Box med paddock för fölsto?

majola

Trådstartare
Är det någon som har haft sto med föl i en box med tillhörande paddock?

Jag letar nytt stall och ett i övrigt intressant stall har bara paddockboxar. Spontant tycker jag inte att det känns lämpligt för ett sto med föl, vad tycker ni? Är jag larvig? (det kommer lite vibbar om att jag är överbeskyddande nämligen)

Borde inte skaderisken vara väldigt stor (fölunge som rullar under staket osv *ryser*)?

Sv: Box med paddock för fölsto?

men dem ska väl ändå i hage på dagarna ?? då spelar det väl ingen roll, eller jag fattar kanske inte riktigt hur du menar? När mitt sto hade fölat i sin fölbox , då fick dem komma ut dagen efter under uppsikt i början. Allt gick bra , sedan var dem ju ute i hage dygnet runt i och med betesäsong. Men du får gärna visa bild hur du menar :confused: :)

Det är klart att de ska vara ute i hagen pa dagarna.

Jag menar en box som har en paddock i boxstorlek i direkt anslutning, sa att hästarna kan ga in och ut som de vill.

Typ sa här (obs, bara ett exempel, det är inte det stallet, scrolla ner till mitten ungefär):
Paddockboxar

Smart, det blir ju mycket säkrare! Ska fundera pa det. Blir stökigt vid grinden bara.

När vi hade fått föl tog vi in på sto och föl i enn stjul som vi satt upp som vindskydd. Där förseglade vi med två brädor, fölet höll sig inne men efter en tid började det tröttna och upptäckte att man kunde trycka sig mot brädorna för att ta sig utåt. Men det är väll som lösdrift till paddock? FÖrstår inte riktigt MED bild xD Men jag tror itne att det ska vara några problem. Fölet följer mamman och kommer nog gå igenom stängslet några gånger. :o

Jaha då fattade jag , det där är typ ett dröm stall där dem kan gå ut coh in som dem vill :love:

Om du är osäker är det väl kanske bara att sätta en tråd eller en till planka men jag hade relativt stora mellanrum i min vanliga hage ,2 trådar, mitt föl gick aldrig igenom stängslet eller under föränns hon var 1 år och trodde hon kunde spränga staketet xD gick inte så bra som hon trodde.

Jaha då fattade jag , det där är typ ett dröm stall där dem kan gå ut coh in som dem vill :love:

Om du är osäker är det väl kanske bara att sätta en tråd eller en till planka men jag hade relativt stora mellanrum i min vanliga hage ,2 trådar, mitt föl gick aldrig igenom stängslet eller under föränns hon var 1 år och trodde hon kunde spränga staketet xD gick inte så bra som hon trodde.

Jag skulle också vilja ha sådant. Men vårat föl lyckades klättra igenom en 5 trådars sak som avr täckt med en massa plastkassar för att hon skulle se. xD Det var en vie marken och så fortsatte det upp till typ 1.40 höjd. :angel:

Jag kan egentligen inte svara alls på din fråga om det är lämpligt med sto och föl i den här formen av uppstallning, MEN när jag läste stallbygge i skolan kallades detta för individuell lösdrift. Har för mig att det är vanligare i södra Europa, men det kan lika gärna vara mitt minne som skojar med mig.

okejokej , ja då kanske det inte är så bra . Men fortfarande absoluta drömstallet när hästen kan välja :D:D

Här i Tyskland är det rätt vanligt. Det är ju inte som en lösdrift eftersom paddckdelen bara är i boxstorlek. Det är som tva boxar som sitter ihop, en ute och en inne.

Oftast är utedelen byggd med metallrör sa jag är inte orolig för att fölungen inte ska se, utan mer att den rullar fast eller rullar in under staketet.

Mjo, just dessa, men liksom det mesta finns de nog i flera varianter :) De första jag såg var en box och utedelen var kanske två boxar stor.

Om olyckan har bestämt sig för att slå till gör den det var som helst. Man kan inte gardera sig tyvärr. Jag hade tagít stallplatsen direkt! Bra luft. Större yta.
Torr liggplats. Vad mer kan man begära?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka