BRA arbetssandaler?

Fibusen

Trådstartare
Har gått från personlig assistent där det var mycket stillasittande jobb och ett par billiga ”foppatofflor” dög fint, till att arbeta som vårdbiträde på ett äldreboende där jag står och går KONSTANT i 9 timmar så känns det som om jag behöver ett par rejäla sandaler/skor. Jag har ont i fötter, fotleder, knän,höfter och ländrygg efter denna totalomvändning.... :cautious: Inser att jag måste vara lite snäll mot min kropp och kosta på mig några fotriktiga skor. Jag har nyss börjat jobba med detta och har använt ett par nikeskor med tunt tyg, men det är ändå för varmt... Plus att jag behöver en mer uppbyggd sula.

Vad använder ni andra som står och går hela dagarna för att undvika väldigt trötta fötter?
 
Jag har ett par från Web med rundad sula. Så sköna, framför allt för höfter och rygg. Jag har mindre ont, haft denna modell i ca 5 år nu. :) kostar ca 900kr nya.
 
Birkenstocks är ju en klassiker:)

Allvarligt, kan du gå i dem? O_oJag har den gamla klassiska varianten med två remmar och typ platt sula. De är från -98 och ser fortfarande nya ut, dvs jag har inte kunnat slita ut dem ens för de är så ruskigt obekväma... sitter inte stadigt på fötterna, man får liksom spänna upp tårna för att hålla kvar dem på fötterna så hela ovansidan av foten är överansträngd efter ett tag... Dämpade skulle jag inte heller påstå att de är även om de är skålade för hälen vilket ju är bra. Farsan har slitit ut 4 st likadana under samma tidsspann, för han går med dem överallt, tom långpromenader utomlands. Bevisligen funkar de ju för vissa.

Men du kanske menar nån annan variant?
 
Ecco har en riktigt skön och stabil modell, Ecco offroad heter den. Kostar runt tusenlappen. Jag är inne på 4:e året med mina, fortfarande lika bra som när jag köpte dem :)
 
Allvarligt, kan du gå i dem? O_oJag har den gamla klassiska varianten med två remmar och typ platt sula. De är från -98 och ser fortfarande nya ut, dvs jag har inte kunnat slita ut dem ens för de är så ruskigt obekväma... sitter inte stadigt på fötterna, man får liksom spänna upp tårna för att hålla kvar dem på fötterna så hela ovansidan av foten är överansträngd efter ett tag... Dämpade skulle jag inte heller påstå att de är även om de är skålade för hälen vilket ju är bra. Farsan har slitit ut 4 st likadana under samma tidsspann, för han går med dem överallt, tom långpromenader utomlands. Bevisligen funkar de ju för vissa.

Men du kanske menar nån annan variant?
De jag haft har inte haft platt sula, utan uppbyggd. Eller du menar kanske att de inte har någon klack? Mina gick även att ställa in bra så de satt runt foten och det finns ju massor med modeller med rem runt hälen och andra fiffigheter. Dämpande, nja, jag skulle inte springa i dem men promenad och stå länge går hur bra som helst. Gillar att de finns i olika bredder också. Men allas fötter är ju olika :)
 
Allvarligt, kan du gå i dem? O_oJag har den gamla klassiska varianten med två remmar och typ platt sula. De är från -98 och ser fortfarande nya ut, dvs jag har inte kunnat slita ut dem ens för de är så ruskigt obekväma... sitter inte stadigt på fötterna, man får liksom spänna upp tårna för att hålla kvar dem på fötterna så hela ovansidan av foten är överansträngd efter ett tag... Dämpade skulle jag inte heller påstå att de är även om de är skålade för hälen vilket ju är bra. Farsan har slitit ut 4 st likadana under samma tidsspann, för han går med dem överallt, tom långpromenader utomlands. Bevisligen funkar de ju för vissa.

Men du kanske menar nån annan variant?
Jag kan inte heller gå i vanliga Birkenstock förstår vad du menar men däremot en annan model av birkenstock med en rem, Madrid kanske den heter, de kan jag gå en mil i utan problem.
 
Allvarligt, kan du gå i dem? O_oJag har den gamla klassiska varianten med två remmar och typ platt sula. De är från -98 och ser fortfarande nya ut, dvs jag har inte kunnat slita ut dem ens för de är så ruskigt obekväma... sitter inte stadigt på fötterna, man får liksom spänna upp tårna för att hålla kvar dem på fötterna så hela ovansidan av foten är överansträngd efter ett tag... Dämpade skulle jag inte heller påstå att de är även om de är skålade för hälen vilket ju är bra. Farsan har slitit ut 4 st likadana under samma tidsspann, för han går med dem överallt, tom långpromenader utomlands. Bevisligen funkar de ju för vissa.

Men du kanske menar nån annan variant?

För mig sitter den modellen bra, har två par från 2018 respektive 2019 som ser mer använda ut än dina på beskrivningen. :p Jag tycker de är ruskigt sköna, särskilt pga pelotten under framfoten. Skulle dock inte gå långa promenader utomhus pga säkerhetsskäl men har t ex burit dem under dygnslånga pass på stort sjukhus utan problem.
 
scholl-rio-black-oiled-sandal.jpg

Har haft Scholl Rio i flera år, köper nya varje år då vi har skobidrag på jobbet. De är inte slitna efter ett år men eftersom vi har bidraget så lyxar jag till det med ett par om året!
De är otroligt sköna och innan jag gick över på dessa hade jag konstant trötta fötter, ont i höfter och ländrygg efter en dag på jobbet.
Kolla in vårdväskan.se och kolla även med din arbetsgivare om de ersätter arbetsskor.
 
Jag jobbar på förskola och står och går MYCKET. Jag har Arbesko sandaler. Först hade jag utan hälrem, men nu har jag med. De är jättesköna :) ! Anti-stat, följsamma, lätta, stötdämpande.... Bara plus från mig :) !
 
scholl-rio-black-oiled-sandal.jpg

Har haft Scholl Rio i flera år, köper nya varje år då vi har skobidrag på jobbet. De är inte slitna efter ett år men eftersom vi har bidraget så lyxar jag till det med ett par om året!
De är otroligt sköna och innan jag gick över på dessa hade jag konstant trötta fötter, ont i höfter och ländrygg efter en dag på jobbet.
Kolla in vårdväskan.se och kolla även med din arbetsgivare om de ersätter arbetsskor.
Dessa har jag med, älskar dom.
 
Skulle dock inte gå långa promenader utomhus pga säkerhetsskäl men har t ex burit dem under dygnslånga pass på stort sjukhus utan problem.

Vad tänker du på för säkerhetsskäl? :)

Dämpande, nja, jag skulle inte springa i dem men promenad och stå länge går hur bra som helst.

Har sprintat inomhus på akutlarm i mina birkenstock utan problem så funkar även för mycket kort skentur. :D
 
Varierar mellan flera par, sandalerna från Keen och Rieker fungerar bäst för mina fötter. Men har även ett par från Ecco i nödfall. Sen använder jag löparskor från Asics när jag arbetar nätter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På mitt jobb går och står jag mycket. Jag är överviktig, har ont i knäna och tampas med ryggont. Att gå ned i vikt och träna är alltid...
Svar
12
· Visningar
6 859
Senast: Nebraska
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 199
Hästmänniskan Ska försöka förklara det här utan att veckla in det alldeles för mkt. Trillade av en häst 2001, fick en rejält blå arm och en brusten...
Svar
10
· Visningar
3 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp