Bra kokbok för vardagsmat?

Monkie

Trådstartare
Nån som har ett bra tips på en bra kokbok för vardagsmat? Önskemål:
*Ganska enkla/snabba recept med inte alltför många ingredienser.
*Gärna med veckomenyer!
*Helst vanlig och billig mat. Inte recept med löjrom och oxfilé, vill ha råd att handla ingredienserna.
*Gärna olika kök, inte bara ex italienska/asiatiska recept.
*Gärna hälsosamma recept men helst inte fokus på det, i dem jag hittat kommer barnen inte smaka.
*Kul om ni själva har den och kan rekommendera, finns så himla mycket att välja på, men vill hitta guldkornet/guldkornen!

Vill du ha en fysisk bok? Annars kan jag tipsa om sidan undertian som har goda, mestadels vego, enkka och billiga recept. Har även veckomenyer.
Helst en fysisk bok. Ska kika på sidan också, men skulle helst vilja ha En riktig bok:)

Jag tycker Ica brukar ha många enkla, snabba och goda recept. De brukar stå vid in- och utgången till butikerna, ett gäng olika recept som byts ut typ nån gång i månaden eller något. Vi har en tjock bunt med recept därifrån, mest vardagsmat.
Men jag vet tyvärr inte om det finns någon samlad bok med de recepten... Ska försöka kolla upp det.

Vår kokbok är ju inte speciellt fancy med veckomenyer och sånt vad jag vet (om de inte ändrat den rejält sedan min utgåva), men det är den jag vänder mig till i 9 fall av 10 när jag ska laga nåt "vanligt". Tycker att recepten är bra och de är enkla att ändra lite efter vad man känner för just den gången. :up:

Förutom Vår kokbok så använder jag ett egengjort recepthäfte. Testar olika recept från nätet, skriver ihop nåt baserat på hur jag vill ha det, skriver ut receptet och stoppar i häftet. Har väl sisådär 100 recept där nu. :)

Jag har egen liten receptsanling, söker en bok främst för att jag inte vill samla/leta alltid. Då blir det lätt att jag bara lagar samma eller det jag är sugen på. En bok att kunna laga ur från sida till sida hade nog varit perfekt. Så att man gör den där kycklinglasagnen fast man tänker att den inte låter fancy (förhoppningsvis är det godare än vad jag tänkt från början då:D)

Falukorv på ett annat sätt, pasta med något man inte kunde komma på själv till exempel. Helgmat tänker jag att jag kanske hellre söker mig fram till. Känner att jag vill piffa upp vardagen utan att ruinerna mig eller hamnar framför spisen hela dagen.

Jag har hur många kokböcker som helst men de flesta är mest dammsamlare. De jag använder mest av är ett häfte med utskrifter från recepten.nu. Bara enkla recept med bilder och steg för steg så det är omöjligt att misslyckas!

Vår kokbok är ju inte speciellt fancy med veckomenyer och sånt vad jag vet (om de inte ändrat den rejält sedan min utgåva), men det är den jag vänder mig till i 9 fall av 10 när jag ska laga nåt "vanligt". Tycker att recepten är bra och de är enkla att ändra lite efter vad man känner för just den gången. :up:

Förutom Vår kokbok så använder jag ett egengjort recepthäfte. Testar olika recept från nätet, skriver ihop nåt baserat på hur jag vill ha det, skriver ut receptet och stoppar i häftet. Har väl sisådär 100 recept där nu. :)

Den nya vår kokbok har lite andra recept och är lite lättare utformningen än min första vår kokbok från -77.
Men veckomatsedel det får man nog bläddra i kokboken om man vill ha recept o välja själv och skriva upp.
Men det blir ofta mycket samna.

@Monkie - Kika på Jamie Olivers "5 ingredienser" - jag köpte den i julklapp till mig själv för jag ville ha snabba, enkla och inte alltför komplicerade råvaror (fast recepten m inlagd citron och unamipasta går nog bort från det ;) )

@Monkie - Kika på Jamie Olivers "5 ingredienser" - jag köpte den i julklapp till mig själv för jag ville ha snabba, enkla och inte alltför komplicerade råvaror (fast recepten m inlagd citron och unamipasta går nog bort från det ;) )
Har faktiskt kikat på den, men då kanske jag kikar lite till!:D

Jag gillar kokböcker och matlagningstidningar men jag är urdålig på att välja ett recept från dem och laga. När jag alls känner för att laga mat så brukar jag ha en tanke om ungefär vilken riktning och sedan googla mig fram. Men sedan sparar jag inte receptet, så nästa gång jag ska göra högrev i ugn så är jag ofta helt vilse igen.

En fin bok med både basutbud och lite mer finesser är Annas mat. Men om jag är helt nollställd på idéer och inspiration till vardagsmat, så funkar Arlas veckomenyer på nätet bra för det ändamålet tycker jag. Finns också i olika tappning som billigt eller vegetariskt etc.

Nån som har ett bra tips på en bra kokbok för vardagsmat? Önskemål:
*Ganska enkla/snabba recept med inte alltför många ingredienser.
*Gärna med veckomenyer!
*Helst vanlig och billig mat. Inte recept med löjrom och oxfilé, vill ha råd att handla ingredienserna.
*Gärna olika kök, inte bara ex italienska/asiatiska recept.
*Gärna hälsosamma recept men helst inte fokus på det, i dem jag hittat kommer barnen inte smaka.
*Kul om ni själva har den och kan rekommendera, finns så himla mycket att välja på, men vill hitta guldkornet/guldkornen!

Vår kokbok vegan - väl använd.
Rutiga kokboken - väl använd.
Rutiga kokboken, kakor - den mest använda i hela hyllan. :D
Terneborgs lyckliga kokbok - delvis använd.

Jag ägde tidigare en bok om hette typ studentens kokbok (eller något liknande) som faktiskt var riktigt bra! Billiga recept, inte så många ingredienser per recept, och stadig mättande mat med generösa portioner. Ska snoka lite i hyllorna och se om jag hittar den.

OT:
Jag funderar på att köpa Food pharmacy kokboken, är det någon som fått den i julklapp / köpt den som vill uttala sig? Är den värd att äga eller kan jag lika gärna låna den på biblioteket?

Nä... ingen studentkokbok här, den kanske omkom i en flytt...

Däremot hittade jag "Praktisk kokbok för hemmet" av Hannah Kamke, utgiven 1904. Flera användbara kapitel om serveringsregler, några ord i tjänarinnefrågan, konsten att hushålla, och dukning. Samt även en noga genomgång av köket, kökskärl, och en massa recept varav vissa låter riktigt praktiska, typ snabb champinjonlåda. Mkt om inkokning av grönsaker, inläggningar, samt pastejer och stuvningar.

Måste hittat boken på antikvariat och glömt bort den där i hyllan.

Däremot hittade jag "Praktisk kokbok för hemmet" av Hannah Kamke, utgiven 1904. Flera användbara kapitel om serveringsregler, några ord i tjänarinnefrågan, konsten att hushålla, och dukning. Samt även en noga genomgång av köket, kökskärl, och en massa recept varav vissa låter riktigt praktiska, typ snabb champinjonlåda. Mkt om inkokning av grönsaker, inläggningar, samt pastejer och stuvningar.
Det verkar ju vara exakt vad TS söker! Så ofta som en tvingas berätta för tjänarinnorna hur de ska stuva och göra pastejer på rätt sätt.

:D

Rutiga familjekokboken. Den innehåller många lättlagade och varierade recept. Finns även flera veckomenyer med tillhörande inköpslistor :up:

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022