Bra annons

Sv: Bra annons

Den frågan har jag ofta fått när jag skall sälja häst. Frågan är bara hur relevant det är? En häst som flyttar hamnar ju ofta lågt i rang från början, och kan sedan jobba sig upp beroende på hur den nya flocken ser ut.

Se bara på mitt arabsto, som var det självklara ledarstoet i flera år. Sedan åkte hon iväg på betäckning och var borta drygt en månad. När hon kom hem igen blev hon lägst i rang och fick jobba hårt i ett par år för att komma tillbaka som ledare.

Jag sålde ett Connemarasto som vi skämtsamt kallade "Polisen" för att hon hade sådan total koll på flocken. Hon släppte inte in ens sitt eget föl i ligghallen så henne var jag tvungen att ta in på nätterna för att de andra skulle ha en chans. Så såldes hon och när jag hälsade på henne i det nya stallet efter ett halvår, så var hon lägst i rang och fick inte komma in i ligghallen...

Ett långt liv med många hästar har gett mig massor med liknande erfarenheter, så åtminstone för mig har det ingen betydelse hur ranghög hästen är hos sin gamla ägare.

Min är ju dessutom ganska ung och har börjat gaska upp sig lite nu, fortfarande mjuk och fin men låter sig inte fösas med hur som helst längre. Så det verkar vara under förändring. Väldigt social och juste på alla vis men verkar äntligen kliva ur babystadiet :cautious:
 
Sv: Bra annons

Duktig ryttare men kvallan sådär, fast känns som den visar vad man behöver se.

Hon är inte filmad i olika situationer, vilket iofs vore lätt fixat. Hon är ett under av lätthet i hanteringen och lastning så kanske borde "bevisa" det med film.

Vad säger ni andra? Nödvändigt? Onödigt?

Så länge det inte är 10 minuters borstning tycker jag det kan vara trevligt med några små ihopklipp på stå uppbunden och bli påklädd, lastning och uppsittning. För ett tag sedan såg jag en annons på en treåring där filmen började just så, och det var väldigt bra ihopklippt. Snabba klipp, men där det tydligt framgick att den verkligen var en klippa att hantera, och väl framme i utbildningen för sin ålder.
 
Sv: Bra annons

När jag annonserar försöker jag hålla mig till det viktigaste, gärna kortfattat. Just för att man får tala med kunden via telefon, vilket leder till att man kan förklara mer utgörande hur hästen är. Detta brukar vara med när jag annonserar:
* Fader (hela stammen vid ston)
* Ålder
* Mankhöjd
* Utbildningsnivå (L, M el S)
* Något personligt om just den hästen
* Pris
* Om den är röntgad och vilket år

Resten tar jag gärna över telefon. Det ska vara lätt att läsa annonsen, få en uppfattning vilket "typ" av häst det är.
Men detta är bara hur jag gör och vad jag anser :)
 
Sv: Bra annons

Så länge det inte är 10 minuters borstning tycker jag det kan vara trevligt med några små ihopklipp på stå uppbunden och bli påklädd, lastning och uppsittning.

Det är något sånt jag tänker mig. Ska se till att få med en medhjälpare som kan filma. Hon är verkligen grymt väluppfostrad på backen. (Inte min förtjänst, hon är en otroligt lättsam dam.)
 
Sv: Bra annons

Just video är rätt lurigt, en halvdålig film skrämmer nog bort fler än om man hoppat över video helt.

Ex på dålig film
- häst som rids fram och tillbaka på väg, filmaren står så nära att man bara ser hästen rakt från sidan i 2 sekunder. Trots det är filmen 3 minuter lång, börjar med häst som liten prick och slutar med samma fast åt andra hållet. Ta några ordentliga kliv bakåt, använd zoomen och håll kamera stadigt (använd gärna stativ) och följ hästen medan den springer. Detta är annars ett rätt bra sätt att filma just islänningar som ofta kommer mer till sin rätt på lite hårdare underlag och lite plats att sträcka ut på.

- i ridhus med dåligt ljus, är det ens hästen i annonsen man filmat? Går inte att avgöra... Igen en klassiker att filmaren står i ena änden av ridhuset och hästen är en liten prick halva filmen. Rid hellre på volt och följ med hästen runt, igen håll kameran stadigt. I ridhus förstärks gärna biljud så försök hålla snack till ett minimum eller lägg på en musikslinga efteråt. Val av musik är så klart viktigt, men där kan man aldrig lyckas så alla blir nöjda, välj nåt du själv gillar men kanske inte den hårdaste rocken eller den sorgligaste texten.

För att sammanfatta, bra ljus, använd zoom, inget skak och bort med onödiga ljud.

Som tillägg just med unghästar så kan det vara bra att ha med en sekvens utan ryttare, om det är en lovande häst är det inte säkert att det syns om hästen är obalanserad och omusklad pga att den inte hunnit så långt i sin utbildning. Lite löslongering ger den potentiella köparen en uppfattning om vilken utvecklingspotential hästen har.

Bilder så här års kan vara lite svårt, men undvik att fota i ett mörkt stall, försök fota mitt på dagen ute. Hitta en bakgrund som lyfter fram hästen (en fux mot en röd stallvägg är väl sådär och en ljus skimmel mot snö funkar inte heller, tvärtom blir super!) se till att det inte är för mycket plotter i bakgrunde. Städa undan hinkar, leksaker och hundar. Fota rakt från sidan, hellre att bilden blir lite uppifrån än att man försöker huka sig till hästens höjd, svårt att få bra bilder även om tanken är god.

Hoppas du hittar ett bra hem till din häst!
 
Sv: Bra annons

Tänk på att lägga ut bra bilder som visar hästen från sina bästa sidor. Har du inte kompetensen själv, anlita någon. Bättre att låta bli än att lägga ut dåliga bilder/film.
Väldigt många är bildmänniskor, man tittar på bilden först och ser det tråkigt ut så är risken stor att man går vidare utan att titta noggrannare på texten.

Stammen är viktig, som du har med, på båda sidor då man numera kan gå in på World Fengur för att se hur sannolikheten är för fyr respektive femgångare eller rent av tre och halv gångare d.v.s. en häst med stora svårigheter för tölten.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Bra annons

Svarar er båda: Filmen är inte optimal, men jag vill ändå påstå att man ser det man behöver :) Funderar dock på att fixa ytterligare klipp.

Bilder har jag gott om, har fotointresserade amatörer +proffsfotografer omkring mig så har bra bilder och kan snabbt fixa flera :)
 
Sv: Bra annons

Tjusigt, är trött på alla dåliga bilder och knapphändig information som läggs ut. Lycka till.

Rolle
IpL
 
Sv: Bra annons

Har sett din annons, och i filmen hade jag gärna sett hästen riden i båda varven och inte bara i ena. Och "första-bilden" bör enligt mig vara en ridbild och inte en huvudbild på hästen :)
 
Sv: Bra annons

Om jag tittar på annonsen här på BUKE saknar jag uppgift om hon är 4 eller 5 gångare. Enligt WF är hon till 62,74 % fyrgångare dock. Saknade hennes mor i annonsen men gick att få fram i WF.

Rolle
IpL
 
Sv: Bra annons

Och jag är tråkig och tycker inte att filmen är bra, hade nog faktiskt fått mig som köpare att kolla vidare. Tror du gynnats av att göra en ny film med kortare snuttar ihopklippt av alla gångarter i båda varven. Av det jag läst och sett av din fina häst här på buke så tror jag hon är mer fantastisk än filmen visar :).
 
Sv: Bra annons

Filmen är ju inte "bra", en amatörfilm med skakig kamera och det är en miss att den bara rids i ena varvet, helt sant, men tänker att filmen bara ska ge en hint om vad som finns. Huvudbilden har jag funderat på, men inte tagit tag i.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 419
Senast: Liten
·
F
Hästvård Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: FloJoSpin
·
F
Träning Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Carolrita
·
Träning vet inte riktigt vad jag ska börja. jag köpte min nuvarande häst för tre år sedan. jag visste då att han var lite av en problem häst...
2
Svar
20
· Visningar
2 737
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp