millus

Trådstartare
Mina pållar är vaccinerad mot botulism. De grundades förra året och sista sprutan blev i mitten av oktober. Ska de då ha årets vaccinering före den sista i grundvaccinationen. Eller ska de vaccineras när den första sprutan gavs?

Sv: Botvac

Det är den senaste sprutan du räknar. Dvs du ska vaccinera mot botulism igen i mitten av oktober =)

Jag skulle lagt vaccinationen nu jag faktiskt. Jag vill gärna ha botulismrevaccinationen strax före eller i samband med installningen, för att ha ett optimalt skydd över stallperioden. Det gör ingenting om det blir lite kortare än ett år, dvs att det blir 10 eller 11 månader emellan.

Problemet är att jag har en av hästarna i Örebro, tolv mil hemifrån. han ska vara där på bete ända fram till sista september.

Ta de (eller bara den) då du, som sagt det är ju inget måste. Mer ett litet tips bara. Och går den på bete tills dess och du vacc när den kommer hem får du ju ändå största skyddet över installningsperioden =)

Jaa, du har så rätt! Men jag får vänta...Jag skulle tagit hem honom nu, men eftersom jag helt plötsligt fick ett heltidsjobb så får han vara kvar tills jag kommit in i de nya rutinerna.

Mitt liv är som en magnet...Alla händelser dras till mig och hamnar på samma fläck så det blir kaos ett tag!

Du bör vaccinera innan det har passerat ett år sedan den sista sprutan gavs. MEN - det skadar absolut inte att ge vaccinet tidigare. Jag skulle vilja säga att det smartaste vore att vaccinera strax före utfodringen med hösilage/ensilaga ska börja. Då har hästen som bäst skydd under stallperioden och "lite sämre" under sommaren.

När det för några år sen var akut brist på vaccin menade sva att det inte var ngt problem att gå över nån månad utan att behöva börja från början.
PL

Så sa min vet. också, gick över 3 veckor på mitt sto och det skulle inte vara någon fara alls.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
954
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen fick sin årliga vaccination i början av Juli förra året. När veterinären ändå var ute till en annan häst, fick min första sprutan...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka