Boutulism - Vaccinera?

P

Pyrusan

För- och nackdelar med att vaccinera häst som endast äter hö mot boutulism?
Vad tycker ni?

Sv: Boutulism - Vaccinera?

Fördelen är att man minimerar risken för botulism. Nackdelen är att det kanske är en onödig utgift då risken för botulism är mindre om hästen äter hö (jämfört med när den äter ensilage).

Ska fodra med hösilage för första gången nu i höst och har konsulterat min veterinär om detta. Han rekommenderade inte vaccination! Han menade att man inte kan vaccinera mot allt i alla fall och vaccinerar inte sina egna mot botulism. Han menar att tetanussprutan är mycket viktigare eftersom en häst har betydligt större risk att drabbas av stelkramp än av botulism.

Hösilage har dessutom hyfsat hög torrsubstanshalt. Sen måste man även räkna in att hästen faktiskt kan reagera på vaccinet! Förra hösten var det *mycket* prat om hästar som reagerat mkt negativt och blivit sjuka av botulism-vaccinet. Många tror nog att vaccin är något slags undermedel och om man bara vaccinerar så blir inte hästarna drabbade, men det stämmer inte. Vaccin är starka grejer och man ska ha respekt för det.

Däremot tycker jag inte att man ska låta bli att vaccinera (mot vad det än handlar om) av ekonomiska skäl! ÄR man rädd för att hästen ska drabbas av botulism så stå inte över för att det är dyrt. Men att börja vaccinera mot botulism när hästen äter hö låter lite väl överambitiöst i mina öron...vad är nästa grej? Att handmata så man inte riskerar få in lite damm i hästen?

Francess skrev:
Ska fodra med hösilage för första gången nu i höst och har konsulterat min veterinär om detta. Han rekommenderade inte vaccination! Han menade att man inte kan vaccinera mot allt i alla fall och vaccinerar inte sina egna mot botulism.

Det verkar som om veterinärer har olika åsikter om detta - jag pratade med en veterinär som rekommenderade vaccination mot botulism om hästen fodrades med hösilage eller ensilage, dock inte om hästen fodrades med hö.

Visserligen kan man inte vaccinera mot alla former av botulism, men det är väl bättre att vaccinera mot endast vissa än att inte vaccinera alls (sen är det klart att varje vaccination innebär en risk och man får väga denna mot risken att hästan drabbas av botulism).

Jag hoppas att du inte uppfattade mitt inlägg som att jag anser att man inte skall vaccinera av ekonomiska skäl. Måste man vaccinera får inga ekonomiska faktorer stå i vägen, dock anser jag att ekonomin spelar en viss roll vid vaccinationer som är onödiga.

Det verkar onekligen som att veterinärer har olika åsikter om detta, ja.. :smirk:
Min vet, som jag litar högt på, säger att risken att hästen (som är 14 år, äter hö och aldrig tidigare blivit vaccinerad mot botulism) blir sjuk av vaccinet är större än att han skulle få botulism.

Fler åsikter, tack! :bow:

Hela vårt stall ,20 hästar ,är vaccinerade och vad jag vet har inte vår veterinär avrått oss.

Korven skrev:
Hela vårt stall ,20 hästar ,är vaccinerade och vad jag vet har inte vår veterinär avrått oss.

Men har han gett något skäl till att vaccinera de hästar som endast äter vanligt hö?

Eftersom min häst äter hösilage är han vaccinerad mot botulism. Han blev vaccinerad igår, då mot hästinfluensa, stelkramp och botulism. Jag skulle inte vaccinera mot botulism om hästen bara äter hö.

Jag kan ha missuppfattat dig ang den ekonomiska biten! Men jag tycker inte det är bättre att vaccinera bara för att man kan...det är otroligt få hästar som drabbas av botulism (ett fall per år?) men desto fler som reagerar negativt på vaccinet. Vaccin är starka grejor! Då är det betydligt värre när man avstår från stelkrampssprutan.

Francess skrev:
Jag kan ha missuppfattat dig ang den ekonomiska biten!.

Det jag menade var att om något är onödigt (t.ex. en överflödig vaccination) spelar den ekonomiska faktorn in vid sidan av den hälsomässiga: det är bättre för hälsan att inte ta vaccin som inte behövs samtidigt som man sparar in avgiften. Självklart skall ekonomin INTE spela roll om det handlar om saker som måste göras (dvs. jag tycker inte att man skall låta bli att vaccinera mot stelkramp för att spara pengar, eller att man skall ge hästen sämre foder av denna anledning).

Francess skrev:
Men jag tycker inte det är bättre att vaccinera bara för att man kan...det är otroligt få hästar som drabbas av botulism (ett fall per år?) men desto fler som reagerar negativt på vaccinet. Vaccin är starka grejor! Då är det betydligt värre när man avstår från stelkrampssprutan.

Att onödigt vaccin är skadligt håller jag fullständigt med.

Nu fodrar jag min häst med hö. Men hade jag fodrat med ensilage hade jag inte vågat riskera (men det kanske beror på att min häst, hittills *peppar, peppar* aldrig reagerat negativt på något vaccin).

Hurvida en häst reagerar negativt på ett vaccin eller inte tror jag till viss del beror på vad man som ryttare/hästägare utsätter sin häst för strax innan samt efter vaccinationen. När jag har vaccinerat min häst har jag alltid tagit det lungt med den en vecka före samt en vecka efter vaccinationen (med lungt menar jag inga träningspass eller ansträngande ridturer utan skritt och trav i skogen - under tre dagar: dagen innan, samma dag, samt dagen efter vaccinationen fick hästen vila helt).

Det är betydligt fler som drabbas och dör av botulism per år!
Men det är bara "solklara" fall som tas till statistiken.
Har en bekant vars häst dog av botulism i vintras, men eftersom vet. inte var helt 100% säker och hästen inte hann obduceras så tas han inte med i tabellerna.
Hade hon vaccinerat så hade hon kanske haft kvar sin häst i dag.

Det är ytterst få som reagerar på vaccinet. En av mina som är grymt känslig mot ALLT reagerade inte.
Och OM en häst mot förmodan skulle träffa på botulinum så är det ytterst få som överlever. Jag har själv sett hur en sjuk häst ser ut och det är inte kul...
Upptäcker du inte de första sjukdomstecknena och hinner åka till klinik fort som ögat så dör den. Även om du hinner till kliniken i tid så är chansen stor att den dör i alla fall.

Jag var emot att vaccinera till en början. Men efter att ha sett min bekants vånda och sorg så har jag ändrat mig.

Men åt hennes häst hö eller ensilage??
Det är där min tvekan ligger.
Hade min häst ätit ensilage hade jag absolut vaccinerat, ingen tvekan!
Men det jag funderar över är om det verkligen bör göras på min häst som endast äter vanligt hö och aldrig har blivit vaccinerad mot det innan.

Den åt silage...
Jag vaccinerar inte själv om hästarna bara äter hö.
Visst KAN de få botulism av nedtrampat hö i hagen osv men det hör som sagt till ovanligheterna.

Jag tycker inte att du ska vaccinera...

Har aldrig hört talas om någon som vaccinerar hästar som ska äta vanligt hö. Varför gör man det? Vem har rekommenderat det?

Men om det nu inte var nåt solklart fall så kanske det inte ens var botulism! Det finns ju en orsak till varför endast solklara fall tas med i statistiken. VET man inte absolut säkert att hästen dog av x så ska man inte heller gå runt och säga att det var så!

Faktum kvartstår att det är fler som reagerar på vaccinet än som dör av det. Dessutom kan hästen dö av botulism även om man vaccinerar. Vaccin är inte nån slags mirakelkur. Samma gäller influensan tex, hästen blir fortfarande sjuk (men lindrigare)!

Nu menar jag inte att just du har övertro på vaccin, men många verkar tro att om man bara vaccinerar mot ditten och datten så behöver man inte tänka längre...

Att vaccinera mot botulism när hästen endast äter hö, det är ju inte farligt, men slöseri med pengar.

Jag vaccinerade mina hästar för några år sedan, då jag trodde jag skulle fodra med hösilage eller ensilage den vintern.
Nu blev det inte så, men jag fortsatte ändå vaccinera dem mot botulism en gång om året.
Det för att det var så pass dyrt att vaccinera, och jag ju skulle behöva grundvaccinera igen om jag skippade vaccinera 1 gång/år.
Dessutom så sa min veterinär att hästen inte har ngt skydd mot botulism förrän den fått vill jag minnas, 2 sprutor.
Och om man då måste fodra med hösilage/enslige direkt, så har ju inte hästen ngt skydd förrän efter många veckor när grundvaccinationen är klar.

I år får ena hästen hösilage i vinter.

Det var ett solklart fall av botulism. Vet sa att han var 99% säker...
Men på kliniken, som vi aldrig kom till, så sa de, för att vara säker så behövdes en obduktion.
Jag skulle väl aldrig i mina dar springa runt å säga att hästen dog av botulism om det inte var så.
Sen att jag kanske formulerar mig knasigt ibland får jag väl ta på mig. =P

Och som du skrev så, nej, jag tror inte att vaccin är nån form av mirakelkur. =)

Det är ju upp till var och en att ta ställning till vaccin eller inte. Jag har ställt mig på "för"-sidan.
Ingen av mina hästar har reagerat och då har jag ändå en "olyckskorp" i min ägo.
Och klart de kan dö av botulism ändå, men man minimerar den minimala risken ytterligare... =)

Det som är problemet är att botulism är en "snabb" sjukdom.
Men dom första symtomen påminner starkt om foderstrupsförstoppning.
Den första akuta skillnaden är bara att botulismhästen inte får hög feber.
Den får ingen temp överhuvudtaget.

När (om man hinner) man sedan konstaterar att det inte är foderstrupsförstoppning så har symtomen vidare påmint om stelkramp. Men i det läget är hästen nästan död.

Jag är övertygad att det dör fler hästar i Sverige i sjukdomen botulism.
Och jag är övertygad att ägarna trott det varit foderstrupsförstoppning/kvävning.
Om dom har hunnit se.
För på morgonen kan hästen vara fullt frisk vid utsläpp men senare på dagen ligger den så gott som död.

En död häst vill många frakta bort så fort som möjligt.
Så alla hinner inte obducera.

AM

Precis! =)

Det första jag sa när min vän berättade om att hästen var sjuk var att det Kunde vara botulism. Men det var ingen som riktigt lyssnade på mig... tyvärr.
Men jag tror inte att hästen hade kunnat räddas i alla fall.

Och självklart dog hästen på en fredag och transport kunde inte ordnas till kliniken förräns på måndagen och då var det ändå alldeles för sent för obducering.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka