L

linabergmer

Jag undrar vad ett bra hö bör ha för värden?

Taxsam för svar!
 
Det beror på vilken häst det gäller. Det är bra om protein energikvoten ligger nära den som din häst behöver. Om man har en häst som lätt lägger på sig men som man ändå vill ge mycket grovfoder är det bra om värdena inte ligger särskilt högt. Har man en högpresterande häst som kräver mkt protein/energi går det däremot inte att proppa i den lågvärdigt hö o sen tro att den skall få plats med kraftfoder för att fylla upp resten av behovet.
PL
 
Det finns något man brukar kalla "idealhö", och för stora ridhästar säger man att idealhövärdet är ca 40 g smb rp och ca 8 MJ per kg foder. (Planck, -91)

För avelshästar, tävlingshästar o.s.v. gäller andra värden.

Jag tycker dock att detta är ett ganska gammaldags sätt att uttrycka sig - det ideala höet är det hö som passar just din häst och som i kombination med de kraftfoder du väljer täcker hästens behov.

Köper man in hö ska man också fundera på hur mycket energi och protein man får för pengarna - om jag fick välja mellan två hyfsat bra grovfoderpartier väljer jag ett billigare med lägre värden framför ett dyrt med höga värden (om man får lika mycket för pengarna).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
877
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 945
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp