N

nogat

Bara undrar hur ni som har hö med mycket bra värden gör. Jag antar att ni inte behöver ge lita mkt hö som om det hade varit sämre värden.så hur gör ni då för att tillgodose hästens tugg/sysselsättningsbehov och tarmarna jobbbehov för en häst är ju skapt att äta messta tiden av dygnet.?
 
Med bra värden kan man ju ge fri tillgång. Men du kanske menar högt energivärde? Då får man väl se till att inte ge så mycket kraftfoder!
 
Min lilla skorpsmula står på 10 kg (6 kg täcker hennes dagsbehov). Tack & lov lägger hon inte på sig, utan blir piggare och springer av det i hagen i stället.
 
Tvärtom - med mitt nya fina "braiga" hö kan jag ge flera kilo mer än innan - JIPPI! :idea:
 
jag tror inte att jag fattar det här riktigt. läste att någon skrivit att man skulle analysera för att det skall bli billigare för då vet man hur mkt hö man skall ge och inte behöver chansa, hur blir det billigare om man kan ge hur mkt som helst med bra hövärden? Om man har bra värden och har räknat ut sin dagskvot och ger en massa mer blir inte hästen tjock då?Känner mig mycket förvirrad mkt tacksam för svar hur det hela hänger ihop.
 
Men snälla, definiera BRA. Ett BRA hö är ju ett sånt som passar ens behov. Menar du höga värden?
 
Med BRA hö slipper man ju köpa till lucern, krafft protein etc och kan enkelt ge en par kg extra hö till. Med vårt hö, smrp 32, blir det dyrt med dom dyra proteinfodermedel vi måste ge till.

Analysen sparar vi in på att vi inte behöver köpa extra dyra fodersäckar, inte genom att spara in på hö!! Hö är billigt, proteinfodermedel är dyrt.
 
Det största misstaget folk gör är att rätta sitt hö efter sitt kraftfoder.

Kraftfoder ska KOMPLETTERA höet. Har du då kalashö med både högt energi och protein kanske du inte alls behöver ge kraftfoder.

Ytterst ovanligt att höet är så pass bra att du inte kan ge 1,5 kg per 100 kg kroppsvikt.

Men grejjen är att folk inte vill sluta ge sitt kraftfoder utan ger både det + bra hö. Och då får hästen för mycket mat och blir tjock.
 
ja jag menar höga värden(tror jag).Men om man har ett halvbra hö och man har en uträknad dagskvot kan man inte nå upp till den då om man ger mer hö?Har inte alls tänkt att ge hö efter kraftfodret!Det är ju därför jag vill lära mig detta ordentligt och verkligen förstå hur det funkar och det kan väll inte vara något dåligt med det?! I min tröga hjärna :smirk: tänker jag så här:bra värden och en dagskvot=ett visst antal kg hö.Med ett sämre hö=behövs mer hö för att fylla dagskvoten. Men det är alltså fel? Ju bättre hö desto mer kg? usch vad jag känner mig trög :o
 
Vad det gäller energin tänker du helt rätt, högt värde mindre antal kg hö. Men nu ligger energin kring 8 för hö och varierar inte sååå mycket, det gör däremot proteinet. Det har jag sett siffror på med 9 som sämst och upp mot 80 som bäst per kg hö.

Låt oss säga att du har ett hö som har 8 MJ per kg i energi och 25 g smrp (smältbart råprotein) per kilo hö. Din häst är en normalstor, promenadridande valack och har ett behov på 60 MJ energi per dag och 360 g smrp (kvot smrp/MJ = 6).

Genom att då ge din häst 7.5 kg hö (inte speciellt mycket alltså) så har du fyllt hela din hästs energibehov, 60 MJ. Om vi då tittar på proteinet... Din häst här i exemplet har ett behov på 360 g smrp per dag, när vi nu har fyllt upp hans energibehov med 7.5 kg hö så får hästen i proteinväg 7.5 x 25 = 187.5 g smrp!! Hästen som bara promenadrids i skogen här i exemplet får alltså 172,5 g smrp för lite varje dag på denna giva hö och det är här det blir dyrt... Den här proteinbristen måste alltså täckas med annat proteinrikare foder om man skall fylla hästens grundläggande behov.

Hästen kommer inte att dö av proteinbristen men den kommer inte att kunna hålla sig musklad och fin och den kommer att svälta. Om man ger mer hö av detta höet så får man en "tjock" häst som ändå saknar överlinje. Och ofta när man ser att hästen börjar falla ur (vanligt på vårvintern) så rusar man iväg och börjar köpa tillskottsfoder att ge hästen och det är här det blir dyrt, för nu ger man "på känn". Har man analys vet man VAD man behöver komplettera med och behöver inte köpa några onödiga dyra fodersäckar.
 
Glömde mineralerna

Sen är det mineralerna också. De viktigaste mineralerna att fylla samt kolla kvoterna på är Ca (kalcium), P (fosfor) och mg (magnesium). Med vårt hö och det tillskottsfoder vi är tvungna att ge för proteinets skull(vi ger lusern (kalkrikt), vetekli (fosforrikt) samt rent proteinfodermedel, så uppfyller vi och får bra kvoter även på mineralerna så vår dyrt inköpta mineralsäck står kvar på lagring. Bara den kostade ungefär lika mycket som halva höanalysen... Den hade vi inte behövt köpa.

Det är lätt att hamna upp i dagskostnader på 3-4 kr bara i mineralerna. På 4 kr/dag för nov-april blir det en kostnad på 720 kr - och det är ju bara för halva året. Min kompletta höanalys kostade mig strax under 400 kr (exkl. moms).
 
tack! Det bästa svaret någonsin :bump:. äntligen fattar jag :rofl:. mot analys... kram
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp