Bra filmer om miljön?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag skulle vilja lära mig mer om miljön, hållbar utveckling och så... vi läser om det i skolan just nu, övergödning, odling, utsläpp, konsumtion osv, men jag hade gärna kollat på lite bra dokumentärer och sånt också som komplement.

Jag såg på denna http://www.svtplay.se/video/2812651...nns-det/miljovanligt-kott-finns-det-avsnitt-1 igår och den tyckte jag var väldigt intressant.

Jag vill gärna försöka kolla på sånt som inte är vinklat, förstås, utan från källor som känns objektiva...

Jag diskuterar också gärna såna här saker om någon vill diskutera, det hade varit både roligt och lärorikt!

//r

Tack för tipsen båda två! Ska se dem så fort jag får tid! =D Mycket i skolan just nu, men sen =)

Jag tar gärna emot fler tips, gärna om mjölk- och köttindustrin, om baljväxter, var de odlas o så och fiske...

=)

//r

Jag kan tipsa om "Vårt grisiga hav"

"SVT-dokumentär av Folke Rydén och Ulrika Björkstén från 2011. Vår hunger efter kött håller på att förvandla Östersjön till en jättelik kloak för djurbajs. Sjöar av dumpad kycklingdynga. Jättelika grisgårdar utan rening. Det leder till bottendöd och farliga alger längs Östersjöns stränder som hotar sommarens badsemester".

Du har också Food Inc men det var några år sedan jag såg den och jag minns inte hur den är upplagd riktigt, men den handlar mycket om storskalig matproduktion.

Här finns tips på olika dokumentärer om mat, jag har dock inte sett alla men det är ett urval i alla fall.

"Hugh's Fish Fight" är en serie som tar upp problemen med hur vi fiskar haven, olika metoder i olika länder och även en del politik. Har för mig det finns två säsonger.

The end of the line: the world without fish handlar också om havsfiske och överfiske.

Sen har du ju såklart bokklassikern Tyst Vår av Rachel Carson från 60-talet som inspirerat nuvarande politikern (fd journalist) Isabella Lövin till att skriva Tyst Hav. Läsvärd bok tycker jag, men jag är redan ganska insnöad på fiske och inte minst ål, så för en novis tror jag det kan vara intressant att läsa eller så är det bara min nördhjärna som tror andra tycker det är intressant. :p

Tyvärr är det ju helt svårt, verkar det som, att producera en väldigt neutral och subjektiv dokumentär. Någon måste ju betala för den och det kan ju styra resultatet, kanske. Jag tycker många dokumentärer lämnar så mycket att önska och bara skrapar på ytan, men det är ju samtidigt väldigt komplexa ämnen de försöker göra lättillgängliga för allmänheten.

Jag skulle vilja lära mig mer om miljön, hållbar utveckling och så... vi läser om det i skolan just nu, övergödning, odling, utsläpp, konsumtion osv, men jag hade gärna kollat på lite bra dokumentärer och sånt också som komplement.

Jag såg på denna http://www.svtplay.se/video/2812651...nns-det/miljovanligt-kott-finns-det-avsnitt-1 igår och den tyckte jag var väldigt intressant.

Jag vill gärna försöka kolla på sånt som inte är vinklat, förstås, utan från källor som känns objektiva...

Jag diskuterar också gärna såna här saker om någon vill diskutera, det hade varit både roligt och lärorikt!

//r
Denna dokumentär tyckte iaf jag var galet intressant :)
https://savethebaltic.wordpress.com/balticsea/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka