Bra eller dåligt att hälta värmer ur?

tott

Trådstartare
För många är sedan hörde jag att hältor som värmer ur oftast är de farligaste. Orsak till detta påstående vet jag inte. Som ni kanske har läst i mina andra trådar så är min häst till och från halt och hältan värmer ur på några minuter i trav. Både veterinär och erfarna hästmänniskor runomkring mig menar att det knappast är någon led eller nåt allvarligt eftersom hältan värmer ur.

En stallkompis sade igår att hon också för lääänge sedan hade hört att en hälta som värmer ur inte är ett gott tecken. Kompisen är humanläkare och har alltid ställt sig tveksam till påståendet.

Vad säger ni ?

Då min häst hade carpalledsinflammation i b fram för många år sedan syntes ingen hälta i början av ridpasset - endast i slutet.

Sv: Bra eller dåligt att hälta värmer ur?

Har ingen erfarenhet jag, men om det blir bättre efter uppvärmning tycker jag det låter som att det blir bättre med ledsmörjning eller muskeluppmjukning... Hur menade du att dom inte trodde det var något med leden?? Har sjukgymnast i min närhet å för människor är det ju ofta "rörelse är receptet" dvs smärta å stelhet blir inte bättre av att man tex är sängliggandes....

Ja, alltså, veterinären och de andra tror inte att det är något fel i någon led eftersom hältan värmer ur. De tycker det låter/verkar muskulärt.

Okej... Men alltså skulle det (enligt dem) vara sämre med en hälta som värmer ur (muskulärt) än en som inte gör det/kommer vid värmning (led) om jag fattar det rätt?:confused:

Jag som alltid trott att muskler är lättare att reparera än ledproblem!

Ursäkta att jag lägger mig i utan att kunna svara på din fråga men jag tycker verkligen det verkar intressant!:banana:

Nej men nu fattar jag!!! E lite för blond idag visst...:angel:

Du undrar ju precis samma sak som jag!:banana:

Kan någon som vet komma å svara nu!?!?! ;)

Hej!

Min tjej hade "hälta" som värmde ur förra sommaren.. Eller hälsta, det syntes ibland en liten "ofräsch-het" i bak/fram, växlade lite. Hon hade knäledsinflammation i båda bak och fick vila/behandlas i 4 månader..

Ifall hälta som värmer ur är den värsta vet jag inte, men jag skulle definitivt kolla upp min häst om den hade hälta som värmer ur..

Vet. på kliniken jag var sa nåt om det när vi var där och bedövade första gången.. hon blev lite bättre av sista bedövningsssrutan, men det kunde bero på att hon var varm då...

/ lavinia

Nja hälta som värmer ur brukar ju oftast bero på muskel problem, vilket oftast är lätt att komma tillrätta med. sen förekommer det att ledinflammationer oxå går att värma ur till en början, men efter ett tag så blir de sämmre/ mer halta

Jag har nog inte hört att det skulle vara "sämre" hältor för att de värmer ur.

Däremot har de (ett par st) veterinärer jag pratat med sagt att de är lite lömska eftersom ryttare kanske fortsätter att rida och därmed inte behandlar hästen i tid. Man låter alltså skadan bli värre och därmed kanske mera svårläkt.

tott skrev:
För många är sedan hörde jag att hältor som värmer ur oftast är de farligaste. Orsak till detta påstående vet jag inte. Som ni kanske har läst i mina andra trådar så är min häst till och från halt och hältan värmer ur på några minuter i trav. Både veterinär och erfarna hästmänniskor runomkring mig menar att det knappast är någon led eller nåt allvarligt eftersom hältan värmer ur.

En stallkompis sade igår att hon också för lääänge sedan hade hört att en hälta som värmer ur inte är ett gott tecken. Kompisen är humanläkare och har alltid ställt sig tveksam till påståendet.

Vad säger ni ?

Då min häst hade carpalledsinflammation i b fram för många år sedan syntes ingen hälta i början av ridpasset - endast i slutet.

Jag skulle väl vilja säga att det alldeles beror på.

När jag kollar om hästen är fräsch inför ett träningspass så travar jag just upp hästen före uppvärmning för att chansen då är störst att man kan se eventuella problem som är på gång. Just för att saker som ännu är små syns bäst före uppvärmning. Då kan man undvika att träna och börja behandla/vila istället. Så att hästen får en chans att läka och bli frisk igen.

Sedan kan det ju också vara så att en äldre häst har kronisk stelhet som värmer ur och då är hästen fräsch och fin. Precis som en äldre människa kan behöva smörja igång lederna med lite uppvärmning innan träning. Och då träningen som följer är livsviktig för att hålla häst eller människa frisk i många år.

Att hästen blir halt efter en stunds ridande kan dock aldrig vara bra, anser jag. Det måste betyda att man då gått över en gräns för vad den hästen pallar. Det kan röra sig om kroniska problem och kanske behöver hästen röra på sig lagom lite, eller så är det en signal till att hästen är akut tillfälligt halt och behöver vila/behandling för att bli frisk. Så samma gäller här. Vad som behövs är alltid svårt att veta. Så när det gäller en hälta som inte försvinner gradvis av sig själv på någon vecka så anser jag att man alltid skall rådfråga veterinär.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 334
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Min hund har en väldigt konstig hälta. Helt ohalt på morgonen när vi går upp och helt fräsch på promenaderna. Pigg och glad som vanligt...
Svar
16
· Visningar
8 503
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama