Bra eller dåligt??

S

Sweet

Har fått höanalysen på örthöt som jag funderar på att köpa. Men jag som är helt väck på höanalyser vet inte om analysvärdena är bra eller dåliga. :smirk:

Någon som vill hjälpa mig?

Här är analysen:

84% ts
smältbart protein 28 g/kg foder
Energi, foder 7.0 MJ/kg foder
Kalcium 2.3 g/kg foder
Fosfor 0.9 g/kg foder
Magnesium 0.8 g/kg foder
Kalium 7.7 g/kg foder

Här är värderna per kg ts:

Råprotein 69 g/kg ts
Smältbart protein 33 g/kg ts
Energi 8.3 MJ/kg ts
 
Sv: Bra eller dåligt??

Dåligt skulle jag säga. 28/7 är ju bara fyra, så det komer att gå åt rejält med kraftfoder (proteinfoder) för att få en balanserad foderstat på det höet.
 
Sv: Bra eller dåligt??

Frågan är väl om det går att hitta mycket bättre hö i år??

Verkar som om rätt många har dåliga värden på höt i år iom den dåliga sommaren som varit?
 
Sv: Bra eller dåligt??

Kanske är det så, det är ju så olika från bonde till bonde verkar det som. Men dåliga värden är det ju ändå, även som man kanske måste acceptera dem om man inte får tag på bättre.

Lycka till!
 
Sv: Bra eller dåligt??

Jag gissade på att det inte var så bra... Men det verkar vara svårt att få tag på hö överhuvudtaget häromkring i år, de flesta har valt att plasta in och jag vill inte ge silage.
 
Sv: Bra eller dåligt??

Vad exakt är örthö? Är det specialodlat, eller är det bara gammalt uselt gräs/ogräs på en urgammal vall?
 
Sv: Bra eller dåligt??

Detta örthö innehåller kärringtand, kummin, svartrot, timotej, rajgräs, ängsröe, rödsvingel och ängssvingel.

Har ingen erfarenhet av örthö förut.
 
Sv: Bra eller dåligt??

I de flesta fall; yes.

Har själv gått på det där tidigare, det var precis som du beskriver en gammal, ogödslad vall som man låtit stå ett par år.
 
Sv: Bra eller dåligt??

Enligt AnalyCens lilla fakta ruta står följande:
Hö till fritids- och tävlingshästar
Smältbart råprotein
Idealvärde ca 40g/kg foder. Användbart värde: 25-50g/kg foder
Energi
Idealvärde ca 8,0 MJ/kg foder. Användbartvärde 7,7-8,5 MJ/kg foder.
Hö till stuteri och unghästar
Smältbart råprotein
Idealvärde ca 60g/kg foder. Användbart värde 40-65g/kg foder.
Energi
Idealvärde 8,0 Mj/kg foder. Användbart värde 7,5-8,0 MJ/kg foder
 
Sv: Bra eller dåligt??

Då är ju detta hö "användbart" i alla fall. :smirk:
 
Sv: Bra eller dåligt??

Mitt hö ligger också "bara" inom riktvärdena för användbart. MJ ligger t o m något under men det är ett hö som slagits torrt och den hygieniska kvaliteten är bra så jag kommer fodra upp med kraftfoder för att få en bättre balans på MJ och Smpr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp