Bra foder till en överpigg häst?

F

Fladde

Min häst får nu bara korn, hö, vitaminer och mineraller.
Då hon inte funkade på Hästbitens müsli foder som skulle vara havrefritt.

Hon funkade vad jag mins rätt bra på Kraft groov i början innan vi ändra till müslin.

Nu undrar jag om ni vet något foder som är bra för en häst som absolut inte behöver extra energi.

Sv: Bra foder till en överpigg häst?

Bara grovfoder!
Har du tillräckliga värden i ditt grovfoder behövs inga tillskott. Skulle det ändå behöva kompletteras är lucern ett mycket bra alternativ.

Hej
Jag använder Kraft ponny på mitt sto som oxså har en tendens att bli lite övertänd av havreprodukter.

Red mills foder är bra.
Har gjort underverk på många problem hästar som jag har sött på.
Det finns några olika man kan välja... Sen ska hästekraft vara bra det me inge havre.
Titta på deras hemsida där finns bra info och man kan beställa brochyrer.

Annars finns det ju alt. att bara ge grov foder. Men har aninte tillgång till bra foder blir det kankse för stor mängd.

pinky skrev:
Bara grovfoder!
Har du tillräckliga värden i ditt grovfoder behövs inga tillskott. Skulle det ändå behöva kompletteras är lucern ett mycket bra alternativ.

Amen :bow:

Analys på grovfodret?
Har du en uträknad foderstat?

Jag har märkt att vissa hästar reagerar med att bli jätte stressade (ofta vid ridning)när det är dålig balans i foderstaten.

Kan lägga till att hästen ska bygga muskler på rygg.
Finns där nått specillt att tänka på då?

En balanserad foderstat innehåller tillräckligt med protein för att bygga muskler av. Protein är det som behövs för att musklerna ska utvecklas.

Har du ingen analys på ditt grovfoder? Om du hade det kunde du ju räkna ut exakt vad Missy ska ha, och sedan lägga till kraftfoder om det behövs. Är ju betydligt enklare än att hålla på och gissa? :crazy:

Jodå det har vi.
Fast jag har inte resultatet här.
I det stallet jag står i finns det 5 olika värden på höet att välja mellan.

Du menar att ni har 5 olika slags hö? Det var inte dåligt det!
Men kan du inte leta reda på analysen till det höet du använder mest av (eller alla resultaten så kan man välja det som passar) så kan ju folk här hjälpa dig att räkna? Det kanske är så bra att du inte ens behöver ge något kraft, utan att det räcker med mer/mindre hö! :)

Jag har gått over til Spillers Cool Mix som passar vårt hö. Det er ju inte-hetande. Samtidigt ger jag Equistro Betamag12 som skal ta av "toppen" av stressigheten samt Vendels Herbs "Moody Mare" då hon er extra stressad rundt brunst. E-vitaminer i tillegg kan jo hjelpa lite gratis till vid muskelsetning- men det er UT och trena som gjelder!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama