Bra energifattigt torrfoder?

Ceta

Trådstartare
Behöver tips!

Min katt har en "ätstörning", och jag märker mer och mer att han inte verkar ha någon mättnadskänsla. Han är kollad hos veterinär, och det fanns inget som förklarade detta rent medicinskt. Har haft honom i ca fem år, fick honom som sex-åring, då hade han varit hemlös minst en sommar. I början var han inte så här manisk vid mat, men nu stjäl han allt som kan tänkas vara minsta lilla ätbart, vilket skapar mer oro.

I dagsläget får han färskfoder (har testat att öka mängden genom morötter och det andra kletet som jag nu ite minns namnet på, utan effekt) vilket jag egentligen inte vill sluta med, men då han skriker dagarna i ända pga att han vill ha mat, så är jag nu beredd att testa torrfoder för att kunna öka mängderna. Har fått tips att han då kan få större mängder, och med aktivitetsskål/ätmatta/sprida ut i lgh kan jag förlänga ättiden.

Vad tror ni foderkunniga här inne skulle kunna vara ett bra alternativ? Ursäkta om inlägget är rörigt, är rätt förtvivlad ikväll pga läget i allmänhet.. :(

Kan tillägga att han i dagsläget är något underviktig, samt har dåliga njurvärden som medecineras.

Kan lägga till att jag även kommer åka förbi en veterinärklinik och fråga. Men förväntar mig att de inte har så många olika märken att jag gärna ville ha tips här med ;)

Om katten är underviktig så ge mer färskfoder? Hade katten varit överviktig så hade jag förstått att det var ett problem att den var hungrig men när den är underviktig så förstår jag inte vad problemet är. Ge mer mat.

Dessutom undrar jag varför du vill ge ett energifattigt foder till en katt som är underviktig? Känns väldigt konstigt.

Senast ändrad:
Om katten är underviktig så ge mer färskfoder? Hade katten varit överviktig så hade jag förstått att det var ett problem att den var hungrig men när den är underviktig så förstår jag inte vad problemet är. Ge mer mat.

Dessutom undrar jag varför du vill ge ett energifattigt foder till en katt som är underviktig? Känns väldigt konstigt.
Jag ger mer färskfoder så klart, men då han inte blir mätt ändå (trots att han ökar i vikt). Är ett desperat försök att få honom mer nöjd och mätt, och enklare kunna förlänga ättiden.

Och "mycket" färskfoder på denna katten, är ungefär det en katt av den storleken ska få som normalnivå. Innan han minskade i vikt så gav jag stadigt mindre än rekommenderad mängd i låååång tid, för att han inte skulle gå upp i vikt.

Alltså var min tanke med energifattigt foder att kunna ge stor mängd helt enkelt.

Kan lägga till att jag givetvis ska se till att han hamnar på normalvikt snabbt och smidigt. Men denna katten behöver normalt sett väldigt lite mat för att hålla vikten!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka