bra halsband för utekatter!

panaccea

Trådstartare
Efter att kisen kom hem häromdagen utan halsband för 4511 gången så vill jag nu ha tipps på bra halsband!

Det ska helst vara:

*någon form av reflex
*plats för namn + tel nr
*får inte vara stelt eller hårt som kan ge skav då han har det dygnet runt
*får inte vara en säkerhetsrisk. det måste mao vara någon funktion som gör att det lossnar om han skulle fastna
*får inte åka av för minsta lilla! trött på att köpa halsband stup i kvarten nu!

Sen gör det ju inget om det är snyggt också :)

Sv: bra halsband för utekatter!

Vi är hotell och resturang :D åt en mycket stilig hankatt på ca. 3-4 år:love:. Jag tror att han precis var könsmogen när han dök upp för tre år sedan. Han kommer i stort sett dagligen för att äta och sova ett par timmar, eftersom vi har kattkucka så är hotellet alltid öppet och även om resturangen är utan personal :o ( ibland så jobbar dom eller sover ;)) så finns det alltid torrpluttar. Denne herre gör av med halsband på löpande band, den bästa lösningen vi har kommit på är reflexgult halsband där man skriver tel nr med permanent penna. Köper dem på EKO-hallen ca fem i taget de kostar 19:- st:banana:.

ID-märk katten istället! Antingen genom tatuering i örat eller genom att chipmärka. Så slipper både du och katten krångel med halsband.

Själv har jag låtit tatuera min katt. Så kommer han bort är det bara för upphittaren att läsa av siffrorna, gå in i ägarregistret på SKK:s hemsida och slå upp mitt namn, adress samt tele.nr.

Både reflexhalsband och id-mærkning

Om ni orkar fortsætta med halsbanden så ær det bra, før det kan rædda
hans liv. Med reflex syns dom på 150 meters håll, utan reflexhalsband
syns dom knappt alls om inte øgonen glimmar i ljuset av billyktorna.

Jag har stelt reflexhalsband med en resårbit. Det ær såpass stramt
att jag kan få imellan två fingrar, men inte mer! Såfin brukar tappa
ungefær ett om året. Tror inte hon medvetet tar av sig dom, utan
bara råkar fastna till ex då hon klættrar i træd. Men det finns ju missar
som gør allt før att bli av med dom också.

är det inte farligt för katten å ha halsband? jag har alltid hört av olika människor att man inte får ha halsband för katten kan strypa sig själv, eller vad dom nu sa, så jag har aldrig vågat sätta på min katt nått :crazy:

Jag har ett reflex halsband till ena min katt.
Det är grått(reflex) och en liten bit svart resår men mjuk filt på insidan.
Där skriver jag kattens namn och mitt mobilnummer.
Jag köppte det på Granngården.
Mycket nöjd med det:)

Om du inte drar åt det för hårt så är det inte farligt.
Lagom hårt är:att du kan dra av det från kattens huvud.
Men inte för löst för då blir risken störra att det fastnar i något.

Det är bra om det har lite resår så att det är lite elastiskt.Då är det lättare att dom får av det om dom skulle fastna.

Min katt hatar att vara inne, han har fått vara innekatt i nästan ett år fram tills nu och vi har haft ett helvete med att han protestkissar inne och står och skriker vid dörren/fönster dygnet runt.. skrikandet blev något bättre efetr ett tag men kissandet lägger han inte av med.. Får han inte gå ut o in som han själv vill så kissar han (helst i ens handväska eller några dm frmför ens fötter så man verkligen ser det :p)

Och han väljer oftast att vara ute på nätterna.. sen kommer han in någon timme på dagen och sover middag i någon av garderoberna och sen pyser han igen.. skule jag vägra släppa ut honom på kvällen kommer han och väcker mig mellan 03-04 och ska ut och ger sig inte.

Vaddå min katt styr mitt liv? :angel: :D

tack för alla bra tips!

Får väl köra vidare på reflexhalsband då och bunkra upp med ett par stycken helt enkelt :D

Eller så håller man katten inne när det är mörkt. Så minskar risken att den blir påkörd eller tagen av ett annat djur drastiskt.

Fast katter är ju nattdjur och mina har då roligare ute på nätterna när de kan jaga. De är ute dygnet runt på somrarna och sen är de inne mer och mer ju kallare det blir och speciellt om det börjar bli regn och dagg ;)

Mina katter är öronmärkta och så har de reflexhalsband, blått och rosa. Största anledningen till att de har olika färg är för att man ska se skillnad på dem ;)

Mina har Dogman´s halsband med säkerhetsspänne. Har fått köpa några stycken, då det händer att de kommer hem utan, men hellre det än att de fastnar hängande i ngt träd eller liknande. Köper mina på ICA.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka