Boxgaller, rutnät eller klassiskt galler?

ponnymamma

Trådstartare
Jag bygger nya boxar till mina stora hästar. Boxarna ska vara 4,20*4,40 eftersom de måtten passar bjälkarna som redan finns. Min make har ritat boxarna och byggt allt färdigt. Det är lodräta plank i u-profil och kraftigt virke som vi köpt efter rekommendation från snickare. Planken är 150 höga, boxdörrens plank är 135 höga. Boxdörren kommer att ha galler i u-form.

Men så till mitt stora problem. Hur och vart ska jag få tag i galler till mellanväggar och fronten exklusive dörren?:confused:

Att det är speciella mått försvårar allt.

Visa mig hur ni gjort. Jag är inne på rutnäts galler eftersom det ska vara starkare och säkrare. Vart hittar jag det?

Hjälp!

Sv: Boxgaller, rutnät eller klassiskt galler?

Min spontana tanke när jag läste ditt inlägg nu blev; Måste det vara galler då?
Självklart får var och en göra som man vill, galler eller inte, jag blev bara lite nyfiken :o

Jag har inga galler i mitt stall, så jag har tyvärr inga bilder att visa. Däremot så har min väninna galler i sitt stall (hon hade hingstar vid den tidpunkten) och hon trampade helt enkelt in på en plåtverkstad och frågade dem där om de kunde svetsa galler till henne. Hon valde den klassiska modellen med stående galler. Det blev rejäla galler och jag tror inte heller att hon blev ruinerad på kuppen :)

Plåtverkstad ska kollas upp! Tack :-)

Jag har en riktig bråkstake som har mycket nerv. Om det smäller till när åskan går så stannar han inte i boxen om det inte finns galler... tyvärr. Jag har inga galler på ponnyboxarna som är 11 kvm eftersom ponnysarna inte har visat tendenser att hoppa över.

Nej men bygger du stall nu;)

Bilder!!!

Kolla hos lokala snickare. De brukar ha bra kontakter! Även plåtslagare och svets firmor. Vet vissa "box" firmor som gör måttbeställda galler men de blir ju betydligt dyrare!

haha, ja vi har gjort det ett tag nu. Och egen grusbana med bank. Oooh, lyx och lycka med eget stall och stora beten.

Ska kolla det. Boxtillverkare är svindyra på galler om det är konstiga mått. Det handlar om 1000 ex moms per meter.

Läste en gång (för ganska länge sedan i och för sig) om en stallägare som fått hjälp av en yrkesskola att göra galler. Eleverna fick alltså göra galler som träning på skoltid och stallägaren betalade materialet

det har jag funderat på. Tyvärr måste boxarna stå färdiga i augusti eftersom jag plockar in hästarna från betet då...

eller en snäll granne som svetsade snygga galler med armeringsjärn som vi målade sen, vi var ju tvungna inför inspektionen, vi hade liggande galler innan:)

Jag har hört att armeringsjärns galler inte godkäns av länsstyrelsen eftersom metallen i järnen reagerar på ett farligt sätt vid spark.

Alla galler i hästboxar ska från den 1/8-10 tåla en hästspark. Som vanligt är Jordbruksverket inte ute i god tid, så jag ska få svar på vad vi ska godkänna i veckan. Jag förväntar mig dock inget uttömmande detaljerat svar utan generella rekommendationer. Har man inte minst de dimensioner som kommer att rekommenderas så ska djurhållaren kunna bevisa att deras konstruktion tål en välriktad hästspark:o

När det gäller de vanligaste armeringsjärnen så är de en stor skaderisk eftersom de ger vika på mitten, men de är starkare i infästningarna så att hästens ben kan kilas fast om det först går igenom gallret på mitten. Har man helsvetast armeringsjärnet till ett rutnät med de rätta måtten och gjort en rejäl konstruktion som ram och infästning så borde det inte vara något problem.

Jag vet då flera hästar som sparkat igenom benen även på "köpeboxgaller".
Så att armeringsjärn skulle vara speciellt farliga har jag svårt att tro.

Kategorin 'köpeboxgaller' är ju ganska vid, det finns ju både bra och dåliga färdiga lösningar som man kan köpa.

Men vanliga armeringsjärn är ett dåligt materialval när man bygger galler för normalstora eller ännu större stallfönster - utom möjligen i det fallet då man helsvetsar ett rutnät med tillräcklig godstjocklek på en metallram. Armeringsjärn består av mjukt stål och är ju inte riktigt state of the art när det gäller kvalitet - de är ju bara gjorda för att man ska armera med dem ;).

Ett rör har inte så långt ifrån lika stor böjstyvhet som en stång med samma ytterdiameter om det är hyfsad godstjocklek på det. (om man tänker sig ett 15mm rör med 4mm godstjocklek så har det en böjstyvhet som är skjutet från höften ca 85% av en massiv stång med samma diameter). Och köpegaller med 8-10mm diameter är väl inte så vanligt (vanligast bland det jag sett är väl det dubbla i alla fall). Nu är jag ute på hal is, för det var länge sen jag läste hållfasthet, men jag vill minnas att böjstyvheten av ett rör/stång minskar ungefär kubiskt med ökad radie, eller om det var ännu mer? Lägg sedan till bättre anpassad stålkvalitet i jämförelsen. Då har åtminstone inte jag särskilt svårt att tro att armeringsjärn skulle vara ett betydligt sämre och farligare alternativ. Så även om det finns dåliga 'köpeboxgaller' och det är svårt att helgardera sig mot en välriktad kraftig hästspark så tycker jag känns det dumt att rekommendera att bygga boxgaller av armeringsjärn innan man räknat på det.

Men man kan tänka tvärt om också.
Eftersom jag vet flera hästar, som blivit hängande tills någon hittat dom efter en spark på "köpeboxgaller", så kanske det varit bättre att de sparkat igenom ett galler av armeringsjärn?
Eftersom det nog kan gå sönder av påfrestningen, och hästen kan komma loss?

Svaret dröjer tydligen från Jordbruksverket, antagligen för att de själva inte vet vad som tål en hästspark och inte. Men det är ju hela 8 dagar kvar tills regeln träder ikraft...

De "vanliga" dimensionerna på armeringsjärn är mjukare på mitten än de flesta köpeboxgallren. Vi hade en förläsning av den som forskar på vad som kan bli godkänt, dvs tåla en hästspark, och hans rekommendationer var i fallande ordning rutnät med ordentliga ramar, liggande galler och sist, men inte alls att rekommendera, och det som de flesta i dag har, stående galler. Vilka material det ska vara i gallren och om man helt ska undvika stående galler är en fråga jag ställt. Att helt få bort skaderisken är nog omöjligt, men man får försöka mota Olle i grind så gott det går.

Det finns en hel del hästar, baserat på förfrågan hos flera djursjukhus, som fastnar i boxgaller årligen, enligt dem mest i armeringsjärn och stående köpeboxgaller. Armeringsjärnen kan vara förvånansvärt hållfasta i ändarna, och om hästen fått igenom hoven på mitten så är den lika fast där som om den sparkar igenom ett köpegaller. Ofta är dock köpegallren hållfastare än armeringsjärnen, så där behöver sparken vara mer välriktad än vad den behöver med ett svagare armeringsjärn.

Det vanligast jag ser i stall är att man har stående köpeboxgaller eller typ armeringsjärn, och då är det heller inte så konstigt att de flesta skadorna sker med dessa. Min förhoppning är att man kommer fram till ett galler där hästarna inte kan fastna, och rutnätet verkar ligga bra till där eftersom det vid tester som gjorts hittills lossnar i ramen först och hästen fastnar därmed inte i det.

Men man kan tänka tvärt om också.
Eftersom jag vet flera hästar, som blivit hängande tills någon hittat dom efter en spark på "köpeboxgaller", så kanske det varit bättre att de sparkat igenom ett galler av armeringsjärn?
Eftersom det nog kan gå sönder av påfrestningen, och hästen kan komma loss?

I så fall är det väl bättre att helt strunta i galler och antingen bygga höga väggar mellan boxarna eller låta det vara öppet beroende på typ av hästar som hålls i boxarna. :)

I så fall är det väl bättre att helt strunta i galler och antingen bygga höga väggar mellan boxarna eller låta det vara öppet beroende på typ av hästar som hålls i boxarna. :)

Men rytnätsgaller har väl visat sig vara mycket säkrare? Dels mindre risk att hästen fastnar då rutorna är för små för en normalhov (undantag föl och små ponnyer) samt att kraften från hästsparken fördelas bättre, mindre risk att gallret ger efter?

Men rytnätsgaller har väl visat sig vara mycket säkrare? Dels mindre risk att hästen fastnar då rutorna är för små för en normalhov (undantag föl och små ponnyer) samt att kraften från hästsparken fördelas bättre, mindre risk att gallret ger efter?

Jag svarade inte elle12, utan CK som du kan se längst upp till höger i mitt inlägg ;)

Enligt vad Michael Ventorp, SLU på Alnarp, (han som tillsammans med Per Michanek gett ut den läsvärda boken Att bygga häststall) kommit fram till genom försök så rekommenderas man använda nätgaller med 5mm tråd och 50mm rutstorlek. Detta är 2,8ggr starkare mot hästsparkar än 20mm rör med 2mm godstjocklek på CC 65mm (som i sin tur är starkare än ett 12mm armeringsjärn på samma CC-avstånd).

Och snart kanske vi får veta hur rejält vi faktiskt ska dimensionera boxväggar och galler för att känna oss säkra... (Visst är det roligt med lagar som kommer innan man utrett vad som är en rimlig nivå?)

Vi har förövrigt köpegaller som är 20mm med 2mm godstjocklek i våra boxar. Och vi har en häst som lyckats kröka ett fönstergaller något med en välriktad spark (men inte såpass hon riskerade att fastna). Och det är definitivt ingen "sparkhäst". Med 12mm armeringsjärn hade risken varit överhängande att vi hittat henne på ett mycket otrevligt sätt när vi gick ned till stallet. Nya stallet ska definitivt ha nätgaller respektive inget galler alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka