Bra annons

Gimlan

Trådstartare
Vet att det funnits liknande trådar förr, men har sökt och inte hittat någon. Ska sälja en häst nu, något jag aldrig gjort förr så jag vill ha tips och input på vad som ska finnas med.

I nuläget nämns:
*Hälsostatus (frisk, inga tidigare skador, bra hovar)
*Utbildningsnivå
*Antal gångarter och hur väl de sitter. (islänning)
*Stam
*Pris
*Hantering (lätt att sko, lasta m.m.)
*Lynne
*Ridbarhet

Film i annonsen och flera bilder, både exteriör, huvud och under ryttare.

Är det något mer som ska vara med? Något som skall läggas till?
 
Sv: Bra annons

Vaccinationer? Min veterinär är jäkligt dyr så jag blir alltid glad(are) när jag hittat en ponny som dessutom har botulismvaccination.
 
Sv: Bra annons

Kanske ingår i begreppet ridbarhet, men jag skulle vilja veta hur den är att rida ut med, ensam och med andra.
Dessutom, eftersom det är en islänning, huruvida den är svensk-/islands-/ngt annat-född (för exem-risken).
Inte för lång, men heller inte för kort film, av bra kvalitet.
 
Sv: Bra annons

Gissar att du kanske har med det för att det oftast är en sådan primär sak men ålder?
 
Sv: Bra annons

Hur den är i hagen med andra hästar? Dvs låg i rang, hög eller mitt i mellan. Det frågar jag alltid efter iaf :)
 
Sv: Bra annons

Ev. tävlingsmeriter?
Japp, det var snabbt gjort: Inga :D Är en unghäst, men utbildningsnivå och kapacitet.

Kanske ingår i begreppet ridbarhet, men jag skulle vilja veta hur den är att rida ut med, ensam och med andra.
Dessutom, eftersom det är en islänning, huruvida den är svensk-/islands-/ngt annat-född (för exem-risken).
Inte för lång, men heller inte för kort film, av bra kvalitet.

Rida ut är med i vissa av annonserna, men får ju inte plats överallt. På vissa ställen är antalet tecken begränsat :p

Namn och stam avslöjar att den är svenskfödd med svenskfödda föräldrar.

Filmen som finns i annonsen är lite sådär, men man får en uppfattning om hästen iaf.

Gissar att du kanske har med det för att det oftast är en sådan primär sak men ålder?
Jajjemän och även regnummer där de första siffrorna är året den föddes!

Hur den är i hagen med andra hästar? Dvs låg i rang, hög eller mitt i mellan.
Den har jag missat helt :)
 
Sv: Bra annons

Filmen tycker jag är ganska viktig, att den är av bra kvalitet och att den faktiskt visar vad hästen kan. Gärna med kommentarer. Jag har sett exempel på film som varat i 10 minuter där man travat runt fyrkanten på halvlånga tyglar med en ryttare som man ser inte kan rida. Åker man och tittar? Nääää....

När vi sålde en ponny filmade vi den i olika situationer bl a när vi lastade i transport, när vi red för tränare och där tränaren hade med sina två hundar som sprang omkring i ridhuset och ponnyn inte brydde sig ett dugg etc.

Så hur är den att lasta?
 
Sv: Bra annons

En bra film med en duktig ryttare som kan VISA hästen, hur den beter sig i trafiken, väldigt bra foton och priside. hur den är att skos alt verkas
Om man ska ringa eller maila ägare och tex tränare.
Min 5 åriga d-ponny (över 50 000) la jag ut bilder och film på när det var svårt enligt alla att sälja, och fick jättemycket seriösa svar , första som kom ville köpa ponnyn, Hade en annan ponny som jag sålde och den var lite billigare 25000 och det var väldigt viktigt att det var en orädd ryttare när hon testade nya ryttare ordentligt så jag tagit tillbaks ponnyn och att den hade en skavank hade varit väldigt noga med hur jag skrev i annonsen så inte en massa skulle komma och provrida och åka långt i onödan.
FÖ har jag inte mina hästar vaxinerade mot botulism, vill nya ägarna ha det så kan de bekosta det själva. Att pass, hovar , och stelkramp är fixat det tillhör varje svensk uppfödares uppgift om det gäller föl-unghäst och sedan vaxinera mot influensa så det är klart är ett stort +.
 
Sv: Bra annons

Om någon utrustning följer med tex utprovad sadel , jag har haft mina hästar vet besiktigade (gårdsbesiktade) och skrivit det i annonsen så ingen åker i onödan om inte hästen är OK (förhoppningsvis allt kan ju hända)
 
Sv: Bra annons

Angående besiktning så gillar jag när det är gjort en besiktning ua innan annonsen läggs ut. Även om det troligen kommer att göras ytterligare en bes vid försäljningen så behöver förhoppningsvis varken säljare eller köpare stå med skägget i brevlådan och en häst med anmärkning.
 
Sv: Bra annons

En bra film med en duktig ryttare som kan VISA hästen, hur den beter sig i trafiken, väldigt bra foton och priside.
Filmen är ok, men inte fantastisk direkt, inget proffs på att filma, men samtliga gångarter iaf.

hur den är att skos alt verkas
Omnämns.

Om man ska ringa eller maila ägare och tex tränare.
Står att referens i form av tränare finns :)

Min 5 åriga d-ponny (över 50 000) la jag ut bilder och film på när det var svårt enligt alla att sälja, och fick jättemycket seriösa svar
Många bilder och erbjuds fler via mejl :) (Kan dock inte påstå att jag fått jättemycket svar :P )


FÖ har jag inte mina hästar vaxinerade mot botulism, vill nya ägarna ha det så kan de bekosta det själva. Att pass, hovar , och stelkramp är fixat det tillhör varje svensk uppfödares uppgift om det gäller föl-unghäst och sedan vaxinera mot influensa så det är klart är ett stort.
Allt utom botulism är gjort på damen :)
 
Sv: Bra annons

Den frågan har jag ofta fått när jag skall sälja häst. Frågan är bara hur relevant det är? En häst som flyttar hamnar ju ofta lågt i rang från början, och kan sedan jobba sig upp beroende på hur den nya flocken ser ut.

Se bara på mitt arabsto, som var det självklara ledarstoet i flera år. Sedan åkte hon iväg på betäckning och var borta drygt en månad. När hon kom hem igen blev hon lägst i rang och fick jobba hårt i ett par år för att komma tillbaka som ledare.

Jag sålde ett Connemarasto som vi skämtsamt kallade "Polisen" för att hon hade sådan total koll på flocken. Hon släppte inte in ens sitt eget föl i ligghallen så henne var jag tvungen att ta in på nätterna för att de andra skulle ha en chans. Så såldes hon och när jag hälsade på henne i det nya stallet efter ett halvår, så var hon lägst i rang och fick inte komma in i ligghallen...

Ett långt liv med många hästar har gett mig massor med liknande erfarenheter, så åtminstone för mig har det ingen betydelse hur ranghög hästen är hos sin gamla ägare.
 
Sv: Bra annons

Filmen tycker jag är ganska viktig, att den är av bra kvalitet och att den faktiskt visar vad hästen kan. Gärna med kommentarer. Jag har sett exempel på film som varat i 10 minuter där man travat runt fyrkanten på halvlånga tyglar med en ryttare som man ser inte kan rida. Åker man och tittar? Nääää....
Duktig ryttare men kvallan sådär, fast känns som den visar vad man behöver se.
När vi sålde en ponny filmade vi den i olika situationer bl a när vi lastade i transport, när vi red för tränare och där tränaren hade med sina två hundar som sprang omkring i ridhuset och ponnyn inte brydde sig ett dugg etc.

Så hur är den att lasta?
Hon är inte filmad i olika situationer, vilket iofs vore lätt fixat. Hon är ett under av lätthet i hanteringen och lastning så kanske borde "bevisa" det med film.

Vad säger ni andra? Nödvändigt? Onödigt?
 
Sv: Bra annons

Om någon utrustning följer med tex utprovad sadel , jag har haft mina hästar vet besiktigade (gårdsbesiktade) och skrivit det i annonsen så ingen åker i onödan om inte hästen är OK (förhoppningsvis allt kan ju hända)

Jag nämner ingen utrustning i annonsen då jag inte planerar att skicka med någon, ev om man ska förhandla pris så kan hon få med sin täckesgarderob och träns typ. Har två hästar så de delar på mycket utrustning :)

Besikta tycker jag är upp till köparen. Hon är dessutom ung, hitills oskadd och har obruten försäkring, men visst förstår jag tanken :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 419
Senast: Liten
·
F
Hästvård Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: FloJoSpin
·
F
Träning Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Carolrita
·
Träning vet inte riktigt vad jag ska börja. jag köpte min nuvarande häst för tre år sedan. jag visste då att han var lite av en problem häst...
2
Svar
20
· Visningar
2 737
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp