :)

Jag brukar använda mig av TipTop läderbalsam. Lätt att ha och göra med, och man torkar bort överflödigt fett eller låter det stanna kvar och tränga in i lädret.

Tänk på att använda så "rent" smörjmedel som möjligt. Alltså med så få och naturliga ingredienser som möjligt. Undvik allt med mineraloljor i! Det bryter ner lädret istället för att vårda det. TipTop innehåller kokosfett, bivax och lanolinolja. Mer behöver det inte vara i.

Olja över lag tycker jag är svårt att använda, det är lätt hänt att man häller på för mycket och förstör mer än det gör nytta.

Fetta in läder ska bara göras vid behov, för mycket smörj mår inte lädret bra av heller. Lagom är bäst! ;)

Tack för alla tips!
Får ner och kika i stallet vad jag har för smörjmedel.
Annars blir det att inhandla! :)

kl*

Under utrustning finns en nålad tråd om lädervård.

/ricca, moderator på körning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 886
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 879
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 807
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar