Bra mat till mina katter???

T

Tingelinge

Hur ska jag utfodra mina katter för att dom ska få ett "bra" liv?
Jag läser om BARF (för och emot och jag hittar ingen som utfodrat sina katter på det viset under en hel livstid utan bara några år), får tips om lättsmälta foder för att undvika påfrestning på en åldrande katts matsmältning (men dom kan ge njurproblem och i förlängningen diabetes eftersom dom innehåller mycket fett) eller att ge äldre katter lightfoder för att undvika njurproblem (sen läser jag att lightfoder är farligt för katter som riskerar diabetes)???
Snacka om förvirring!!!
Finns det någon som vet/har erfarenhet av vad gamla, och unga, katter mår bäst av?
Äldre hemmakära kelgrisar är i farozonen för urinproblem, njurproblem och diabetes. Är det meningen att man ska välja vilken ev sjukdom katten ska skyddas mot eller...? Håller på att bli tokig eftersom jag förlorat 3 katter under 6 månader, den senaste idag... min älskade hittekatt SilverTiger.
I och för sig var dom alla ganska gamla men det gör inte sorgen mindre. Den yngsta var 12 år o de två äldsta mer än 15 år (hittekatter som åldersbestämts av veterinär när jag tagit hand om dom... vaccinerat, kastrerat etc) men...
Finns det inget foder eller utfodringsmetod som inte är specifierat mot en viss sjukdom utan bara är BRA... för ALLA VUXNA katter (alltså inte kattungar o ungkatter)?
Någon som vet?

Sv: Bra mat till mina katter???

Hej!
Torrfoder är inte bra. T o m på djursjukhuset Bagarmossen som ju är helt sålda på torrfoder, var det en personal som sa att forskning nu börjat visa att torrfoder inte var så bra som man först trodde (talar nu om superduper torrfoder, som av veterinärerna anses vara jättebra. Inte om de vanliga torrfordren i de vanliga affärerna.

Här är några jättebra webbsidor
http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Mycket bra och informativforumdiskussion om vilken mat som är bäst att ge (med mycket kunniga diskussionsdeltagare!)

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=152375

Och här får du en länk till en webb-butik, där en del av det som behövs för att göra mat till sin katt, kan införskaffas:

http://www.jipotimas.se/

Lycka till!
Charlotte

Hej!

Tack för svaret och länkarna... tyvärr så blir jag inte klokare av alla diskussioner, tillverkares informationssidor och recept. Veterinärers rekommendationer varierar också och jag har fått lika många olika råd som veterinärer jag besökt, dessutom känns det som om deras råd om foder beror på vilka avtal dom har med tillverkare/grossister. Det kanske är en elak åsikt men dom är ju företagare som vill ha avans på sin verksamhet...

Alla kattägare som bryr sig om sina djur och funderat över maten tror ju att dom gör det bästa för sin katt och det finns lika många positiva som negativa åsikter om alla sorts foder... tycker jag i alla fall.

Vad jag skulle vilja läsa är någon sorts utvärdering och inte bara utlåtande från någon/några som gett sina katter ett visst sorts foder i några år och tycker att pälsen blivit tjockare och bättre.
Om jag låter nedvärderande så är det absolut inte min mening, jag skulle bara vilja se någon sorts jämförelse på t ex livslängd och sjukdomar för katter som ätit "bra" torrfoder, blötmat eller BARF under hela sitt liv och då räcker det ju inte med några få katter.

Det finns ingen sådan utvärdering, tyvärr. En sådan skulle dock antagligen göra livet lättare för många. Det handlar helt enkelt om att bilda sin egen uppfattning genom att läsa på, skaffa egna erfarenheter och prata med andra kattägare.

Kör på en varierad kost tills du har bestämt dig, då kan det liksom inte bli helt fel iaf.;)

Liknande trådar

Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 011
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 976
Senast: Zarro
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 970
Senast: Araminta
·
Övr. Katt ... detta är alltså fortsättningen på foderdiskussionen i försäkringstråden. Såhär ser mina tidigare inlägg i diskussionen om...
2
Svar
29
· Visningar
2 287
Senast: Thesen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar