Bra katt försäkring?

Zqathan

Trådstartare
Det klagas ibland på försäkrings bolagen, så ta nu chansen att skriva hur ni vill ha en bra försäkring!

Om ni fick önska hur en riktigt bra katt försäkring skulle se ut.
Hur vill ni ha den då?
Vad ska ingå i önske försäkring?
Behöver inte vara något som redan finns utan låt oss tänka till och vara bollplank.

Senast ändrad:
Sv: Bra katt försäkring?

Och hur vill ni uppfödare att en riktigt bra uppfödar försäkring ska vara?

Jag har ärligt talat dålig koll på vad de täcker och inte täcker, men skriver lite ändå. :angel::o
Täcka FIP, Fiv/FELv, en katt som är tänkt till avel visar sig vara steril eller dyl så man kan få ersättning, för idag är det väl så att man bara får ut om förmågan förloras? dvs att de måste ha fått ungar tidigare?
Information på nätet där allt står som faktiskt ingår i försäkringen, alla villkor för olika saker.. Det tycker jag är svårt o hitta iaf.
Och kanske infomration om sådant som försäkringen inte alls täcker.

När jag ändå babblar på om försäkringar, hur funkar det med kennel /katteri försäkringar i de olika bolagen?
Jag hörde nåt om man har X antal försäkringar i samma bolag så betalade man en standard summa i månaden?
Hur funkar det och vart kan man läsa om det?

Det hade varit trevligt om man kunde få ett eget konto där man kan logga in och kolla exakt på sina färsäkringar, när de tecknades,, vad de gäller för, kostnader osv.

Ahh en grej som jag hade gillat, jag betalar via autogiro, nåt som jag tycker hade varit bra, är om man kunde när man som helst känner för det, sätta in pengar på ett konto så man har som en pott, där f-bolaget drar pengar ifrån och när dom är slut, börjar dra på det vanliga bankkontot igen.
Någon som fattade vad jag menade. :angel:
För ibland har jag mer pengar ibland mindre och är dålig på o spara, och när man har mer pengar, kan man ju plandera för framtiden och betala lite i förväg, om du fattar. :angel:

Jag tycker väl att försäkringarna överlag är helt OK idag, men i uppfödarväg skulle jag vilja att avelsförsäkringen även gäller för utredning av medfödda fel hos kattungar! Jag skulle gärna se tydligare anvisningar av vad dolda fel-försäkringen verkligen täcker.

Agrias smittskyddsförsäkring skulle kunna utökas från att bara gälla FIP (den känns tämligen meningslös när den bara gäller FIP) till att även gälla för ringorm och kattsnuva.

Jag har ärligt talat dålig koll på vad de täcker och inte täcker, men skriver lite ändå.
Täcka FIP, Fiv/FELv, en katt som är tänkt till avel visar sig vara steril eller dyl så man kan få ersättning, för idag är det väl så att man bara får ut om förmågan förloras? dvs att de måste ha fått ungar tidigare?
Information på nätet där allt står som faktiskt ingår i försäkringen, alla villkor för olika saker.. Det tycker jag är svårt o hitta iaf.

Tror att de flesta bolag har villkor på sina hemsidor?
Har aldrig funderat på om det är svårt att hitta, får kolla
Fast det är inte precis lättläst på nätet.
Går ju också att ringa och få hem skickat
.

Information om vad försäkringen inte täcker, är ju rätt enkelt, brukar stå en lista + att om det inte finns med i det som täcks, ja då täcks det inte.

När jag ändå babblar på om försäkringar, hur funkar det med kennel /katteri försäkringar i de olika bolagen?
Jag hörde nåt om man har X antal försäkringar i samma bolag så betalade man en standard summa i månaden?

De jag vet är Agria och IF`s flock försäkring, tror att även Sveland har det?
IF tror jag är enda bolag med flock för katt?
Det fungerar som så att du tecknar in minst 7 max 15 katter på samma försäkring.
Flocken delar på en gemensam pott.
Detta är väldigt förmånligt, men man måste ju ha minst 7
st.

Det hade varit trevligt om man kunde få ett eget konto där man kan logga in och kolla exakt på sina färsäkringar, när de tecknades,, vad de gäller för, kostnader osv.

Det tror jag redan går på de flesta, IF vet jag i vart fall, behövs en kod som man får begära.

Ahh en grej som jag hade gillat, jag betalar via autogiro, nåt som jag tycker hade varit bra, är om man kunde när man som helst känner för det, sätta in pengar på ett konto så man har som en pott, där f-bolaget drar pengar ifrån och när dom är slut, börjar dra på det vanliga bankkontot igen.
Någon som fattade vad jag menade.
För ibland har jag mer pengar ibland mindre och är dålig på o spara, och när man har mer pengar, kan man ju plandera för framtiden och betala lite i förväg, om du fattar.

Men det kan du ju fixa själv, genom att ha ett eget konto för just försäkringarna och sätta in när du har extra pengar, till framtida dragningar.

Jag tycker väl att försäkringarna överlag är helt OK idag, men i uppfödarväg skulle jag vilja att avelsförsäkringen även gäller för utredning av medfödda fel hos kattungar! Jag skulle gärna se tydligare anvisningar av vad dolda fel-försäkringen verkligen täcker.

Agrias smittskyddsförsäkring skulle kunna utökas från att bara gälla FIP (den känns tämligen meningslös när den bara gäller FIP) till att även gälla för ringorm och kattsnuva.

Bra förslag med smittskydd.

Tycker att alla försäkringar borde täcka alla tandproblem och inte bara dem som beror på olyckor. FORL till exempel kan man ju inte förebygga ens.

Dessutom tycker jag att alla försäkringsbolag skulle ge rabatt på premien om katten är kastrerad och ID-märkt, och gärna en ganska rejäl skillnad så att folk blir mer villiga att kastrera sina katter som inte behöver ha ungar.

Jag har ärligt talat dålig koll på vad de täcker och inte täcker, men skriver lite ändå.

Tror att de flesta bolag har villkor på sina hemsidor?
Har aldrig funderat på om det är svårt att hitta, får kolla
Fast det är inte precis lättläst på nätet.
Går ju också att ringa och få hem skickat
.

Information om vad försäkringen inte täcker, är ju rätt enkelt, brukar stå en lista + att om det inte finns med i det som täcks, ja då täcks det inte.

De jag vet är Agria och IF`s flock försäkring, tror att även Sveland har det?
IF tror jag är enda bolag med flock för katt?
Det fungerar som så att du tecknar in minst 7 max 15 katter på samma försäkring.
Flocken delar på en gemensam pott.
Detta är väldigt förmånligt, men man måste ju ha minst 7
st.
Vad kostar det på IF? jag har ju lixom så många katter typ.hehe
Men uppdelade på tre(!) olika bolag. :crazy:
Och en kan jag inte flytta, då tösen blivit snittad. :grin:
VAd är nackdelarna med att ha alla på en grupp försäkring?
Läste på sveland att de täcker vård (hund) upp till 40.000 och två snitt. Men tänk om man får en hund som bryter ett ben? Då är dewt ju kört om det händer något mer under året, eller? Snälla förklara för mig.....

Det tror jag redan går på de flesta, IF vet jag i vart fall, behövs en kod som man får begära.
AHA! Då ska jag begära den, visste inte att det fanns!:o

Någon som fattade vad jag menade.
För ibland har jag mer pengar ibland mindre och är dålig på o spara, och när man har mer pengar, kan man ju plandera för framtiden och betala lite i förväg, om du fattar.

Flock försäkringen kostar 2.500:-
Max ersättningen är 60 tusen/år och flock.
Flocken ska bestå av minst 7 max 15 katter.
Ingen liv försäkring ingår utan det måste försäkras sepratat om man vill ha liv.

Men det kan du ju fixa själv, genom att ha ett eget konto för just försäkringarna och sätta in när du har extra pengar, till framtida dragningar.
Mm, och hur hindrar man sig själv att stjäla från de pengarna?:o:D:devil:
Öppnade faktiskt ett till konto i torsdags enkom för det....
Ska ordna med att autogirot drar där i från.....

Sen, appropå mest ingenting, hörde att IF låg på någon svart lista?
Och folk har haft jätte problem med dem?
Och för att jämna upp med andra bolag...
Agria har jag hört mest illa om, folk har tydligen jätte problem att få ut ersättning från dem, plus att de är dyra.
Vad motiverar deras höga premier?
Är det bara för de är störst eller varför?
Och Sveland? Varför har de så billiga försäkringar?
Vad är haken?? För det borde väl finnas en eller?
Och finns det någon bra sida där alla försäkringsblag är jämförda i olika frågor, så man själv slipper sitta o kolla runt o jämföra?
Iof borde ett bolag vara fördelaktigt för någon person, men ett annat för någon annan... Eller?
För inget kan väl vara bäst? Eller?

Thank you for you'r help!:bow:

Ahh innan jag glömmer, har en hund i Sveland, som är inköpt till avel, men har patella och är svårt hjärtjuk, hur fungerar det med försäkringen då? Får jag ut livvärdet när hon dör eller kan man få ut det innan? *fy vad illa det låter, men jag har funderat på det ja:o*
För hennes "avelsförmåga" finns ju inte, då man absolut inte under några omständigheter ska para henne, då hon lätt skulle dö av påfrestningen av att öht bära en kull.....
Veterinären sa att han trodde inte hon skulle bli två år ens en gång, men hon är av segt virke pch har lyckats bli två½!:bump:
Felet är medfött, och missat av TVÅ (!) veterinärer...
Min lilla underbara hund....

Det är fördelar och nackdelar med alla försäkringsbolag.
Liksom att det finns nöjda resp missnöjda kunder i alla bolag
Har aldrig hört talas om någon ”svart lista” nyfiken kan du förklara vad du menar:confused:

Vad tråkigt med din hund, men enklast är väl att kontakta Sveland och fråga hur försäkringen gäller?
Eftersom felet är medfött så har uppfödaren ett ansvar, har uppfödaren en dolda fel försäkring?

Självklart ska inte en hund med dessa alvarliga sjukdomar gå i avel!
Dessutom hoppas jag du har berättat för uppfödaren, även syskon och föräldrar bör ju självklart kollas upp och ev även de tas ur avel.

Du bör också kontakta ras klubben, om du inte redan har gjort det, det är alltid av stort intresse för rasens skull att känna till sånt här, vilka linjer som lämnar detta.
För att förhoppningsvis med kunskap kan hjälpa till att minska defekterna i rasen.

Tycker att alla försäkringar borde täcka alla tandproblem och inte bara dem som beror på olyckor. FORL till exempel kan man ju inte förebygga ens.

Dessutom tycker jag att alla försäkringsbolag skulle ge rabatt på premien om katten är kastrerad och ID-märkt, och gärna en ganska rejäl skillnad så att folk blir mer villiga att kastrera sina katter som inte behöver ha ungar.

Jättebra förslag!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 356
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama