BRA anti-flug-mygg-spray?!

C

CeciliaW

Min stackars Rilla har blivit biten av flygfän kring juvret såg jag idag, varför jag vill hitta en bra spray som motverkar att flygfäna hittar dit... någon som vet om någon BRA spray eller salva man kan smörja in med, som faktiskt funkar?! Gärna med tips om var man kan hitta den.

Flughuva skall införskaffas nu i veckan.

Sv: BRA anti-flug-mygg-spray?!

tjärsalva:bow: kladdigt och stinker, men det funkar:)
just nu sprayar jag med sårspray i brist på annat och det verkar också funka, men tjärsalva ska införskaffas till veckan...

Imgp6136.jpg

denna kör jag med jättebra o dryg

finns på många ställen sök på absorbine ultrashield så hittar du den har dock för mig att lillhästen har den billigast.
det som jag gillar är att du under en eller två veckor sprayar varje dag sen efter det så beroende på häst mm behöver du inte spraya förräns om 14 dagar igen

Den finns att köpa i hästsportsaffärer eller be Granngården ta hem den. Använder den själv men sprutar på oftare än var 14:e dag - kanske 1 gång i veckan. Det är bland det bästa jag har provat mott knott och flugor.

jag tror jag såg den på h**ks idag men inte säker! finns inte på hemsidan vad jag kan se men har märkt att allt de har i affären inte finns på hemsidan! nån som vet om de har?:)

ja, det hade den förra veckan i Uddevalla i allafall. och JA det är det bästa jag har provat, funkar super även på blinningarna :bow: kanske inte bästa på fästingar men duger...

ja, det hade den förra veckan i Uddevalla i allafall. och JA det är det bästa jag har provat, funkar super även på blinningarna :bow: kanske inte bästa på fästingar men duger...

I Uddevalla alltså, då kanske man ska ta sig en en 30min biltur till Torp då. Inget av ställerna här i stan hade det tyvärr.

Tack så mycket för alla svar.

Min arab reagerade starkt på en enda droppe Switch så det kan jag inte använda alls men han reagerar inte alls på Ultrashielden.
Trots detta tycker jag att den ger mycket bra effekt. Har haft honom på bete i ca en månad nu och han har inte kliat sönder sig alls. Förra året vid den här tiden var manen avskalad :cry:. Då använde jag inte Ultrashielden. Använder samma exemtäcke som förra året.
Dyrt men drygt. Sprayar ca var 10:e dag.

Använder Flusa som anses starkare än Switch på kossan och hon var full av knott ändå. Hästarna som gick på samma äng som henne och var Ultrashieldade var knottfria. Surrade bara runt dem men ville inte sätta sig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har testat det mesta till min quarter. Jag plockade ungefär 4-5 fästingar om dagen (!) på henne. Fullt med knott och flugor. Switch var det ända som fungerar. Efter jag pröva de har jag plockat en fästning och knott och andra bett har minskat betydligt. Men det är ett starkt medel så fungerar inte på alla hästar men annars så är det de bästa!

Jag kör Switch och blandar i vitlökspulver i maten. Har inte sett till en fästing och knott och mygg håller sig på bra avstånd.
Fick ett bra tips häromdagen för de hästar som inte tål starka medel för fästingarna. Man kan använda glansspray och spraya upp till knät fram samt till hasen bak (eller så långt man tycker det behövs). Se till att gnugga in medlet ordentligt med en svamp, då klarar inte fästingarna att klättra upp och hästen slipper besvären med medlen.

MYGGA som man använder till människor, en sån där deo är superbra, den är bra för huden också, rekomenderad av en hudveterinär så det är ett hett tips ;) sen köpte vi något nytt medel nu i veckan som var emot bromsbett med, luktar lite tjära, man sprutar på det, verkar funka helt okej men låg väl på runt 300 i pris.

Jag kör Switch och blandar i vitlökspulver i maten. Har inte sett till en fästing och knott och mygg håller sig på bra avstånd.
Fick ett bra tips häromdagen för de hästar som inte tål starka medel för fästingarna. Man kan använda glansspray och spraya upp till knät fram samt till hasen bak (eller så långt man tycker det behövs). Se till att gnugga in medlet ordentligt med en svamp, då klarar inte fästingarna att klättra upp och hästen slipper besvären med medlen.

vitlök ska man ju absolut inte ge till hästar:o det är jättedåligt!

jag kör med prob-olja... funkar bra på min häst. hade den egentligen till pälsätarna(tyvärr fick vi sånna usch) men flugor å knott håller sig borta.. inte alla men stor del av dom... så jag rekomenderar proboljan... köpte den på hundvårdsaffär men finns nog andra ställen

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Elo
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 823
Senast: Unhappy
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 052
Senast: Darkie
·
Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 330
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka