Bra hovsalva??

N

NiitSirK

Tips på bra hovsalva som "motverkar" sprickor?
Har inga större problem men ser att det börjar bli några sprickor vid sömmarna nu...

Och vad är eg. bäst att ge i fodret för att förbättra hovkvalitén ? (Damen här har en tendens att trampa sönder hovarna rätt fort om hon råkar tappa någon... :angel: ...)

Har hört att Biotin inte tas upp så bra av hästen men jag säger inte att det stämmer, har bara hört det...
Enzion (kanske stavas Ension?), är det bra?

MVH / Kristin Och Hennes Älskade Zamantha :love:

Sv: Bra hovsalva??

Cournecresin (stavas?) är skitbra att smörja kronranden med så växer det ut starkare hovmaterial. På mitt sto kunde jag se med blotta ögat hur mycket som hade växt sedan jag börjat smörja, vart som en rand lixom! :)
Vad det gäller fodertillskott är enzion skitbra...men dyrt! Jag tycker att Kiselgur fungerar minst lika bra men är snällare mot plånboken!

Det finns något som heter Elastic hoof bla på Eko -hallen funkar mkt bra på mitt fullblod som hade mkt sprickor i hovarna ,inte så dyrt heller.

min hovlagare sa att man kan ta vanlig rapsolja på fossingarna, UTANPÅ...
billigt, 10 spänn för 1 liter på coop...

man ska inte blöta hovarna, bara pensla på några gånger i veckan under torra perioder... (sa han) :D

Jag föredrar också Cornucresicne. Det är jättebra att massera kronranden med det och det stimulerar hovtillväxten. Det kostar en slant men det räcker länge eftersom man bara behöver ha på lite grann åt gången på varje kronrand och Massera in.
Och det funkar faktiskt! Det tar lång tid innan det blir skillnad på hela hoven (månader), men om man använder det varje dag och ger det en chans så kommer det att ge resultat!

Torkade Nypon ska tydligen också vara bra för hästar med dåliga hovar.

Skillingaryds Fyra Ess Hästsalva brukar ja ta på vd sprickor, ta rätt rejält å håll på sprickan rätt änge så salvan blir varm å rinner ner i sprickan och fyller ut den.

Småsprickor lagar man enklast med bivax. Man värmer bivaxet lite så det blir mjukt, sedan modellerar man in detta i sprickorna..sedan stelnar det = klart och skitsmidigt.

Det finns också hästar som fått in för mycket gräs i munnen och som av det ständigt drabbas av dåliga hovar..... typ overload alltså :smirk:
Jag vet inte om det finns någon hokuspokus salva mot det men superlim i munnen kanske funkar??? :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Pinge skrev:
Det finns också hästar som fått in för mycket gräs i munnen och som av det ständigt drabbas av dåliga hovar..... typ overload alltså :smirk:
Jag vet inte om det finns någon hokuspokus salva mot det men superlim i munnen kanske funkar??? :devil:
:bow: Ha ha skitbra tips!
:rofl:

har själv haft problem med detta ganska länge och har provar nästan allt. Jag rekomenderar Torsklevertran....kan säga att det lukar riktigt illa men funkar utmärkt....Behöver bara penslas ovanpå hoven så ofta man kan....fick detta tipset av hovslagaren när han tröttnade på alla tapp skor :( Finns att köpa på Granngåden i dunk på 5 liter för 222:-

Liknande trådar

A
Hästvård Rider och tävlar en häst som plötsligt över en natt blev halt :confused: Dagen innan (måndags) red jag ut på en skritt och travtur i...
Svar
4
· Visningar
691
Senast: neferra
·
S
Hästvård Hejsan! Mitt varmblods valack på snart 5 år är en höjdare på att trampa ner skorna och att tappa dem! Detta medföljer upptrasade hovar...
Svar
6
· Visningar
1 408
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama