Bra klösträd/möbel

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare NinaNina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 737
N

NinaNina

Ska köpa ett nytt klösträd, modell större.
Det ska gå ända upp till taket och vara bastant. Har ni någar tips?

Vårt är inte stort, tvärt om. Det är "bara" en stolpe, tar liten plats men ingen klösmöbel har varit så använd som denna. Att klättra, klänga, vässa klor och sova, kissarna fullkomligt :love: älskar den.

"Rundetorn" heter vår.
xstolpeligger2.jpg

Den här var vi sugna på, men den kostade ju skjortan
no-1-865_normal.jpg

Bägge två finns Huveröds

Tack, hade också för mig att det fanns en dansk tilverkare med roliga modeller... Nu ska jag frossa... :bump:

Om jag inte minns fel så åker den där danska firman över till utställningar i Sverige ibland. Kolla upp det.

Sen vill jag nog tillägga en sak. Det finns inga bastanta golv-tak-träd. Alla kommer nån gång att ge med sig, vissa inom bara några månader. Så förankra alltid trädet i väggen med ett vinkeljärn. Speciellt sånna där träd som har så liten bottenplatta. Katterna kommer antagligen att ta fart och hoppa upp med en ganska hög hastighet och det händer oftare än man tror att hela alltet välter. Stora katter klarar det ofta bra, kattungar ska helst inte ha tillgång till sånna där förrän dom är minst 3 månader.

Jag har köpt
734055.jpg

just för den stora bottenplattans skull (160 cm högt), men när 5-6 kg Yoga eller bara 3-4 kg Abbie kommer farande så gungar det kraftigt. Trots att bottenplattan är ca ca 40x75 cm.

Jo, de flesta blir väl lite rangliga förr eller senare, men en del verkar vara mer bastant byggda.
De flesta jag har haft så har "benen" bestått av plaströr med sisalrep runt, men jag skulle vilja ha trä istället...

Finns det med trä i? Av viktskäl gissar jag att dom gått ifrån det lite, dom får ju inte väga för mycket vid transport och så.

Förresten ska väl även de förankras av säkerhetsskäl. Ett sånt träd i trä lär väga många tiotals kilon och det är inte vidare nyttigt för en kisse att få det över sig. Vuxen som bebis.

Här finns en lokal mindre affär som gör handgjorda klätterträd och där tror jag att kärnorna är av trä.
De fästs upp mot taket.

Ja är dom handgjorda så, jag syftade mer på dom som finns hos återförsäljare.
Vissa fästs mot taket med en fjäder, nått jag inte alls litar på efter att ha hört om många träd som vält.

De kommer till Varberg i helgen, så vill man ha ett snart kan det vara läge att ringa dem imorgon. Jag ska hämta mitt andra därifrån, är toknöjd :)

Det smarta med de "golvtilltak klätter" jag visade på bild högre upp är att de står superstadigt.

Man spänner fast pålen mellan golv och tak med en gängad mackapär, ingen fjäder. Spännanordningen göms under toppröret i plysch. Inga skruvhål eller annan åverkan vare sig på väggen eller taket alltså. Det är en mjuk gummimatta på toppen så det inte skall glida eller bli märken i taket. Jag som har hal parkett lade en bit antiglid under bottenplattan för säkerhets skull.

Jag har haft en 5-kilos och en 4-kilos kisse i fullt ös samtidgt utan att den rubbades ur fläcken. Även när hundarna lekte och halkade in i pålen (stora valpen är uppe i över 40 kg) stod den pall.

Jag har funderat strarkt på att beställa det, tyvärr är det en leverans tid på 3 veckor.
Nån som vet om det är stadigt? Priset är bra i alla fall!

Jag tror att den "golv-till-tak klätter" har en fjäder i toppen. då kan det behövas sättas fast lite extra.

Ser i varje fall ut så på den här lite större bilden.
84093.jpg

Men 890:- :eek: var ju superbilligt. Motsvarande av andra märken kan ju kosta i varje fall 2-3.000:-. Bara pålen jag köpte kostade 1.700:-. Helt klart värt lite extra fastsättning. Man får kolla takhöjden bara, vi som bor på en skånegård har betydligt lägre takhöjd. Titan Katt möbel 243-280 cm

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ett klösträd till mina kissemissar som har ett par utslitna pelare. Just den sort jag har går inte att köpa reservdelar till...
Svar
5
· Visningar
399
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
756
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna