Boxlås till slagdörr i utebox

Rimfaxe

Trådstartare
Vi har ett par uteboxar med slagdörrar och har på dem vanliga boxlås. Nu när det har snöat och varit fuktigt så fungerar dessa lås inte så bra då de fryser ihop. Vad för andra lås kan man ha till slagdörrar? Några lås som inte är så utsatta för väder och vind?
 
Sv: Boxlås till slagdörr i utebox

Jag har visserligen bara en box som stängs men den har vanligt lås. Fungerar bra om man använder låsspray och låsolja till bilar. En eller två små sprayflaskor man har i fickan hela vintern.

Det som gör att det fryser är fukt från luft. snö och regn. Oljan skyddar till stor del så att det inte blir så fuktigt att det kan frysa fast. Om det ändå har fruset så hjälper låssprayen till att tina upp det och man sprayar sedan igen med låsolja som smörjer och håller fukten borta ett tag till.
Jag får använda samma saker på de vanliga låsen till stallet också så det är inte bara utboxar som få problem.
 
Sv: Boxlås till slagdörr i utebox

Hej!

Konstigt, det problemet har vi inte haft alls?? Undrar vad vi gör rätt???

/Lavinia, som inte gör nånting och ändå funkar vanliga boxlås på uteboxen och har gjort så de senaste 7 åren.. Skumt..
 
Sv: Boxlås till slagdörr i utebox

Av mina 4 boxlås så frös 1.. Konstigt. Men löste det även jag med lite låsolja, typ wd40 köpt på Mekonomen :)
 
Sv: Boxlås till slagdörr i utebox

Gör en sökning på grindklinka.

Fungerar i alla väder.

Även de gammaldagsa dörrlåsen med klyka och klepp fungerar bra.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 196
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
21
· Visningar
2 417
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
12 973
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 321
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp