Bra bettlöst inom western. Vad använder du?

S

sockerkaka

Det finns många olika sett att rida utan bett
Sidepull. hackamore med flera.

Men jag vill rida på ett bett som har bra inverkan när man rider även vid enhansfattning. Men rider idag

Vilket skall jag välja då.

Vill alltså rida utan bett för är bättre för hästen.
Men kan självklart rida med bett.

Berätta vad ni har och varför samt vad det är bra till och hur det verkar på hästen.

Vore roligt att höra vad ni har att säga om bettlös ridning.
Vad är godkänt ifårn D-klass och upp när man tävlar alltså.

Sv: Bra bettlöst inom western. Vad använder du?

Jag ska följa tråden, men jag kan inte bidra med något speciellt själv. Jag har aldrig tyckt om hackamore iaf.

Sidepull är ett träningsredskap och får inte användas på tävling.
Du får tävla på bosal. Bildgoogla "bosal" om du inte vet hur det ser ut.

Ska du tävla western på och vill ha bettlöst så är det nog bara bosal som gäller :)

Om du tävar en vuxen häst, dvs 6 år eller mer får du endast tävla på bosal och då bara på D-nivå. :)

Nu har jag tröttnat på att leta efter bett, så funderar på bettlöst.
Men vilket ska jag köpa?

Nature Farm har ett snyggt bettlöst i westernmodell, men är lite dyrare. Där är nosremmen vadderad med fleece, vilket ser skönt ut för hästen.
Börje och Bonanza har billigare varianter som inte är så snygga dock :)

Om hästen gillar det och det funkar så kommer jag antagligen vilja ha det dyrare, men om det inte funkar så blir det väl hängande .

Nån som har testat dessa modeller?

Tycker naturefarms träns var dyra och såg onödigt invecklade ut. Keep it simple är min filosofi. Annars har LG bridle fått bra recensioner.

Själv rider jag på ett gammalt sidepull från Hööks, fullt funktionellt men inte tävlingsgodkänt. Har även en bosal från Tradera, också mycket bra att rida med. Som sagts tidigare får man tävla på d-nivå med det.

Nu har jag tröttnat på att leta efter bett, så funderar på bettlöst.
Men vilket ska jag köpa?

Nature Farm har ett snyggt bettlöst i westernmodell, men är lite dyrare. Där är nosremmen vadderad med fleece, vilket ser skönt ut för hästen.
Börje och Bonanza har billigare varianter som inte är så snygga dock :)

Om hästen gillar det och det funkar så kommer jag antagligen vilja ha det dyrare, men om det inte funkar så blir det väl hängande .

Nån som har testat dessa modeller?

Jag rider på sidepull eller en så kallad "half-bosal" ridgrimma (eg. en repgrimma med förstärkt nosdel och en mecate till). Om du gärna vill ha "snar-varianten " som de bettlösa du hänvisar till (kors under nos/haka) kanske en "indian bosal/indian hackamore" kan vara nåt. En sådan nosdel kan fästas i vilket träns du vill.

Ok, såg en på bild, men var köper man dem?
Hittade inga svenska affärer när jag kollade.

Sätter man fast i sidstyckena i stället för bettet?

Tycker naturefarms träns var dyra och såg onödigt invecklade ut. Keep it simple är min filosofi. Annars har LG bridle fått bra recensioner.

Själv rider jag på ett gammalt sidepull från Hööks, fullt funktionellt men inte tävlingsgodkänt. Har även en bosal från Tradera, också mycket bra att rida med. Som sagts tidigare får man tävla på d-nivå med det.

Ja det från Hööks var jag inne på . Nu har de fraktfritt oxå :)
Det skaver inte eller behöver man sätta fleece runt nosremmen?
Är färgen samma som deras QC brösta? Har den redan. Tänkte om jag skulle köpa tyglarna till isåfall.

Känns som lite smartare att köpa detta först så får jag se om jag och hästen gillar det.

Ok, såg en på bild, men var köper man dem?
Hittade inga svenska affärer när jag kollade.

Sätter man fast i sidstyckena i stället för bettet?

Japp det gör man. Har inte ridit på det själv men jag vet en som använder det på en av sina lektionshästar(western). Tyvärr vet jag inte var man får tag på det.

Jag har ett "indian hack" köpte det på ebay, finns i massa olika färger där :p

Jag såg det nu, men vet inte hur det ska sitta så vågar nog inte testa det.

Nu ska jag bestämma mej om jag ska köpa billigt bettlöst på Hööks eller det dyrare på Nature Farm.
Sambon tror att om jag köper billigt och gillar det, så kommer jag ändå att vilja ha det dyrare då jag tyckte det var snyggt :p

Fick mail från säljaren där hon beskrev att man kan både ha det som grimma på långfärder, använda med snörena under hakan och ta bort snörena och använda som sidepull.

Skulle vara kul om nån hade ett likadant.

Det här är mitt "hemmabygge":
30782459.jpg

Förut hade jag ringar från en gammal grimma i sidostyckena och sen tömmar i ringarna, men det funkar faktiskt bättre så här, blir lite stabilare.

Hästen är 3 år och under utbildning och inte bettvan. Funkar även bra att jobba henne i grimma.

Varför köpa något nu? Funkar det inte så har du ju handlat i onödan.

Börja att rida i grimma och se om ni gillar det. Funkar det bra så köper du det huvudlag du vill ha sedan.

//Waern

På riw.se har dom en sidepull i rep som man sätter på ett vanligt träns! Har beställt ett som kommer nästa vecka och på bilden tycker ja det ser super ut!! ;)

Det verkar kanon ju :)
Jag har ju 2 nya träns och vill ju gärna kunna använda dem oxå.

Ska beställa genast!

Har ditt kommit än? Du får säga om det funkar.
Mitt ligger på posten och kan tyvärr inte hämtas förrän efter helgen :)

Japp! Mitt har kommit! =) Här kommer bilder!

Ja tycker det funkade bra! Red några varv i paddocken med mycket halter och svänga och så och det funkade bra! ;)

Det där såg ju riktigt bra ut! Trodde det skulle se lite mer klumpigt ut.

Får väl kanske beställa till sambon oxå. Perfekt om man är på långtur och hästarna behöver äta lite gräs.
Kan man fästa grimskaft under hakan?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V