Gimlan
Trådstartare
Sv: Bra annons
Min är ju dessutom ganska ung och har börjat gaska upp sig lite nu, fortfarande mjuk och fin men låter sig inte fösas med hur som helst längre. Så det verkar vara under förändring. Väldigt social och juste på alla vis men verkar äntligen kliva ur babystadiet
Den frågan har jag ofta fått när jag skall sälja häst. Frågan är bara hur relevant det är? En häst som flyttar hamnar ju ofta lågt i rang från början, och kan sedan jobba sig upp beroende på hur den nya flocken ser ut.
Se bara på mitt arabsto, som var det självklara ledarstoet i flera år. Sedan åkte hon iväg på betäckning och var borta drygt en månad. När hon kom hem igen blev hon lägst i rang och fick jobba hårt i ett par år för att komma tillbaka som ledare.
Jag sålde ett Connemarasto som vi skämtsamt kallade "Polisen" för att hon hade sådan total koll på flocken. Hon släppte inte in ens sitt eget föl i ligghallen så henne var jag tvungen att ta in på nätterna för att de andra skulle ha en chans. Så såldes hon och när jag hälsade på henne i det nya stallet efter ett halvår, så var hon lägst i rang och fick inte komma in i ligghallen...
Ett långt liv med många hästar har gett mig massor med liknande erfarenheter, så åtminstone för mig har det ingen betydelse hur ranghög hästen är hos sin gamla ägare.
Min är ju dessutom ganska ung och har börjat gaska upp sig lite nu, fortfarande mjuk och fin men låter sig inte fösas med hur som helst längre. Så det verkar vara under förändring. Väldigt social och juste på alla vis men verkar äntligen kliva ur babystadiet