bra analys?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jenna85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 743
J

jenna85

Hej allihopa!

Ni som kan detta, är detta en bra analys av ett hösilage?!

Värdena för 1:a skörd ligger ganska lika med ca 57 - 64 % TS-halt och runt
34g protein per kg foder och knappt 7 MJ energi per kg/foder. En rätt sånormal balans på 5:1

Fick detta som svar. Någon som kan detta bätter än mig?!

Tacksam för svar!

Sv: bra analys?

Om det är bra beror på vad din häst har för behov.
Du behöver veta vad det smältbara råproteinet är och vad den omsättningsbara MJ är.
Enklast eftersom ts halten varierar är att få veta smältbartråprotein/kg ts och MJ/kg ts
Alltså att du får veta vilka smältbara/omsättningsbara värden som gäller för enbart torrsubstansen.
Om värdena är för smältbart/omsättningsbart så får du en kvot på 4.8 och behöver då komplettera med mer protein för att få en kvot på 6.
Vad du ska komplettera med beror på hur många kg din häst kan äta.
Om din häst tex behöver 45 MJ så blir det ju 7 Mj x 6 kg ts, om det är lagom beror ju på vad hästen väger men det är ju inte mycket så då är det bra att komplettera med tex soja som har hög proteinhalt och låg Mj.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 187
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 387
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Få bort kisslukt?