boxvila& på tok för lite grovfoder

lane

Trådstartare
Det står en C-ponny i stallet som har strikt boxvila, den får 3-4 kg hö/ dag...står på spån så där finns inget att äta förutom boxväggen:crazy:
Gissar på att den väger 300-350 kg.
Har stått på box sen mitten av juli och ska stå minst till sept/okt.
På 15 min så har ponnyn ätit upp den ransonen som var i påsen
Vad hade du gjort då?
Har alltid fått höra att man inte ska lägga sig hur andra sköter sin häst men snart kan jag inte va tyst längre.
Hade du sagt till ägaren eller gjort en anonym anmälan till länsstyrelsen eller hur hade du gjort?
Vet inte om det är i ren okunskap eller snålhet eller dåligt viktuppfattning i handen när IKEA-påsarna görs av ägarna.
Står själv i samma stall, vill inte göra mig ovän med ngn, men snart är måttet rågat, tycker synd om ponnyn, inte nog med skadan/boxvilan den behöver ju inte få magsår åxå.
Den borde enligt mig få minst 6 kg hö+ fri tillgång på halm.
Vad säger lagen om minsta antal kgts/ 100 kg levande

Sv: boxvila& på tok för lite grovfoder

Lagen preciserar inte vad hästar ska äta.

Rekommenationerna är minimum 1,2 -1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst men det behöver inte komma från hö, halm är också mat.

Har en häst boxvila så är det en konst att ge hästen tillräckligt med sysselsättning utan att den blir tjock, och beror boxvilan på t.ex en hälta eller fång så är det extra viktigt med att hålla vikten. 3-4 kg låter lite, men det beror även på vad den borde väga. Ägaren kanske har koll. Har du vägt maten eller bara uppskattat vikten? Det kanske är lite mer än du tror och hästen väger lite mindre än du gissat. 4,5 kg till en 280 kg häst är inte tokfel.

Men visst är det en tråkig situation. Du kan kanske föreslå ett hönät för att försöka öka ättiden.

Senast ändrad:

Hullet är ok änsålänge men den har tappat sen i juli, boxvilan är ordinerad av veterinär pga skadan ( vill inte skriva vad)

jag har vägt påsarna...och vikten på ponnyn är jag nästan säker på då den tidigare stog på pencillin och fick 23ml eth &då borde vet. ha uppskattat vikten till 350+
har för mig att det är 6ml/ 100kg

Att en häst tappar i hull när den står på boxvila är väl inte helt ovanligt och behöver inte nödvändigtvis bero på för lite mat utan kan lika gärna bero på nedstämdheten över att behöva stå på box (för let's face it, den tycker nog inte det är särskilt kul oavsett hur mycket mat den får...) Jag tycker inte du ska gå till attack mot ägaren direkt och säga att den får för lite mat utan fråga istället lite om vad hästen kan göra på dagarna, kanske att den har tråkigt och vill ha något att göra (få mer mat). Linda in det lite fint liksom :)

Har alltid fått höra att man inte ska lägga sig hur andra sköter sin häst men snart kan jag inte va tyst längre.
Hade du sagt till ägaren eller gjort en anonym anmälan till länsstyrelsen eller hur hade du gjort?
Vet inte om det är i ren okunskap eller snålhet eller dåligt viktuppfattning i handen när IKEA-påsarna görs av ägarna.

Säger som flera andra: hur är hullet?
Om hästen har fettdepåer där den ska ha, är fodermängden tillräcklig för näringsbehovet.
Om ponnyn är uttråkad får man väl lösa det på annat sätt än att mata den tjock.
Anonym anmälan till Länsstyrelsen att hästägaren följer vet ordination om boxvila???

Annan tanke:
går det att ordna en frimärkshage av boxstorlek med lagom lite grästillväxt för att ponnyn ska ha sysselsättning, men fortfarande ha begränsad rörlighet?

inte anmälan på att vet. ordination följs utan bristen på grovfoder

Veterinären kan ha rådgivit angående foder också, det är inte ovanligt.

inte anmälan på att vet. ordination följs utan bristen på grovfoder
Ja precis, här är det grovfodergivan som sätter käppar i hjulet.

Detta är vad som står i föreskrifterna:

1 § Hästar ska utfodras enligt följande:
1. med individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva,
2. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,

3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses, samt
4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
Ytterligare bestämmelser om foder finns bl.a. i 3 § djurskyddslagen.
2 § Foder ska vara av lämplig struktur och fodergivan ska garantera en
välbalanserad näringstillförsel.

Om hästen äter upp inom 15 minuter som du TS säger, så uppfylls inte kraven (fetstilt ovan). Dock bör man, anser jag, tala med hästägaren och försöka övertyga denne om att underutfodring av grovfoder är ett problem som måste göras något åt. Speciellt när hästen inte har möjlighet till utevistelse för närvarande.

Kan du inte tipsa om att hästen kanske behöver sysselsättning.
Han skulle ju kunna få lite grankvistar upphängt i boxen så han har nått att pilla med.
Utfodring i finmaskigtnät förlänger ju också ättiden.

Till min pålle använder jag ibland en lekboll som är till för hundar. Jag fyller på med kraft i den och sedan får hon rulla runt den i boxen så att kraften trillar ut.
Det håller iaf henne sysselsatt en stund. Den lilla mängde kraft hon får i sig på det gör varken från eller till..

Om hästen ska stå på en längre boxvila skulle jag försöka ta ett snack med hästägaren och ev även dra till med en anmälan.
En häst ska inte stå utan mat hur länge som helst och det finns ju inget som försvarar att man ger dem för lite att äta/göra när de står på box.
Har man en lättfödd ponny får man ju liksom se till att fixa det på något sätt, det är inte helt omöjligt.

Hullet på hästen tycker jag är helt irrelevant faktiskt. :confused:
4 kg är lagom till en shetlandsponny, inte till en c ponny och speciellt inte om det är så att den står utan mat 20 timmar om dygnet.
Är höet alldeles för energirikt får man ju liksom byta foder och inte sänka givan.

KL

Jag hade pratat med ägaren och kanske talat om att du är orolig för den och att du tycker att den äter upp sin mat för fort och verkar sysslolös/orolig.
Lägga sig i lite i all välmening..

Du kan tipsa om tex dryga ut maten med halm.
Är du säker på att det är ponnyns enda mat? De kanske slänger åt den mer än det när de är där..

Att anmäla fast hästens hull är ok känns ganska lönlöst och är inte ett vanvårdsfall även om tuggtiden för hästens grovfoder kanske inte är optimalt.

Jag säger inte att det är rätt, men vet om fall där personer blivit anklagade för det ena och det andra ang något problem gällande hästen som de inte haft en aning om som de hade varit jättetacksamma över att få ta del av direkt i stället. Eller blivit anklagade för något där historien inte alls stämmer.

Steg ett tycker jag är att man tar upp och pratar om ett problem, (om det inte rör sig om ett uppenbart vanvårdsfall) kan man inte det är det inte tillräckligt viktigt tycker jag nästan..För tänk om det är så att de ger ponnyn annan mat också som du inte vet om?

Senast ändrad:

KL
Jag säger inte att det är rätt, men vet om fall där personer blivit anklagade för det ena och det andra ang något problem gällande hästen som de inte haft en aning om som de hade varit jättetacksamma över att få ta del av direkt i stället. Eller blivit anklagade för något där historien inte alls stämmer.

En annan variant är att man inte känner till hela sanningen, och talar man om saken så kan man få mer insikt i hur det ligger till.

Antalet kilon spelar ingen roll. Vad vet vi vilka värden höt har?
Min arab som jag hade gick runt på 5 kilo på vintern och min shettis får tre.
Ingen av dem har någon gång legat på undervikt tvärtom.

Bla Kl

Alla dessa anmälningar fram och tillbaka är så irriterande.

En häst på boxvila kan tappa muskler och se dåligt fodrad ut.
Jag hade reagerat om det stod ett smal underviktig häst i boxen.
Sköt erat eget om inte hästen står med knäna upp i skit och helt utan mat?

Och framför allt prata med ägaren om varför hästen får så lite mat?

Jo du, antal kilon (mer exakt kilo torrsubstans) spelar en väldigt stor roll!! Det är skadligt för hästar att få för lite grovfoder. Det finns andra kriterier som måste uppfyllas utöver hullet!

Jag hoppas innerligt att din arab stod på halm, annars lär du ha orsakat hästen magsår med en så liten högiva.

TS: Jag är inte någon anhängare av att lägga mig i hur andra sköter sina djur, men när det rör sig om saker som orsaker/kommer föra till lidande för djuret så säger jag ifrån. Du kan berätta varför det är så viktigt att hästen får tillräckligt med grovfoder, vad som är rek minimumsgiva, föreslå att ge halm om de är rädda för att ponnyn skall bli tjock. Förmodligen har de helt enkelt ingen koll.

Det är jättesvårt med hästar på boxvila. Det är extremt viktigt att de inte står med övervikt om det är p g a hälta de har boxvila - överanstränga ett ben som ska vila med en massa extravikt är ju ingen hit.

Ett sätt att förlänga ättiden kan vara att byta hö mot lusern strå och lägga ut i spånbox. Då får hästen utöva födosök, får i sig kontrollerade mängder och det under längre tid. Naturlig ätposition också. Sysselsättningen fixad för timmar framöver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka