Bra magmuskler = bra ryggmuskler ?

finapina

Trådstartare
Går det hand i hand ? Eller kan en häst ha fina magmuskler men usliga ryggmuskler ? Och hur bygger man bäst upp mag- resp ryggmuskler tycker ni ?

Går det hand i hand ? Eller kan en häst ha fina magmuskler men usliga ryggmuskler ? Och hur bygger man bäst upp mag- resp ryggmuskler tycker ni ?
Det hör ihop, när hästen höjer ryggen så använder hästen magmusklerna osv. Därför en del blir lite "bukiga" och svankiga när dom har dålig ryggmuskulatur.

Det främsta är att få hästen att bära sig rätt, arbetar den i rätt form så får den rätt muskler, sen kan man bli extra hjälpt av upphöjda cavaletti, gå offroad i skogen då hästen mer automatiskt ofta anväder kroppen på rätt sätt, hoppa gymnastikhoppning osv så hästen får stärka sig. För att inte tala om att detär otroligt viktigt att den får rätt foder.

En häst med usla ryggmuskler ska man inte sitta på även om bukmusklerna är starka. Om det finns en häst utan ryggmuskler sitter ryttaren direkt på ryggraden. Dessutom blir bröstkorg och maginnehåll klämt mellan ryttare och bukmuskler.

En länk till en film som visar hur man från marken hjälper hästen att använda sina bukmuskler
http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1836:träna-upp-hästens-magmuskler&Itemid=93

Det där handlar mer om att få hästen att "skjuta rygg".
Det hjälper inte uppsuttet om man inte får hästen att arbeta över rygg till nacke o mun- cirkelenergi- rund form.

Klättring i skritt är överlägset. Där har vi en extremt rundad form såvida hästen söker sig neråt o inte försöker titta över krönet

Det där handlar mer om att få hästen att "skjuta rygg".
Det hjälper inte uppsuttet om man inte får hästen att arbeta över rygg till nacke o mun- cirkelenergi- rund form.

Klättring i skritt är överlägset. Där har vi en extremt rundad form såvida hästen söker sig neråt o inte försöker titta över krönet

Frågan var "Och hur bygger man bäst upp mag- resp ryggmuskler tycker ni ? " inte om hur man får hästen rund.
Av filmen framgår klart att bukmusklerna arbetar trots att hösten inte är "rund". Hur ser man då att bukmusklerna arbetar? Jo hästen vinklar sitt bäcken. Till det använder den bukmuskler.

Förutom skritt uppför, där hästen vinklar sitt bäcken, är ryggning bra. Liksom liten volt där bakbenen går på en större volt än frambenen. Hästen måste då träda under kroppen med ena bakbenet vilket gör att den vinklar bäckenet. Både ryggning och liten volt kan göras från marken och uppsuttet.

Nu sitter ingen på ryggen o då kan man manipulera.
Du Ser bukmusklerna arbeta när den rids väl.
Kan man inte få den att vinkla sitt bäcken utan att rygga den, så tappar den likväl det hela efter några steg framåt.
Det finns inga genvägar!
Rid efter den röda tråden så blir den utbildad med åren.

Nu sitter ingen på ryggen o då kan man manipulera.
Du Ser bukmusklerna arbeta när den rids väl.
Kan man inte få den att vinkla sitt bäcken utan att rygga den, så tappar den likväl det hela efter några steg framåt.
Det finns inga genvägar!
Rid efter den röda tråden så blir den utbildad med åren.
Det handlade väl om att bygga rygg- och bukmuskler inte att titta på hur välutvecklade muskler arbetar.

Det finns inga genvägar men det finns gott om senvägar, t.ex. att bara rida på rakt spår, att aldrig rygga, att aldrig flytta bakdelen.

En välutbildad och välriden häst behåller naturligtvis den vinkling av bäckenet den får vid ryggning så länge ryttaren ber om det.

En välutbildad Ryttare får hästen att vinkla sitt bäcken utan att rygga.

Mkt unga hästar rider man mkt på raka spår.
volter o andra böjda spår rider man varje dag som ett led i rakriktninge/ lösgjordheten..

En häst med usla ryggmuskler ska man inte sitta på även om bukmusklerna är starka. Om det finns en häst utan ryggmuskler sitter ryttaren direkt på ryggraden. Dessutom blir bröstkorg och maginnehåll klämt mellan ryttare och bukmuskler.

En länk till en film som visar hur man från marken hjälper hästen att använda sina bukmuskler
http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1836:träna-upp-hästens-magmuskler&Itemid=93
Det jag har försökt få svar på är hur ofta samt hur många repetitioner man ska göra.. ska man som oss köra på 3 x 12 och isf hur ofta?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 473
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar