vilse

Trådstartare
Vad kan man göra för att aktivera en häst som har boxvila?
De dagar hon får komma ut (regnar det får hon vara inne pga av bandagerade ben) är hon väl lugn, men uttråkad. Måste hon stå inne hela dagen, är hon helt knäpp! Det är inget kul att vara inne och inte få göra något... :(

Förslag på hur man kan aktivera henne?

Sv: Boxvila

Vad tråkigt det måste bli för hästen att stå inne hela dagen. Jag antar att hästen har skadat sig rejält så att hon måste stå i boxen. Jag skulle försöka göra så att hon kan vara ute i liten inhägnad så det blir lite att titta på och pyssla med i hagen. Om hon måste stå inne så kan du väl hänga upp en boll i taket som hon kan leka med. Men inhägnad är bättre, om det blir regn så kan du väl bara ta in henne.

ccarinamagdalena

Som jag skrev ovan:
De dagar hon får komma ut (regnar det får hon vara inne pga av bandagerade ben) är hon väl lugn, men uttråkad
Så en liten inhängnad har hon, men är väldigt uttråkad ändå..

Boll kan man alltid prova :)

Försök att gå ut och låta den beta färskt gräs det brukar göra susen!! Annars kan du ju låta den stå och titta på något som händer, kanske nån rider i paddocken eller liknande! Om du inte redan har halm som strömedel, ge henne lite som den kan pilla i... Lycka till :bump:

Halm har hon, utan den hade hon inte överlevet, om man frågar henne då ;)

Jo, ut och beta blir det, om inte annat så för att hon var van vid att gå på gräs hela dagen nu.. :(

Jag förutsätter att du inte vill blöta ner bandaget!?

Ta en bra plast, byggplast t ex, och linda på ett par varv på dom bandagerade benen.
Sträck från över armbåge/knä, för att det inte ska glida ner och runt hoven, om den också är bandagerad.
Lås med ett par tejpbitar.
Lite stappligt kan det bli, men bättre än att inte få gå ut.

LIA

Det är ju något att fundera på...

Men för tillfället är det så pass bra väder så det är inga problem med att ha henne ut :)

Det finns ju Jolly Balls att köpa på t.e.x H**ks, som hästen kan leka med.
Däremot kostar dem ju en del att köpa, det är billigare att fixa ihop något själv ;)

Vår boxvilande häst var vi tvugna att släppa ut innan han rev stallet, han gillade inte att behöva vara inne när han var van vid ca 12 timmar ute/dygn.
Jag satte upp elrep i hagen så att han är tvungen att gå som i en labyrint, han kan inte springa det blir för korta avstånd men han tar sig överallt i hagen. Det fungerar bra.

Scarlet skrev:
Det finns ju Jolly Balls att köpa på t.e.x H**ks, som hästen kan leka med.
Däremot kostar dem ju en del att köpa, det är billigare att fixa ihop något själv ;)

JAg vet många som hänger upp båtfändrar i boxarna!!

jo fändrar, såna som man hänger på sidan av båten för att den inte ska få skav av t.ex brygga eller annan båt... Häng en sån i ett rep inne i boxen så brukar dom hålla på och pilla på den.. bara ett förslag =)

Fendrar= dom där vita korvarna som ibland hänger ner på båtsidor. Också kallat "puttifrånpåse"! :D

Sakfrågan: Hänga in "leksaker" tycker jag :smirk: om. Ut med hästen istället, med eller utan plast. Sätt av den tid som behövs! Några steg i taget ska ni väl klara av? :confused:

LIA, som är avig till "boxvila"!

vilse skrev:
Vad kan man göra för att aktivera en häst som har boxvila?
De dagar hon får komma ut (regnar det får hon vara inne pga av bandagerade ben) är hon väl lugn, men uttråkad. Måste hon stå inne hela dagen, är hon helt knäpp! Det är inget kul att vara inne och inte få göra något... :(

Förslag på hur man kan aktivera henne?

Boxvila pga av vad? Får hon promenera?

Sparkad på senan, skall stå så still som möjligt :(

De ända "promenaderna" som var tillåtna var till och från hagen och ut till ett fält där jag kunde beta henne...

Att beta och gå i labyrint långsamt borde ju inte belasta särskilt olika. Prata med din vet och hör om hästen får gå långsamt i skritt i labyrinthage. Belastar ju faktiskt mindre än "boxvandring" som de kan få för sig att ha om de blir hysteriska. Och så får jag ju förmoda att hästen även står still rätt mycket i labyrinthage.

vilse skrev:
Sparkad på senan, skall stå så still som möjligt :(

De ända "promenaderna" som var tillåtna var till och från hagen och ut till ett fält där jag kunde beta henne...

Hmm... Stå helt stilla skulle jag aldrig låta hästen göra. Hade en som bräckte ner böjsenan fram, det blev hage dygnet om så höll han sig lugn i fin. Det heter "fart dödar men rörelse läker". Ta ett samtal med din veterinär om saken så ska du se att det kanske kan lösa sig. Och som nån skrivit att plasta in benet är livsfarligt om du har en skada, då du med plast provocerar fram värme och benet blir svettigt och du blistrar benet så skadan blir värre :crazy: Kolla även där med veterinär vadsu ska göra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama