Bra hö, vilka värden skall det ha?

carambawinnie

Trådstartare
Jag är ny på det där med att anylysera hö, men nu är det gjort, dock säger ju inte siffrorna mej nått... vad är bra och vad är inte bra?

Vad skall värdena ligga på per kg foder? Om det är högre eller lägre, vad säger då detta?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

(hittat ett ställe där jag kan göra en bra foderstat, men vill ju veta om jag köpt dålig eller bra foder också... kanske kan hitta bättre?)

Sv: Bra hö, vilka värden skall det ha?

Om höet är bra eller inte beror på vilken häst som ska äta det. Ett hö som är superbra för en häst kanske inte alls passar en annan. Använd foderstatsprogrammet, där får man (iaf i det som jag använt) skriva in info om hästen, hur mycket den arbetar, om den är lättfödd osv. Vilket hjälper till att se hur mycket energi osv. just din häst behöver:)

Men måste väll finnas bra riktlinjer på vad ett BRA hö skall innehålla?? (Med BRA menar jag ett hö som du kan ge tex ett fullblod i full träning, alltså inte en ponny som bara går i hagen och skrotar) Sedan förstår jag också att man behöver olika för vilka behov man har och vilken sorts häst man har, men vill ha lite riktlinjer om vad ett bra hö bör ha.
Visst kan jag göra foderstat nu, nemas problemas, men jag vet ju ändå inte om jag har ett BRA hö eller inte....

Men måste väll finnas bra riktlinjer på vad ett BRA hö skall innehålla?? (Med BRA menar jag ett hö som du kan ge tex ett fullblod i full träning, alltså inte en ponny som bara går i hagen och skrotar) Sedan förstår jag också att man behöver olika för vilka behov man har och vilken sorts häst man har, men vill ha lite riktlinjer om vad ett bra hö bör ha.
Visst kan jag göra foderstat nu, nemas problemas, men jag vet ju ändå inte om jag har ett BRA hö eller inte....

Ett bra hö till ett fullblod i träning ligger på höga värden i både energi och protein, så att du behöver tillsätta så lite kraftfoder som möjligt :)

Ett bra hö till en tjock ponny är ju ett med låga värden, så ponnyn kan tugga i sig ett antal kilo utan att rulla fram.

osv :)

Fast huruvida ditt hö är BRA eller ej beror ju som sagt på vilken typ av häst du har ;)

Jag säger att ett bra hö har så lite energi som möjligt och tillräcklig mycket protein för att slippa några tillskott.

*kl*

Sen kan man ju tillägga att generellt sett så ska du till en vuxen häst ha en kvot mellan protein (gram smältbart råprotein)/energi (MegaJoule) som ska ligga runt 6. Även detta är bara ett grovt riktmärke och beror helt på hästens behov.

Till min lättfödda häst vill jag inte ha mer än 5 MJ energi per kg hö och helst över 35 gram smrpr.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 418
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama