Sv: Bra foder till aktiv katt?
*kl*
Jag undrar också över mat att ge mina pinnsmala katter, båda lite drygt ett år. En kastrerad hane och en okastrerad hona. Hanen vägde i vintras 5,5 kg och var då ganska lagom - behövde lite mer muskler bara, nu väger han 4,5 kg och man känner de flesta benen i kroppen. Honan vägde i vintras ca 4,5 kg - väger nu strax över 3,5 kg. Hon skall kastreras snart.
Båda är aktiva utekatter, äter torrfoder Eukanuba kattungemat blandat med ett hills-foder för vuxna katter samt att de får lite blötmat på kvällen. De har fri tillgång på mat på natten när de är inne, på dagen kan jag inte ha mat framme pga det går in en annan katt och äter upp allt. Det går åt ca 2 dl torrfoder per dag, så jag tycker att de äter alldeles för lite. I vintras gick det i alla fall 3dl per dag, men då var de inte ute så mycket.
Jag tror att jag har koll på vilket torr-foder jag skall ge, men jag vill ha tips på annat som är bra (mkt fett/proteiner). Ägg-gula har jag förstått, fet creme fraich, grishjärta läste jag någonstans - är det bra? Finns det mer jag kan ge dem för att de skall gå upp i vikt?