Bra foder till aktiv katt?

tgd

Trådstartare
Min ung-katt, kastrerad 2-åring, är en oerhört hyperaktiv herre som nu så här på vårsidan fallit ur onödigt mycket. Ägnar dagarna åt till jakt och dylikt istället för att pryda soffan inne :D Vilket foder är effektivt för hyperaktiva katter? Den är onödigt slank i linjerna som det är nu.

Sv: Bra foder till aktiv katt?

hills har jättebra torrfoder. motverkar urinsten hos hanar och gör att de håller hullet. är också special anpassad för olika åldrar, smala katter, överviktiga katter, osv. kostar lite mer, men det är det värt! finns att köpa hos veterinärer.

är det torrfoder du menar förresten?
burkmaten kanske inte spelar lika stor roll, torrfodret är väl basen.
men vi serverar våran kisse "gourmet"burkar. det är enportionsburkar som säljs i typ 10 pack. kissen älskar dom! finns på ICA.

kollade märket och det var: GOURMET GOLD by Purina

lycka till!

hills har jättebra torrfoder. motverkar urinsten hos hanar och gör att de håller hullet. är också special anpassad för olika åldrar, smala katter, överviktiga katter, osv. kostar lite mer, men det är det värt! finns att köpa hos veterinärer.

är det torrfoder du menar förresten?
burkmaten kanske inte spelar lika stor roll, torrfodret är väl basen.
men vi serverar våran kisse "gourmet"burkar. det är enportionsburkar som säljs i typ 10 pack. kissen älskar dom! finns på ICA.

kollade märket och det var: GOURMET GOLD by Purina

lycka till!

Hills specialmat från vet. hade vi till våra tidigare katter när de blev äldre (och den ena fick problem med urinsten) och den var faktiskt super! Vanliga sorter av Hills har den här Kissen nu ätit men det "fastnar" inte på honom. Kissen har inga problem och inga behov av specialmat tror jag, men han är så grymt aktiv (springer som hund när jag cyklar utan problem t.ex. och han bestämmer sig han skall med) den här årstiden så han gör av med så mycket.

Burkmat innehåller för mycket vatten så det är väl inte lämplig "gödningsmat" till utekatt med fri tillgång på goda sorkar? Någon extra fet torrfoderssort kanske det är som skall till? Men vilken är extra fet?
Vilka har fungerat för era unga katter?

En bra burkmatssort är utmärkt "gödningsmat". (Mjau exempelvis) Det finns ganska många fler trådar i ämnet här på katt, så prova sökfunktionen! :)

Prova kattungematen även till honom är mitt tips, de är ofta väldigt näringsrika.

Jag hade tänkt det!! (Tack för tipset för katthonan!!) MEN en uppfödare sade bestämt att man INTE skulle ge det i sådana här fall, att det var hälsovådligt för katten. Hon är uppfödare av Maine Coon katter och någon förklaring till varför inte har jag inte. Kanske någon annan vet?

Kissen ifråga äter ju onödigt lite inne den här årstiden när tillgång på sork är stor så jag tycker spontant att RC kattungemat låter bra, det blir ju inte direkt det enda fodret för kissen.

En bra burkmatssort är utmärkt "gödningsmat". (Mjau exempelvis) Det finns ganska många fler trådar i ämnet här på katt, så prova sökfunktionen! :)

Skall pröva sökfunktionen, tack för tipset!

Kissen äter den här årstiden så lite inne vissa dagar så det är besvärligt med burkmat nu. Prövade Latzis här tidigare men det gick dåligt med portioneringen.

*kl*

Jag undrar också över mat att ge mina pinnsmala katter, båda lite drygt ett år. En kastrerad hane och en okastrerad hona. Hanen vägde i vintras 5,5 kg och var då ganska lagom - behövde lite mer muskler bara, nu väger han 4,5 kg och man känner de flesta benen i kroppen. Honan vägde i vintras ca 4,5 kg - väger nu strax över 3,5 kg. Hon skall kastreras snart.

Båda är aktiva utekatter, äter torrfoder Eukanuba kattungemat blandat med ett hills-foder för vuxna katter samt att de får lite blötmat på kvällen. De har fri tillgång på mat på natten när de är inne, på dagen kan jag inte ha mat framme pga det går in en annan katt och äter upp allt. Det går åt ca 2 dl torrfoder per dag, så jag tycker att de äter alldeles för lite. I vintras gick det i alla fall 3dl per dag, men då var de inte ute så mycket.

Jag tror att jag har koll på vilket torr-foder jag skall ge, men jag vill ha tips på annat som är bra (mkt fett/proteiner). Ägg-gula har jag förstått, fet creme fraich, grishjärta läste jag någonstans - är det bra? Finns det mer jag kan ge dem för att de skall gå upp i vikt?

Låter som typiskt jag-vet-inte-varför-men-min-återförsäljare-säger-det.

Det som är i är högre fett och protein, vilket katten går upp i vikt av. Annars funkar säkert rent kött bra också.

Låter som typiskt jag-vet-inte-varför-men-min-återförsäljare-säger-det.

Det som är i är högre fett och protein, vilket katten går upp i vikt av. Annars funkar säkert rent kött bra också.

Tycker jag med det låter som, men vem vet, kanske vi får en bra förklaring här ännu? (Annars är det nog möjligt jag prövar det ändå...)

Kissens huvudsakliga meny den här årstiden verkar vara ljummet färskt (springande) kött, rejäla stora åkersorkar *urk* i storlek större än en 400g kattmatsburk slinker ner ofta vad jag lyckas se så det är väl att betrakta som rent kött? Den typen av kött verkar inte sätta sig på hullet :crazy: Annat kött man har hemma, köttfärs, griskött och liknande, är han inte speciellt förtjust i, äter kanske en matsked och lämnar resten.

Och ja, självklart är han rejält avmaskad med den kosten :rofl: Fri tillgång på torrfoder och vatten har han både ute och inne. Billigare sort ute :D och dyrare sort inne.

Även jag var på väg att tipsa om att helt enkelt använda kattungemat. Kanske inte nödvändigtvis som enda foder men iaf som komplettering.
(Våtfoder av bra kvalité är heller aldrig fel. Det är faktiskt drygare än vad man tänker när man ser uppgiften om 80% vatten)

Förstår inte varför det skulle vara skadligt för vuxna katter med kattungefoder. Det enda jag kommer att tänka på är att de många fullt vuxna katter är inte så rörliga, och då skulle de kunna fetma till.
(Jag kan tänka mig att Maine Coon har lätt för det).
Men det är det inte frågan om här.

Kattungemat används ju också gärna för högdräktiga honor samt digivande mödrar. Så det är inte så att det finns nån ingrediens där som i sig är skadlig för vuxna katter.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ett dilemma och skulle behöva bolla lite. Honkatt, faller lätt ur och har varit väldigt kräsen. Hon är liten till växten och...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Centaur
·
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 476
Senast: bengeten
·
Katthälsa Har en fin äldre herre som fyller 11 år i vår. Han har levt med mig de senaste 10 åren och är min absoluta (s)katt. Därmed är jag mycket...
Svar
6
· Visningar
1 739
Senast: mackan
·
Övr. Katt Ja, vi har haft vår fina honkatt sen slutet av sep-08 och hon har varit duktig och gått i lådan hela tiden. Hon har haft samma "sand"...
Svar
1
· Visningar
1 509
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama