Bra foder för hovarna?

P

Piccoliiina

Hoppas inte det redan finns en sådan här tråd nu, men jag provar så får vi se!:smirk:

Min häst har verkligen dåliga hovar, och har haft det sedan i sommras, då det var kokhet för det mesta hela tiden (I skåne då, kanske överallt?)

Hans hovar är ganska spruckan.. eller ja.. mycket spruckna, och hovslagaren har problem med att sätta dit sömmarna.

Och tappar skor gör han lika ofta som solen går upp! (Ok, överdrivet, men ändå! :p )

Kanske ja.. vad ska jag säga, 1 gång i månaden, hela tiden ungefär?

Jag har försökt med olivolja, (hovslagarens högst rankade förslag) Även med att fukta dom, men inget hjälpte.

Så nu undrar jag om ni vet något bra foder man kan ge?
Som är bra för hovarna då;)

Dom behöver mjukas upp.
Kanterna längst ner, eller förästen, vilka kanter? :crazy: Dom är verkligen väldigt spruckna som sagt.


Någon som har några bra tips?

Just nu får han bara havre, mineraler och vitaminer. Och morötter såklart!:banana:

/Picco
 
Sv: Bra foder för hovarna?

För det första så tar det flera månader innan du kan se resultat av det du prövar. T ex om du smörjer med nånting (det ska göras runt KRONRANDEN) så tar det ca 9-12mån innan hoven växt ut och man kan se om det hjälpt. Efter ett par månader kan man möjligtvis se bara längst upp på hoven om det verkar hjälpa.
Samma med fodertillskott/foderändringar.

För det andra så är det en god, balanserad foderstat (med alla behoven täckta och goda balanser mellan vissa ämnen osv) som ger en välmående häst på alla sätt vilket även visar sig på päls och hovar. Vissa hästar har visserligen dålig hovkvalité och det hjälper inte vad man än gör så är dom mer eller mindre dåliga.

Men det man ska försöka med är:
1. Ge hästen en korrekt foderstat (analysera höet och räkna lite på det!)
2. Ha en utbildad, duktig hovslagare till hästen
3. Man kan ge tillskott av B-vitaminer (foderjäst är bra!) och på vårkanten kanske även tillskott av alla vitaminer (då sjunker nämligen vitamininnehållet i hö/silage).
4. Och man kan smörja kronranden med t ex olivolja eller annan olja (fodertran/fiskleverolja har jag erfarenhet av att det är bra).
5. Hovar behöver rörelse och ej för mkt stillastående.

Ja , det är vad jag som amatör har lärt mig genom åren. Kanske har glömt nåt...
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Du kanske kan prova med något tillskott?
Känner flera som har haft problem med hovarna, där dom varit av jättedålig kvalité osv. bl a. ett fullblod i mitt stall som hade typiska fullblodsfötter, platta och jättedålig kvalité, dom började ge henne ett tillskott som heter hoof food lr något liknande, kommer inte ihåg exakt vad det heter, kan återkomma med det om du är intresserad,
och hennes hovar som växer ut nu är helt annat kvalité, man kan inte ens tro att det växer ut från henne :D finns även andra tillskott som funkar bra, bla steel joint, det är även bra för leder och skelettet osv.
Kanske kan vara ett tips iaf :)
 
Sv: Bra foder för hovarna?

På min förra häst fungerade linfrökaka jättebra. Försökte med biotin i flera år men det fungerade inte alls. Däremot när jag började med linfrökakan så fick hon mycket bättre hovar efter bara ett halvår.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

dom började ge henne ett tillskott som heter hoof food lr något liknande, kommer inte ihåg exakt vad det heter, kan återkomma med det om du är intresserad

Ja, jag är intresserad! ;)




finns även andra tillskott som funkar bra, bla steel joint, det är även bra för leder och skelettet osv.
Kanske kan vara ett tips iaf :)


Ahaa, låter ju faktikst bra!
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Men det man ska försöka med är:
1. Ge hästen en korrekt foderstat (analysera höet och räkna lite på det!)
2. Ha en utbildad, duktig hovslagare till hästen
3. Man kan ge tillskott av B-vitaminer (foderjäst är bra!) och på vårkanten kanske även tillskott av alla vitaminer (då sjunker nämligen vitamininnehållet i hö/silage).
4. Och man kan smörja kronranden med t ex olivolja eller annan olja (fodertran/fiskleverolja har jag erfarenhet av att det är bra).
5. Hovar behöver rörelse och ej för mkt stillastående.

1. Vårt hö är mycket bra.

2. Hovslagaren är väldigt duktig

3. B-vitaminer får han redan, foderjäst tåls att tänka på!

4.Har provat med olivolja, (smörjer vid kronranden), har hållt på med det i ca 5 ånader, men märker inte det minsta skillnad.

5. Tyvärr har vi haft problem med vädret, väldigt mycket regn, som har gjort att dom fått stå i lite mindre rasthagar denna vintern.
Tyvärr endast 3h/dag på helgen, 6 h på vardagarna.
Men rids och motioneras regelbundet på olika underlag.

(Det här med hagarna kommer fixas snart)
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Kiselgur ska vara bra. jag har aldrig själv använt det men enligt hovslagaren så är det riktigt bra för dåliga hovar. Det är inte särskilt dyrt heller.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

fodertran 10ml i fodret varje dag..har hjälpt på mina hästar..
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Det finns massor man kan göra, b la: barfotagång (om det går)...personligen är jag emot att sko av vid denna årstid även om vädret inte passar årstiden. Men hux flux fryser det på, och blir knaggel och knöligt i backen och hästen har knappast en chans till mjuk övergång. Vidare: andra beslag, vad har ni provat ? Man kan ha skor som limmas fast, sk glue-on-shoe. Där sparar man hornet tills det läkt.

Man kan även byta ut sin sk standard söm till sk slim-söm som är mycket smalare/tunnare än vad som brukas användas till hobbyhästar. Hoven spricker mindre på dessa. Man bör undvika oljor/smörjor direkt på hoven och istället massera kronranden (men det har ju en redan skrivit), foderstaten bör ses över. Är den i balans ? Visa tillskott kan hjälpa på en del, men det är inga universalkurer utan det är upp till var och en att arbeta fram en metod som passar den enskilde hästen. Resultat sker inte idag eller i morgon utan är en process som är långtgående.

Slutligen, utevistelse är bra...din häst verkar inte få detta tillgodosett speciellt mycket.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Slutligen, utevistelse är bra...din häst verkar inte få detta tillgodosett speciellt mycket.


Bor du i södra skåne?

Verkar inte så, för här kan jag säga att det kan inte finnas många fina stora gräshagar som används just nu. Dom är alldeles för blöta, och skulle bli förstörda på en gång!

Men till våren och sommaren, eller vintern, Ialla fall tills det frysit eller blivit torreväder får dom gå i ordentliga hagar!

För tillfället tror jag att dom flesta här använder lite mindre rast/grus hagar.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Instämmer med de övriga om att kolla så att foderstaten är okej, så att alla behov är tillgodosedda där. Har hoven rätt form? Är hovväggarna lite utflutna kan de lätt fläckas upp, och om det finns spänningar i hovväggen pga. felaktig form, kan sprickor uppkomma... kolla dig om efter en annan hovslagare/barfotaverkare som kollar på din hästs hovar, och se om de kan se nåt som din gamla hovslagare inte ser... Lycka till!
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Min hovis hade varit på en föreläsning av nån duktig utlänsk snubbe och där sas det att det enda som man såg nån som helst effekt av på dåliga hovar var ...Lucern..
alla möjliga saker som är gjorda för att ge bättre hovar hade i prinscip noll effekt men lucern gav synbara resultat.
Så proppa i kusen en massa lucern och vänta i upp till ett halvt år så har du fått fina fötter på den.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Du kanske kan prova med något tillskott?
Känner flera som har haft problem med hovarna, där dom varit av jättedålig kvalité osv. bl a. ett fullblod i mitt stall som hade typiska fullblodsfötter, platta och jättedålig kvalité, dom började ge henne ett tillskott som heter hoof food lr något liknande, kommer inte ihåg exakt vad det heter, kan återkomma med det om du är intresserad,
och hennes hovar som växer ut nu är helt annat kvalité, man kan inte ens tro att det växer ut från henne :D finns även andra tillskott som funkar bra, bla steel joint, det är även bra för leder och skelettet osv.
Kanske kan vara ett tips iaf :)

Hoof Aid kanske? Det är ett biotintillskott.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Jag har gett mitt sto Biotin i flytande form. Hon har jättefina hovar nu! Har haft det i drygt 2 år nu.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

hej!!!

BIOTIN! är ett bra sätt! kan förstås inte bedömma din häst hovar men på de flesta hjälper det!
OLJA va försiktig me det det gör att hoverna inte kan "anndas" det räker med en gång i vecka max!!!!!!!

bara enn lite tanke!:idea:
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Ger Kiselgur på inrådan från både vet och hovis. Vet inte om det hjälper, har inte gett det så länge.

Har även Cornucrescine och masserar in i kronranden ett par gånger i veckan, det ska tydligen hjälpa oxå. Plus att jag tjärar sulan emellanåt. Dåliga hovar är inte kul!
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Hoff Aid är det bästa jag provat! Gav det, linfröpellets och foderkalk men det var när jag började men Hööf Aiden som jag såg relativt snabbt resultat :)
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Hoff Aid är det bästa jag provat! Gav det, linfröpellets och foderkalk men det var när jag började men Hööf Aiden som jag såg relativt snabbt resultat :)

haha, skrev ju bara fel ;) Menade såklart Hoof Aid
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Jag ger min häst Enzion Hoof Food, dyrt, men tycker att det funkar bra och är värt pengarna, har bara gett det i några månader. Gav Biotin i 4 år utan något resultat alls
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 395
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har ni buke-människor något bra foder/tillsats som "enbart" är bra för hovarna, dvs förbättrad hovkvalité? Just nu går mitt 8-åriga...
Svar
13
· Visningar
1 641
Senast: Freja
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp