Bra förstahund?

hier

Trådstartare
Min sambo har länge sagt att han vill ha hund, han växte upp med hundar ute på landet. Själv hade vi inga husdjur under min uppväxt, utan min djurkontakt blev med hästarna i stallet och en och annan strökatt som smet in hos oss.

Han säger att han vill ha en schäfer när vi har "blivit stora" ;) och båda har fast jobb och kan bo i villa. Det kanske inte är någon match för honom som är van, men jag kan i princip ingenting om hundar och tycker att ansvaret för en sådan stor och krävande hund känns lite lätt skräckinjagande.

Jag har sagt att jag gärna vill ha en "första-hund" innan för att kunna vänja mig vid hundägande - vad skulle det vara i sådant fall? Eftersom det är jag som pluggar på halvdistans och har mer tid att kunna vara hemma med hunden måste det vara en som jag klarar av. Inte för stor heller då vi bor i lägenhet. Dock finns det jättefina, stora parker och skogar i närområdet så aktivitetsmöjligheter finns det gott om :)

För att vänja sig vid att ha häst kan man ju vara medryttare eller halvfodervärd, det finns inget liknande upplägg för hund, typ hundskola? :D

Hur går era tankar kring detta, ni som är hundmänniskor?

Tillägg: Självklart är det individen och inte rasen som är det viktiga, men det kanske finns något "generellt" man kan säga.

Senast ändrad:
Sv: Bra förstahund?

En schäfer behöver ju inte vara svår bara för att den är stor:)
En väluppfostrad schäfer kan många gånger vara lättare att ha att göra med än en mindre hund då schäfern ju faktiskt är väldigt lyhörd. Dock krävs det givetvis att man jobbar med hunden från början för att få den så väluppfostrad man vill ha den, men det gäller ju alla raser:D
Dock att komma ihåg är att schäfern är en AKTIV ras som behöver arbeta med både kropp och knopp:)
Jag får känslan av att det är ett tag kvar innan ni tänkt skaffa hund?
I så fall är ni i ett utmärkt läge att börja leta och vara öppna för alternativ. Besök hundtävlingar, utställningar osv. Var inte rädda att ta kontakt med folk, de flesta brukar tycka om att prata sig varma om just sin hund och sin ras:)

Jag kan varmt rekommendera vit herdehund om du är rädd att schäfern är för tuff. Påminner mycket om schäfern men är mildare i temperamentet:)

Du kan ju vara dagmatte åt en hund när hundens ägare är på jobbet. Ett sådant upplägg kan göra att du kan prova på många olika hundar / raser innan du bestämmer dig för en som matchar bäst och du slipper dra hela ansvarsbiten som student med allt vad det innebär.

Åh!
Jag glömde ju!
Finns många som gärna vill ha hjälp att rasta sina hundar, sätt upp lappar att ni finns tillgängliga, ett utmärkt tillfälle att känna på lite hur det kan vara att ha hund, lär känna olika raser och individer!

Vi tog en sönderstressad (men tämligen väluppfostrad) omplaceringsschäfer som förstahund.

Det kunde väl iofs ha gått lite hur som helst och är kanske inget jag skulle rekommendera direkt, men han blev en underbar del av familjen! :love: Alla schäfrar är inte "svåra". :)

*halvt kl*

För att spinna vidare på det där med förstahund. Vi har haft en golden i familjen för jättelänge sen. Den införskaffades när jag var 6 år gammal, således så säger jag att nu skaffat min första hund. Det blev en rottweiler. Min syster skaffade sin första hund för 9 år sedan - en schäfer.

Fundera på vad ni vill med erat hundägande, vad ni vill göra med hunden och välj ras efter det. :)

Vi hade samma situation hemma, maken är uppvuxen med hund och ville helst ha en "riktig" hund :P jag var helt ovan och lite rädd och ville helst inte ha någon, möjligtvis en liten snäll cavalier. Vi kompromissade oss fram till finsk lapphund och bägge är supernöjda med valet. Mitt tips är att gå in på skk.se och kolla igenom olika raser, oftast finns en kort beskrivning av hundens temperament. Så gjorde vi och valde ut några raser vi var intresserade av som vi sedan letade upp uppfödare till för att hälsa på.

För att vänja sig vid hundar kan man ju som redan sagts vara dagmatte eller hundrastare :)

Tack för alla tips! :) Ska börja höra mig för hos vänner och bekanta om jag kan få umgås med deras hundar :D

Vi har samma situation, fast omvänt.
Jag är uppväxt med hund (jämthund, skotte och schäfer :p ) men sambo har
bara haft katt. Vi har barn också.
Men vi satsar på en finsk lapphund i framtiden.
Det är iof en ras som vi inte har någon erfarenhet av alls, men
de verkar passa oss bra om man läser rasbeskrivning osv.
Dessutom är de ju gudomligt söta! :love:
Lagom storlek också

Men åk på utställningar och kolla raser, hälsa på hos uppfödare (de flesta blir bara glada), åk ut till brukshundklubben och kolla osv.

Var i världen bor du? Kanske någon här på buke som kan behöva hundvakt ibland också, eller som du kan följa med på träningar och liknande för att lära dig mer :)

Jag tror absolut en Finsk lapphund kan vara något eller kanske en Lapsk vallhund om din sambo vill ha något med lite mer driv i :)

Själv är jag i princip uppvuxen med hund men min första riktigt egna skaffade jag för snart 3 år sedan(jösses vad tiden går fort!) En Finsk lapphundstik som är allt jag önskade och lite till så jag ångrar det inte en sekund :love: Otroligt anpassningsbar ras som gärna arbetar och följer med på alla ens upptåg men som inte heller har några problem med ett lugnare "soffpotatis" liv. Lagom stor för stadsliv med sina strax under 50cm i mankhöjd. Massa mysig päls som inte kräver mer än en genomborstning nångång ibland - något mer under fällperioden om man vill minska mängden hår i lägenheten xD. Öppna och tillgivna men ändå självständiga, något som kan göra träningen utmanande ibland när de hellre hittar på nåt själv istället för att bry sig i vad matte/husse säger:angel: Hade jag haft råd skulle det nog redan bo 2 lapptussar här för de är så totalt underbara:love:

Sötaste lilla valpen
picture.php

Vackraste unghunden
DSC03315.JPG

Underbaraste blötdjuret:love:
picture.php

Om jag vore dig/er skulle jag satsa på att leta efter en hundras ni båda verkligen gillar, utan att fundera så mycket på om det är en bra första hund eller inte.
Jag har alltid varit intresserad av staffar och träffat på flera stycken under min uppväxt. Dock hade jag aldrig haft någon egen hund, men skaffade ändå en staffe som första hund. Trots att många sa till mig innan att det inte skulle vara någon bra "första hund".
Men då tänkte jag såhär, varför skulle jag gå o skaffa en ras som inte ens tilltalar mig bara för att "öva" på den innan jag äntligen kan skaffa den rasen jag verkligen vill ha?
Sedan måste man förstås välja ras utifrån andra aspekter, så som boende, aktivering, arbetstider osv.. Jag förstår om ni inte vill ha en för stor hund om ni tex bor i lägenhet.
Men för mig gick det jättebra att skaffa en sk "svår ras" som första hund, jag läste på mycket och gick på kurser och tog hjälp av folk runt omkring.

Lycka till :)

Ps. hade du inte bott så långt ifrån hade du gärna fått träna hundägande på mina två ;)

Håller med, de allra flesta raserna kan bli bra första hundar om man sätter sig in ordentligt i vad rasen behöver.
Undantaget de olika Ovtjarkorna o dylika hundar.
Vad gäller storlek på hund o lägenhet så är det ganska irrelevant då hundarna inte aktiveras inomhus.
Har själv bott i en 1a på 40 kvm med 2 BCs.
Så länge de inte är så stora att man snubblar på dem så spelar det ingen roll hur man bor.

Jag är uppvuxen schnauzer och rottweiler men fick för mig att jag ville ha en irländsk varghund som första ras då dom dels ser så himla snälla ut och för att jag träffade en tik på 6 månader en gång, när jag var och provred en häst, som var den lugnaste valp/unghund jag nånsin träffat och så tyckte jag att den verkade passa mig som ras när jag läste rasinfo. Så jag sitter här med en 10 veckors tikvalp som ligger här och sover bredvid. Än så länge känns valet så himla rätt och att jag inte kunnat skaffa mig en bättre första hund. Jag bor i en 2a på 50 kvm.
Innehund.jpg

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 705
Senast: Brie
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 803
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka